23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Visma jagter det store gennembrud

Dansk it-firma har vundet opgaven med at digitalisere ydelserne fra Storbritanniens maritime myndigheder - markedet for digitalisering af certifikater for skibe og søfolk boomer netop nu












Tinglysning





















Drives af IMO

















Global database

















Det er som bekendt en god idé at stå tidligt op, hvis man skal nå noget vigtigt. Lyngby-virksomheden Visma Consulting vinder netop nu vigtige ordrer, fordi virksomheden var tidligt i gang med at digitalisere diverse ydelser fra de maritime myndigheder. - Søfartsstyrelsen her i Danmark var de første i verden, der gik fra at udstede papircertifikater til skibe til udelukkende at udstede digitale skibscertikater og overdrage dem til skibsejerne i en selvbetjeningsløsning, forklarer Carsten Boje Møller, divisionsdirektør for Visma Consulting. Han fortsætter: - Det var os, der udviklede de digitale værktøjer til dét projekt. Vi har også udviklet løsninger til fiskerimyndigheder i 14 lande, og det har alt i alt givet os nogle erfaringer, som stiller os godt til at få en god bid af det boomende marked for maritim digitalisering. Kontrakten med de britiske søfartsmyndigheder - Maritime and Coastguard Agency - går på at udvikle en cloud-baseret digital løsning til syn, certificering og selvbetjening. Det er planlagt, at løsningen skal være i fuld drift i Storbritannien i 2019. Ud af Visma Consultings samlede danske omsætning på ca. 250 mio. kr. kommer ca. 25 pct. fra salg af digitale ydelser til den maritime sektor. Selskabet har en fast stab på op til 30 dedikerede søfartsmedarbejdere, der arbejder med de maritime produkter i de travle perioder. Virksomheden var som nævnt den primære softwareleverandør, da Søfartsstyrelsen i 2016 digitaliserede ydelserne omkring syn, certificering og selvbetjening, ligesom Visma også har leveret styrelsens løsning til tinglysning af skibene. Virksomhedens maritime aktiviteter blev kickstartet for over 20 år siden i Danmark med aktiviteter i Søfartsstyrelsen og Fiskeristyrelsen, senest syns- og selvbetjeningsløsningen, som bidrog til at øge digitalisering og effektivisering. IT-løsningen skulle understøtte de mange og komplicerede processer, som et skibssyn består af. Derudover var den nye løsning et led i at nærme sig det offentlige Danmarks digitaliseringsmål og sikre, at Det Blå Danmark fortsat er frontløber i verden, når det handler om digital udvikling. Og nu handler det for Visma om at erobre det udenlandske marked, som netop nu er ved at åbne sig op. - Kontrakten med Storbritannien er forhåbentlig blot begyndelsen på en spændende rejse for Visma. Over hele verden er de maritime myndigheder i færd med at digitalisere deres serviceydelser, siger Carsten Boje Møller. Udviklingen drives blandt andet frem af FN-organisationen, International Maritime Organisation, IMO, som barsler med retningslinier for et verdensomspændende Maritime Single Window. Dette vil fremover sikre en selvbetjeningsløsning med adgang for myndigheder og interessenter i forbindelse med skibsfarten. Projektet har som ambition at skabe en digital fælles platform, hvor f.eks. rederier, myndigheder, havne, speditører, told- og grænsemyndigheder kan tilgå informationer om skibene. IMO planlægger retningslinierne til at træde i kraft i april 2019. - I dag har mange skibe en person om bord, som ikke laver andet end at håndtere et virvar af papircertifikater for at sikre, at skibet f.eks. altid har de rigtige tilladelser til at gå ind i en specifik havn, forklarer Maybrit Scherrebeck Christensen. Hun er forretningsudvikler hos Visma Consulting og har ligeledes en fortid hos Søfartsstyrelsen, og hun henviser til, at der hvert eneste døgn er skibe, der bliver tilbageholdt i en havn på grund af problemer med certifikater. Ligeledes er der søfolk, der får problemer, fordi de ikke kan fremvise de korrekte certifikater. - Mange af disse problemer ville kunne undgås, hvis de relevante data om skibet - eller sømanden - altid var tilgængelige på en fælles platform, fortæller Maybrit Scherrebeck Christensen. Hun fortsætter: - Målet er at komme derhen, hvor en myndighed eller en havn kan søge i en database og hente de relevante oplysninger om et specifikt skib og se, hvilke certifikatdata og tilladelser, som det enkelte skib er i besiddelse af. Ifølge Carsten Bøje Møller reducerer digitale løsninger de administrative omkostninger ved rapportering af blandt andet sømandens fartstid og skaber blandt andet større transparens i forhold til skibenes certificerings- og synsniveau. Det giver også øget agilitet ved bestilling og gennemførelse af syn. Carsten Boje Møller håber, at flere myndigheder såvel som kommercielle aktører vil deltage i udvekslingen af informationer og ideer, der kan accelerere den digitale transformation i sektoren.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156