Rederier krydser fingre for Brexit-aftale
Hvis Brexit-aftalen mellem EU og Storbritannien går igennem, vil danske rederier kunne operere i England i to år endnu – men rederierne forbereder sig fortsat på et ”no-deal”-scenarie
Myndighederne forbereder sig
Mister opbakning
Chartrer nødskibe
Tredjestørste marked
Det er helt afgørende for de danske rederier, at Storbritannien får stemt den aktuelle Brexit-aftale igennem parlamentet. Godt nok er EU og Storbritannien blevet enige om en Brexit-aftale, men rederier med aktiviteter i Storbritannien fortsætter dog med at lægge nødplaner, så de er klar til at håndtere de væsentlige risici. Det fortæller direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen. – Grundlæggende ved vi fortsat ikke, hvad der kommer til at ske. Rederierne er ved at se på, om de har de rette kompetencer, der kan håndtere den situation, der måtte komme, hvis der ikke kommer en aftale. Nogle er ved, at ansætte flere. Men det er svært at detailplanlægge, når man ikke kender situationen, siger han. Storbritanniens premierminister, Theresa May, og EU’s chefforhandler, Michel Barnier, er ellers blevet enige om en aftale for Storbritanniens udtrædelse af EU. Hvis aftalen senere bliver godkendt af det britiske parlament og EU’s stats- og regeringschefer, giver det ro til at forhandle ordentlige vilkår for det fremtidige handelssamarbejde. Aftalen fastlægger forholdene omkring Storbritanniens udtrædelse af EU, herunder en overgangsperiode, der sikrer parterne tid til at aftale de konkrete vilkår for samhandlen mellem de to parter. – Hvis parterne bliver enige om aftalen, så betyder det, alt fortsætter som det plejer i de næste to år. I udgangen af den periode overgår man til en mere permanet aftale, men så har rederierne haft tid til at forberede sig på de ændringer, der kommer. På den måde er aftalen status quo og det er derfor vores håb, at den går igennem, siger Jacob K. Clasen. Også Toldstyrelsen og regeringen fortsætter med at forberede sig på brexit. Mens regeringen har lanceret en Brexit-tjekliste med information til virksomhederne, ansætter Toldstyrelsen 40-50 nye medarbejdere til toldvejledning og kontrol, for at være klar til ekstra opgaver, når Storbritannien forlader EU 29. marts 2019. Det er langt fra sikkert, at udkastet til brexitaftalen går igennem. May synes, at have mistet opbakning fra det lille nordirske parti DUP, som har været de konservatives støtteparti i Underhuset. Regeringen risikerer også et åbent oprør i sit eget konservative bagland. Under en meget ophedet spørgetime i parlamentet i sidste uge advarede May om, at det kan ende med et hårdt brexit, hvis den foreliggende aftale nedstemmes. Også på den anden side af Nordsøen forbereder man sig på et ”no-deal”-scenarie. London-regeringen planlægger således, at hyre skibe for at sikre varer til de britiske øer ved en hård brexit. For hvis EU og Storbritannien ikke lander en aftale om brexit, kan de britiske øer blive ramt af forsyningsproblemer, når briterne træder ud af EU. Et af problemerne er, at den vigtige transportrute over Den Engelske Kanal fra Dover i det sydlige England til Calais i det nordlige Frankrig risikerer at blive meget overbelastet. Her foregår en stor del af transporten ind og ud af Storbritannien, både via tog igennem Eurotunnelen og via skibe på havet. Men den toldbehandling, som en hård brexit vil kræve, ventes ifølge Ritzau, at reducere kapaciteten på forbindelsen til mellem 12 og 25 pct. af den kapacitet, der er i dag. Briterne er derfor i gang med, at chartre nødskibe til mad og medicin, hvis vi forlader EU uden en aftale. Europa-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker har tidligere udtalt, at han ikke ønsker en strafaktion mod Storbritannien. Ligesom den tyske kansler, Angela Merkel, har han slået fast, at det er EU’s pligt at sikre den bedst mulige aftale for det fremtidige forhold – til gavn for medlemsstaterne, borgerne og virksomhederne. For de danske redere betyder det grundlæggende fri og lige adgang til det britiske marked. Det gælder generel markedsadgang for danske handelsskibe og især for varetransporten over Den Britiske Kanal med roro-skibe samt servicering af offshore-sektoren på britisk sokkel. – Det er helt centralt for Danske Rederier, at vi også i fremtiden frit kan transportere varer til og fra Storbritannien, som er danske rederiers tredjestørste marked globalt. Derfor må og skal det være en prioritet for Europa-Kommissionen og den danske regering at sikre de bedst mulige vilkår i de kommende år, siger Jacob K. Clasen.