23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys
Ugens opkøb af Wonsild Dry















Læs også - konsolidering i Danmarks mæglerstand











Briter vil ind i København































Stort økosystem























Mere konsolidering på vej

























FAKTA: De vigtige tørlastmæglere i København







































FAKTA: Provinsens tørlastmæglere













FAKTA: Tørlast - et segment i vækst



































Kilde: Clarksons







er et led i Maersk Brokers oprustning på tørlast, som Søfart har berettet om i seneste avis. Opkøbet skal desuden ses i lyset af, at tørlastbrokerne i København opgraderer - Maersk Broker er 'bare' en af dem. Gennem de seneste tre år har selskabet imidlertid mere end fordoblet antallet af tørlastmæglere, fortæller CEO Anders Hald. - Det skyldes en markant ekspansion i København, men også at aktiviteterne i Asien er blevet kraftigt udvidet, siger han og uddyber: - Vi kommer dog ikke til at stoppe her. Vi allokerer yderligere ressourcer til tørlastsegmentet for at imødekomme markedet og ikke mindst den generelle udbygning af tørlastaktiviteterne lokalt i København, siger direktøren. Maersk Broker nærmer sig nu 60 mæglere globalt indenfor tørlastbefragtning - en stigning på små 10 procent i løbet af 2018, mens man voksede endnu mere i løbet af 2017. - Vi har været godt forberedt på den generelle udvikling her i byen, siger Anders Hald fra sit kontor på Østerbro. Væksten på tørlast i København er ifølge Søfarts oplysninger en direkte årsag til, at Simpson Spence Young overtog Bidsted & Co. i december 2017. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Bidsted til denne artikel, men i forbindelse med overtagelsen sagde CEO i Bidsted, Carsten Munk Jensen: - Dette træk giver vores team nye muligheder under en stor, international mæglers vinger. Fra chefen for Simpson Spence Youngs tørlastchef, Stanko Jekoy, forlød det ved opkøbet: - Vi ser frem til at arbejde sammen med Bidsteds team, og dette opkøb er en god mulighed for fortsat at udvide vores tørlastafdeling med lokal ekspertise i København - en af de største shippinghubs i Europa. Anders Hald uddyber over for Søfart: - Når Simpson Spence Young køber Bidsted skyldes det ikke mindst deres position i det lokale marked, og det er et glimrende eksempel på, hvilken vej det går, siger direktøren og tilføjer: - Det, som er sket over de sidste år i København på tørlastaktiviteterne, er faktisk ganske imponerende - København er nu en af de største hubs inden for tørlast-segmentet i Europa. Det er dejligt at opleve, hvordan København bliver anerkendt, når man rejser rundt i verden. Jesper Gry er partner inden for tørlast i Howe Robinson - en britisk mægler med kontorer fordelt over det meste af verden. Han har været tørlastmægler i 27 år, mens Howe Robinson har haft kontor i København i fem år. Jesper Gry påpeger, at de store tørlastrederier som Norden og J. Lauritzen udgør en fødekæde for mæglerne i København. - Brokermarkedet for tørlast er stort i København, fordi der er mange redere, og mange operatører inden for dette segment. Derfor ser man også flere af de udenlandske mæglere åbne forretning i København - som f.eks. Howe Robinson, siger han til Søfart. Hos en anden af Københavns tørlastbrokere - den lidt mindre danskejede Wonsild Dry - mærker man samme udvikling. CEO Bjarne Wium-Ullerichs påpeger, at Københavns aftryk på tørlast er blevet tydeligere de senere år via en ekspansion af antallet af operatører samt den forretningsvolumen, de er i stand til at løfte. - Vi har set mindre danske operatører vokse, primært med fokus på handysize i Atlanten, og derudover er der også kommet et par redere med en betragtelig tørlastflåde. Samt en række internationale større spillere på operatør-siden, påpeger Bjarne Wium-Ullerichs og tilføjer: - På trods af, at vi alle opererer internationalt, og der ikke længere nødvendigvis optræder danske mæglere på forretninger gjort af danske principaler, er den åbenlyse fordel, at vi sidder midt i et aktivt tørlastmiljø i vækst. Ifølge Anders Hald er der mere konsolidering på vej i mæglerbranchen som en følge af, at kravene til mæglerstanden er stigende. - Her tror jeg, at en god fremadrettet research kombineret med kvalitetsrådgivning er vejen frem - udover den eksisterende mere konventionelle mæglerrolle, siger han og uddyber: - Det kræver en lidt anden sammensætning af folk, som man sagtens kunne forestille sig har en lidt anden uddannelses- og erfaringsmæssig baggrund end tidligere. Vi lægger ikke skjul på, at vi gerne vil have en ledende rolle på den internationale scene. Det er bestemt ambitionen at positionere os, så vi også er succesfulde i fremtiden. Dermed vil Maersk Broker ind på Clarksons traditionelle domæne for research? - Clarkson ligger i dag lidt for sig selv; de er aktive i samtlige markedssegmenter og har ligeledes en betydelig research og advisory del. De er nok 3-4 gange større end den gruppe af brokere, vi tilhører. Men man skal kunne lave kvalitets- og fremtidsfokuseret research og analyse i dag, det er helt klart et krav. Maersk Broker har gennem vores kontorer adgang til et fantastisk informationsflow. Det skal vi optimere til gavn for kunderne og forretningen, svarer Anders Hald. Brokere - ellers skibsmæglere - har typisk en flere segmenter på programmet, men de listede herunder er alle stærke på tørlast i København: Maersk Brokers er som bekendt den store danske spiller med det brede vingefang og den fine stjerne. Bidsted er en af de mellemstore i København med en lang historie som en solid og anerkendt tørlastmægler - virksomheden blev købt af Simpson Spence Young i november 2017, men fortsætter kontoret som et datterselskab af briterne. Lightship Chartering er størst på tørlast, men også stærke inden for tank. Wonsild er en mindre spiller, men er kendte og har en stjerne i brokerbranchen. Ikke mindst, siden Maersk Broker er medejer. Howe Robinon er egentlig britisk, men har en lang række danskere ansat på sit kontor i Købenavn. Clarksons skal som verdens klart største skibsmægler listet her, for selvom de ikke har kontor i København, kan de mærkes. For fem år siden valgte ledelsen dog Oslo som sit skandinaviske hovedkontor, og derfra servicerer man København. Clarksons er i øvrigt kendt for sin store researchafdeling adskilt fra selve mæglerforretningen. Det er en vej, Maersk Broker også planlægger at betræde. Dertil kommer en række mindre danske brokere, ikke mindst i Svendborg (se anden boks). Rundt i Danmark ligger mange andre tørlastmæglere, følgende er hentet fra Danmarks Skibsmæglerforenings medlemskartotek. De fleste er desuden aktive indenfor andre segmenter: A. Henriksen Shipping, A/S J. Lauritzen’s Eftf., Aage Andersen & Co. ApS, Baltic Shipping Company A/S, Bay Shipping A/S, Charles Petersen Vejle A/S, DryTank.dk , Echoship ApS, Fellowship Agency ApS, Fredericia Shipping , G. Sunesen ApS, H. Daugaard A/S, H. Folmer & Co. I/S, H.H. Danship A/S, Nicopia Shipping Aps, Holship Danmark A/S, J. Poulsen Shipping A/S, JMB ApS, Juhl & Ehrhorn ApS, Østship Aps, Schultz Gruppen, ShipCargo ApS, SDK Shipping, Svane Shipping A/S, Holger Kristiansens Eftf. Nakskov - Krinak A/S, Thomas Wang A/S Markedet ramte et lavpunkt i februar 2016 pga. for meget tonnage i søen, men har forbedret sig kraftigt siden, selvom raterne er et godt stykke fra 2008-niveauer. Tørlasthandlen er imidlertid gået op med 1,7 mia. ton årligt siden finanskrisen for ti år siden - fra 3,5 mia. ton til 5,2 mia. ton. Tørlastflåden er samtidig vokset med 90 procent i dødvægttermer (fra 419 mio. til 839,7 mio.). I 2017 voksede flåden med 3,0 procent, og tonmiles voksede med 5 procent. I 2018 regner man med, at tonmiles vokser med 3,1 procent, mens flåden vokser med 2,7 procent. Priser på brugt tonnage er oppe med 50 procent siden 2016. Panamax-skibes indtjening ligger gennemsnitligt omkring 12.500 dollars pr. dag i 2018 indtil nu, mens niveauet lå på 6.712 dollars per dag for 2017. Ordrebogen for nybygninger er pt. 81 mio. t.dv. - eller godt 10 procent af flådens kapacitet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.136