23948sdkhjf

Brexit-aftale skaber ro for rederier

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En ny aftale om Englands udtræden af EU er godt nyt, lyder det fra Danske Rederier

Efter en lang periode med intense forhandlinger indgik de to forhandlingsteams fra henholdsvis Storbritannien og EU i går en Brexit-aftale.

Aftalen fastlægger forholdene omkring Storbritanniens udtrædelse af EU. Herunder en overgangsperiode, der sikrer parterne tid til at aftale de konkrete vilkår for samhandlen mellem de to parter.

Inden aftalen kan fremlægges og godkendes, skal den godkendes af de britiske ministre, der mødes i eftermiddag og af EU’s stats- og regeringschefer på et topmøde senere i november.

Læs også: DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Hvis aftalen bliver godkendt, vil det være et vigtigt skridt, der giver ro til de kommende forhandlinger om den fremtidige relation mellem EU og Storbritannien, lyder det fra direktør i Danske Rederier Jacob K. Clasen. 

Læs også: Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

- Det er godt nyt for danske rederier, der ellers ville gå en usikker fremtid i møde efter marts næste år med øget toldkontrol, og en situation hvor EU-reglerne ikke længere ville sikre fri og lige adgang til det britiske marked, siger han i en pressemeddelelse.

Tredjestørste marked

Så sent som i går udtalte Europa-Kommissionens formand, Jean-Claude Juncker, at han ikke ønskede en strafaktion imod Storbritannien. Ligesom den tyske kansler, Angela Merkel, slog han fast, at det er EU’s pligt at sikre den bedst mulige aftale for det fremtidige forhold – til gavn for medlemsstaterne, borgerne og virksomhederne.

For de danske redere betyder det grundlæggende fri og lige adgang til det britiske marked. Det gælder generel markedsadgang for danske handelsskibe og især for varetransporten over Den Britiske Kanal med ro/ro-fartøjer samt servicering af offshore-sektoren på britisk sokkel.

Ifølge Danske Rederier er der tale om altafgørende forhold, som skal sikres gennem en frihandelsaftale, der så vidt muligt undgår nye toldbarrierer, minimerer kontrol ved grænsen samt sikrer gensidig anderkendelse af certifikater for ansatte i den maritime sektor.

Læs også: Lang ønskeliste fra Det Blå Danmark til ny regering

- Det er helt centralt for Danske Rederier, at vi også i fremtiden frit kan transportere varer til og fra Storbritannien, som er danske rederiers tredjestørste marked globalt. Derfor må og skal det være en prioritet for Europa-Kommissionen og den danske regering at sikre de bedst mulige vilkår i de kommende år, siger Jacob K. Clasen.

Det endelige indhold af aftalen og den præcise længde på overgangsperioden forventes fremlagt efter mødet senere i dag.

Mere om: Brexit | Danske Rederier
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Nyhedsbrev

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.187