23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små
















Vokser i størrelse

















Spredt geografisk

















FAKTA: De vigtigste skibsmæglere

































Mens der stadig er mange velkørende små og mellemstore skibsmæglere i Danmark, er tendensen, at de bliver færre. Det påpeger direktør i Danmarks Skibsmæglerforening, Jesper Sebbelin. - Branchen køber noget op hos sig selv og tilføjer nye tjenesteydelser til porteføljen, sådan er udviklingen, fastslår han og tilføjer: - Det har betydet, at de større shippingvirksomheder og skibsmæglere som SDK Shipping, Schultz/Fredericia Shipping, Baltic Shipping Company og Niels Winther & Co. Aps har været ude og købe op. Jesper Sebbelin påpeger, at flere skibsmæglere vokser og herunder udvider deres forretningsområder. - SDK Shipping (tidligere Shipping.dk, red.) er store inden for agentur og er den helt store krydstogtagent i Danmark. De har egen befragtning og er specialiseret i skib-til-skib operationer. Samme shipping gruppe udgør Dan-Bunkering og Uni-Tankers som en del af United Shipping and Trading Company, fortæller han. Desuden nævner Jesper Sebbelin Schultz/Fredericia Shipping som en af de andre store spillere (to virksomheder med samme ejer, red.). - De har befragtning og afvikling af laster i både tørlast og tank produkter. Det handler meget om import og eksport via Kalundborg og Fredericia, hvor råolien til raffinaderiet i Kalundborg samt andre brændstof produkter udgør store mængder, og hvor store tankskibe også ligger til kaj, siger han. Desuden fremhæver Jesper Sebbelin, at Niels Wither & Co. A/S med hovedkontor i Esbjerg og kontorer i Lindø Port og København er generalagenter for Grimaldi Lines - en stor spiller i ro/ro segmentet. Endelig peger Jesper Sebbelin på Baltic Shipping Company som en stor spiller, der med hovedsæde i Hundested opererer coastere og har skibsagenturer i Frederiksværk, Korsør, København, Køge, Vordingborg, Orehoved og Nykøbing Falster. - De er en slags søens fragtmænd, og de opererer skibe, der laster mellem 1.400 og 4.500 tons, der sejler rundt i Nordeuropa og nationale farvande med alle mulige tørlaster - flis, sten, grus osv. Men det kan også være en vindmøllevinge eller anden projektlast. Det er imidlertid ikke alle danske mæglere, der er med i Danmarks Skibsmæglerforening. Men Jesper Sebbelin understreger, at man har dialog med hele branchen. De beskrevne virksomheder har i øvrigt det til fælles, at de tilbyder stevedore-virksomhed samt administrerer andre områder. Brokere - ellers skibsmæglere - har typisk en flere segmenter på programmet, men de listede herunder er alle stærke på tørlast i København: Maersk Brokers er (som bekendt) den store danske spiller med de brede vingefang og den fine stjerne. Bidsted er en af de mellemstore i København med en lang historie som en solid og anerkendt tørlastmægler - virksomheden blev købt af Simpson Spence Young i november 2017, men fortsætter kontoret som et datterselskab af briterne. Lightship Chartering er størst på tørlast, men også stærke inden for tank. Wonsild er en mindre spiller, men er kendte og har en stjerne i brokerbranchen. Ikke mindst, siden Maersk Broker er medejer. Howe Robinon er egentlig britisk, men har en lang række danskere ansat på sit kontor i Købenavn. Clarksons skal som verdens klart største skibsmægler listet her, for selvom de ikke har kontor i København, kan de mærkes. For fem år siden valgte ledelsen dog Oslo som sit skandinaviske hovedkontor, og derfra servicerer man København. Clarksons er i øvrigt kendt for sin store researchafdeling adskilt fra selve mæglerforretningen. Det er en vej, Maersk Broker også planlægger at betræde. Dertil kommer en række mindre danske brokere, ikke mindst i Svendborg
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093