Store danske mæglere spiser de små
Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små
Vokser i størrelse
Spredt geografisk
Mens der stadig er mange velkørende små og mellemstore skibsmæglere i Danmark, er tendensen, at de bliver færre. Det påpeger direktør i Danmarks Skibsmæglerforening, Jesper Sebbelin. – Branchen køber noget op hos sig selv og tilføjer nye tjenesteydelser til porteføljen, sådan er udviklingen, fastslår han og tilføjer: – Det har betydet, at de større shippingvirksomheder og skibsmæglere som SDK Shipping, Schultz/Fredericia Shipping, Baltic Shipping Company og Niels Winther & Co. Aps har været ude og købe op. Jesper Sebbelin påpeger, at flere skibsmæglere vokser og herunder udvider deres forretningsområder. – SDK Shipping (tidligere Shipping.dk, red.) er store inden for agentur og er den helt store krydstogtagent i Danmark. De har egen befragtning og er specialiseret i skib-til-skib operationer. Samme shipping gruppe udgør Dan-Bunkering og Uni-Tankers som en del af United Shipping and Trading Company, fortæller han. Desuden nævner Jesper Sebbelin Schultz/Fredericia Shipping som en af de andre store spillere (to virksomheder med samme ejer, red.). – De har befragtning og afvikling af laster i både tørlast og tank produkter. Det handler meget om import og eksport via Kalundborg og Fredericia, hvor råolien til raffinaderiet i Kalundborg samt andre brændstof produkter udgør store mængder, og hvor store tankskibe også ligger til kaj, siger han. Jesper Sebbelin fremhæver også, at Niels Wither & Co. A/S med hovedkontor i Esbjerg og kontorer i Lindø Port og København er generalagenter for Grimaldi Lines - en stor spiller i ro/ro segmentet. Endelig peger han på Baltic Shipping Company som en stor spiller, der med hovedsæde i Hundested opererer coastere og har skibsagenturer i Frederiksværk, Korsør, København, Køge, Vordingborg, Orehoved og Nykøbing Falster. – De er en slags søens fragtmænd, og de opererer skibe, der laster mellem 1.400 og 4.500 tons, der sejler rundt i Nordeuropa og nationale farvande med alle mulige tørlaster - flis, sten, grus osv. Men det kan også være en vindmøllevinge eller anden projektlast. Det er imidlertid ikke alle danske mæglere, der er med i Danmarks Skibsmæglerforening. Men Jesper Sebbelin understreger, at man har dialog med hele branchen. De beskrevne virksomheder har i øvrigt det til fælles, at de tilbyder stevedore-virksomhed samt administrerer andre områder.