23948sdkhjf

Molslinjen afviser spekulation om manglende T-foil på 'Express 1'

'Express 1' er godkendt til Østersøen uden stabiliserende T-foil, lyder det fra Molslinjen efter spekulationer

Da Transportministeriet godkendte Express 1 til indsættelse på ruten mellem Rønne og Ystad, var det uden T-foil stabilisator.

Det skriver Molslinjen i en pressemeddelelse, efter at Bornholms Tidende inden weekenden offentliggjorde spekulationer om, hvorvidt katamaranen 'Express 1' lever op til specifikationerne i budmaterialet fra rederiet.  

- Der er blevet spekuleret i, at 'Express 1', som den er i dag, ikke svarer til den færge, som er afbilledet i Molslinjens oprindelige bud og i den kontrakt, der blev indgået med Transportministeriet. Tegningerne, kaldet General Arrangement (GA), viser nemlig skibet illustreret med en mulig placering af den omtalte T-foil.

Ifølge Molslinjen baserer spekulationerne sig på "en klar misforståelse af", hvad formålet med GA-tegningerne er. 

- Formålet med tegningerne er udelukkende at illustrere muligheden for at transportere op til 1200 passagerer. En GA-tegning giver et overblik over vogndæk og passagerdæk, og er ikke en teknisk specifikation af skibet, forklarer Molslinjens adm. direktør Carsten Jensen i pressemeddelelsen. 

GA-tegningen i kontrakten viser for eksempel ikke nogen af de mange ombygninger og tilretninger, som efter krav fra Transportministeriet og Bornholm blev foretaget på 'Express 1', oplyser rederiet. 

Samtidig spekuleres der i skibets oprindelige certificering fra 2009, hvor der også nævnes en T-foil i forhold til godkendelse til at sejle i forskellige bølgehøjder.

Skibe certificeres herhjemme af Det Norske Veritas (DNV GL). Ifølge Molslinjen bekræfter DNV GL over for rederiet og Transportministeriet, at en T-Foil intet har med certificeringen at gøre, da en T-foil ikke har betydning for skibets sødygtighed.

- Den omtalte T-foil var også en del af materialet i den klagesag, som Danske Færger anlagde efter at have tabt udbuddet. Alle klagepunkter blev i august 2017 afvist af Klagenævnet for udbud, skriver Molslinjen. 

En T-foil er en anordning, der er med til at presse skibet ned i vandet, og dermed virker stabiliserende i høj sø. Den Incat-producerede 'Express 1' havde oprindeligt en T-foil monteret på midterskroget, da skibet sejlede på Den Engelske Kanal. Den blev dog blev afmonteret, inden skibet i 2012 blev indsat på Kattegat.

Molslinjen afviser over for Søfart at kommentere på, om det indgår i overvejelserne at montere en T-foil på 'Express 1' af hensyn til passagerernes komfort. 

Kommenter artiklen (3)
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Sigtelse: Besætning slog og sparkede mand til døde på skib
Helge Ingstad-skibschef: Hårrejsende at lade tankskibet passere om styrbord
Svanehøj henter ny CFO hos Siemens Gamesa
Fem besætningsmedlemmer sigtes for drab på skib
MAN Energy Solutions indgår hensigtserklæring med fynske SH Defence
Nyopført kontorhotel må vige for havneaktiviteter
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Nordiske Medier DK
EnergyIslandNews

Send til en kollega

0.234