DF kræver montørordning for lærlinge
I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe
Ok med EU
Ikke helt overbevist
Tager det videre
Unge montørlærlinge skal have bedre mulighed for at komme ud på havet. Dansk Folkeparti i Region Nordjylland har derfor foreslået en montørordning for lærlinge. Kernen i forslaget er at yde 100 pct. refusion til de virksomheder, der tager lærlinge med på montørjobs på søen På den måde håber partiet, at man kan imødegå tab af højt kvalificerede arbejdspladser i den maritime industri. Pengene til finansiering skal findes i Region Nordjyllands budget for regional udvikling for 2019. - Vi ved, at vi har et problem med montørjob, der forsvinder fra regionen. Med en lærlingemontørordning vil der være to kæmpe fordele. For det første lærer lærlingene mere ved at komme med ombord på skibene. For det andet er Danmarks rederindustri og maritime industri i disse år udsat for konkurrence fra lavtløns-lande og dermed er nordjyske vidensjob truet. Når de job er sivet væk vender de næppe tilbage. Bevarelsen af montørekspertise kan på den måde fremmes ved overdragelse af viden til lærlinge, siger Erik Høgh-Sørensen (DF), medlem af Regionsrådet i Nordjylland. Forslaget er blandt andet stillet fordi den nationale danske maritime montørordning lader vente på sig. Hvor den nationale montørordning er et skattemæssigt initiativ, er det lærlingeordningen derimod et uddannelsesinitiativ og dermed muligt inden for rammerne af EU’s statsstøtte- og konkurrencelovgivning, mener partiet. Brancheorganisationen Danske Maritime vurderer derfor, at en regional ordning ikke medfører samme konkurrencespørgsmål som den nationale ordning. En støtteordning til lærlinge har tidligere eksisteret på landsplan i form af en præmie- og bonusordning. Den ophørte med udgangen af december 2013. Derfor kan en lignende ordning godt genindføres som pilotprojekt i Nordjylland. - Når man kunne gøre det før, så kan man også gøre det igen. Jeg ser ingen problemer i forhold til EU-reglerne. Ordningen vil gøre det sjovere at være lærling og er et godt tiltag i forhold til at tiltrække flere unge. Samtidig giver det et fagligt løft, for skibe der sejler, er anderledes end skibe, der ligger på landjorden. På den måde burde ordningen bredes ud til hele landet, siger Michael Prehn, underdirektør i Danske Maritime. Ordningen skal fungere ved, at nordjyske maritime virksomheder søger tilskud til lærlinge eller efteruddannelseskurser til arbejde eller erfaring på skibe, hvilket certificeres af skibsføreren. Dansk Folkeparti skønner, at der er 150-200 lærlinge inden for montørsektoren i Nordjylland. Et lærlingeophold på skole koster omkring 2.500-3.000 kroner per uge. Indregner man udgifter til administration vil det samlede budget for lærlingemontørordningen ligge på omkring 1,5 mio. kroner om året. Men de penge er der ikke i budgettet for 2019, mener Jørgen Hansen, der er medlem af Udvalget for Regional Udvikling i Region Nordjylland for Socialdemokratiet. - Idéen med ordningen kan måske være god nok, hvis lovgivningen gør det muligt, men vi mangler pengene. Derfor vi vi ikke taget endeligt stilling til, om vi vil bakke op om forslaget. Umiddelbart er jeg ikke helt overbevist, siger han. I første omgang er ordningen blevet drøftet i regionens Udvalg for Regional Udvikling i sidste uge. Men Dansk Folkeparti er klar til at tage skridtet videre, fortæller Erik Høgh-Sørensen. - Hvis det bliver nedstemt, så tager vi det videre til forretningsudvalget eller til Regionsrådet. Men jeg har da en forventning om, at socialdemokraterne og de blå partier i regionen bakker op, siger han. I første omgang foreslår DF, at ordningen bliver indført på forsøgsbasis i 12 måneder.