Esbjerg-rederi nyder de vanskelige opgaver
En investering på et trecifret millionbeløb har givet World Marine Offshore vind i sejlene fra start. Det var nødvendigt, da deres primære marked ligger på steder, der kræver specialdesignede skibe
Fokus på vanskellige opgaver
Specialdesignede fartøjer
Risikovurdering
Stor kontrakt i England
Opbygger erfaring
FAKTA om World Marine Offshore
Konceptet er simpelt: Levering af crew transfer-skibe, der er designet til dårligt vejr og vanskellige forhold. På få år har World Marine Offshore opbygget en forretning, der buldrer derudaf. Siden 2012 har de serviceret offshore-branchen med logistikløsninger, og det sker nu fra kontorer i Danmark, Tyskland, England og snart Taiwan. - Vi gik ud med et relativt smalt produktprogram. Det vil sige, at vi leverede nogle skibe, som vi mente, kunne performe bedre end alle andre i dårligt vejr. Efterfølgende har vores kunder spurgt, om vi også kunne løse andre opgaver for dem, siger adm. direktør Lars Zøhner og forklarer: - Vores hovedprodukt er stadig at levere skibe. Nu er der bare kommet langt flere services ovenpå. Virksomheden ejes 50/50 af et management-team, bestående af idemændene, og et investor-team, der har skudt på den gode side af 300 mio. kroner i design- og indkøb af skibe. Disse skibe er bygget specifikt med henblik på at kunne varetage opgaver langt fra land, i dårligt vejr og på alle tider af året. - Vi går efter de områder, hvor det er vanskelligt for kunden at operere. Det kan du ikke gøre med standardskibe. Der er du nødt til at egenudvikle dine skibe, siger Lars Zøhner. World Marine Offshore bestilte ved opstart i 2012 seks skibe, der blev leveret i 2014, og har på nuværende tidspunkt to under bygning. Derudover har man tilknyttet en række andre skibe på den ene eller anden måde, hvorfor man samlet har mere end 20 skibe i drift. Lars Zøhner forklarer, at man fra start har truffet et valg om, at de skibe, man fik bygget, skulle kunne arbejde døgnet rundt. Dermed adskilte man sig fra andre CTV-skibe, der opererer som taxaer - frem og tilbage mellem havn og eksempelvis en havvindmøllepark. - Vi har bygget skibe, hvor folk bor ombord. De kan også sejle fra en havn og ud, men vi ligger primært ude i offshore og servicerer et større skib eller en platform med at distribuere folk frem og tilbage. Det gør, at de bliver noget mere effektive på adkomsten til møllerne, og at de kan udnytte alle vejrvinduer derude, siger han og forklarer: - Hvor man før kunne komme derud 140-150 dage om året, fordi man sejlede herindefra (Esbjerg, red.), så har vi skibe, hvor vi er oppe på 260 dage om året. Det er jo en kæmpe effektivisering i forhold til deres drift også. En ting, Lars Zøhner mener, World Marine Offshore er dygtige til, er at vurdere hvilke risici, der er forbundet med en given opgave, både operationelt og finansielt. Han stiller det firkantet op: - Hvis du er for konservativ, så får du ikke arbejdet. Hvis du er for optimistisk, så får du arbejdet én gang, og så har du tabt så mange penge, at det ikke går. Han nævner som eksempel et projekt, man har udført i vintersæsonen i Australien, hvor operationerne i høj grad påvirkes af de omskiftelige og til tider hårde vejrforhold. Men modsat den usikkerhed der er forbundet med forholdene for arbejdets udførsel, ligger prisen helt fast. - Vi har oparbejdet god erfaring med, hvordan vi gør tingene, men også med at prissætte dem, siger Lars Zøhner. Og her er det klart, at usikkerhed om forholdene, gør den faste pris højere. Tidligere i år vandt World Marine Offshore den hidtil største kontrakt i virksomhedens historie. Her skal man levere den komplette logistikløsning for spanske Navantia Shipyards, der skal installere en substation ved havvindmølleparken East Anglia 1 ud for den engelske østkyst. I den forbindelse leverer den danske virksomhed jackup rig, helikopter, supply-båd og CTV. - Det lå ikke i kortene, at vi allerede i 2018 skulle have sådan en kontrakt. Men vi var involveret som en mindre del i et lignende projekt hos den samme kunde, og det var de tilfredse med, siger Lars Zøhner, der ikke ønsker at oplyse om kontrakten størrelse. World Marine Offshore har på nuværende tidspunkt to kontorer i England, der samlet står for 40 procent af virksomhedens omsætning. En stor del af virksomhedens identitet bygger på, at man agerer ud fra langsigtede perspektiver. Man kigger så at sige ind i krystalkuglen og lægger sin strategi ud fra, hvordan man tror, markedet vil udvikle sig. Lars Zøhner fortæller, at man tidligere har stået for logistikløsningen ved et Equinor-projekt med fem flydende vindmøller i Skotland. - Det var en kontrakt, vi ville have, fordi vi har en rigtig stor tror på, at flydende vind virkelig kommer til at boome om 10 år. Så der ville vi gerne ind og lære af det fra starten af, siger han. På den måde søger man at oparbejde erfaring med de områder, man forventer, vil blive store i fremtiden. - Grundlagt i 2012 med et mål om at servicere offshore-industrien med transport af crew og cargo. - Investerede ved opstart over 300 mio. kroner i specialdesignede skibe, kaldet ’Windserver’, der kan operere under vanskellige forhold og opholde sig på åbent hav i længere tid end andre CTV-skibe. - Idémændene bag virksomheden er Lars Zøhner og Peter Lykke-Kjeldsen, der blandt andet begge har fortid i Esvagt. - Virksomheden ejes 50/50 af idémændene og en investorgruppe. - WMO har over 20 skibe i drift: Ved opstart købte man seks skibe, yderligere to er under bygning, og dertil kommer en række fartøjer, man på anden vis har fast tilknyttet. - Hovedkvarteret ligger i Esbjerg Havn, men derudover har WMO to kontorer i Tyskland (Sassnitz og Bremerhaven), to i England (Grimsby og Lowestoft), og snart åbner et nyt i Taiwan. - WMO har 150 ansatte. - Forventer en omsætning på mellem 215 og 235 mio. kroner i 2018.