23948sdkhjf

Molslinjen nedlægger 20 stillinger i Svendborg

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Efter overtagelsen lukker Molslinjen Danske Færgers hovedkontor i Svendborg, skriver DR

Svendborg havde sat næsen op efter at få 20 arbejdspladser til byen, når rederiet Færgen rykkede teltpælene op på Bornholm og flyttede hovedkontoret til den sydfynske by.

Men efter at Molslinjen har opkøbt og overtaget resten af Færgens ruter – Spodsbjerg-Tårs, Bøjden-Fynshav, Samsø-Kalundborg og Esbjerg-Fanø, kommer hovedkontoret i Svendborg til at lukke.

Det fortæller Jesper Maack, der er kommunikationschef hos Molslinjen.

- Planerne om at etablere et hovedkvarter i Svendborg kommer vi ikke til at arbejde videre med. Lejemålet dernede bliver opsagt, siger han til DR Fyn og fortsætter:

- Vi er et rederi med base i Aarhus, og det er også her, og delvist på Bornholm, at vi har vores administration og alle vores stabsfunktioner. Så de nye ruter kommer på det område til at blive drevet fra Aarhus.

Læs også: Molslinjen får grønt lys til køb af Danske Færger

Meldingen ærgrer Svendborgs borgmester Bo Hansen (S).

- Jeg frygtede egentlig, at det ville ske. Men der er også noget i mig, der siger, at jeg ikke er så overrasket. Når en virksomhed på den måde pludselig bliver en del af noget større, så er det helt naturligt, at man sidder og kigger efter nogle synergieffekter, siger han til DR Fyn.

Telefonen er opfundet

Og så er der jo Ærøexpressen, hvis færge kommer til at sejle mellem Rudkøbing og Marstal.

Her har man været i dialog med rederiet Færgen, fordi man har behov for et professionelt selskab til at drive færgen, når den ifølge planen kommer ud at sejle i det sydfynske øhav i 2019.

- Dem har vi haft mange forhandlinger med, og de har hjulpet os et godt stykke af vejen. De har blandt andet hjulpet os med vores estimater af antallet af passagerer, siger Christian Holm, der er formand for Ærøxpressen, til DR Fyn og uddyber:

- Der har de været inde over og hjælpe os, så vi kan sikre os, at det, der er baggrund for vores budgetter, er noget der passer, og at det har været igennem professionelle hænder.

Læs også: Ærøxpressen "godt tilfreds" med aktieemission

Men lukningen af kontoret i Svendborg får ikke direkte konsekvenser for Ærøexpressen, mener Christian Holm.

- Telefonen er opfundet, og vi kan også bruge internet. Så det skal nu nok gå, at hovedkontoret ikke kommer til at ligge lige ved siden af. Det er i hvert fald ikke det, der kommer til at bremse et eventuelt samarbejde.

Han understreger dog, at man ikke har lagt sig fast på en aftale endnu.

- Vi har flere operatører i kikkerten, og vi taler med nogle af dem. Det bliver en glædelig dag, når vi kan fortælle, om det er blevet Molslinjen eller nogle andre. Det ser vi frem til, siger Christian Holm til DR Fyn.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

2

BILLEDGALLERI: Se ’Absalon’ på øvelse med U.S. Navy i Grønland

Det danske støtteskib og den amerikanske missildestroyer ’USS Gravely’ øvede fælles taktikker og procedurer i arktisk farvand

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Nyhedsbrev

8.332 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Online Avis Arkiv

Italien opbringer redningsskib med migranter

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

RAL vil åbne ny rute til USA

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

Plus

Tre tonnage-spørgsmål til DFDS

17 kidnappet ud for Cameroun

1

Danmark har mistet en erhvervshavn

Vindstød fik 'Express 2' til at opgive Ebeltoft

Trods arrestordre fra USA: 'Grace 1' har forladt Gibraltar

Den iranske olietanker 'Grace 1', som nu har fået nyt navn, forlod søndag aften Gibraltar, selvom USA havde udstedt en arrestordre på skibet

Plus

Dee 4 Capital Partners køber de første skibe

Nyetableret dansk investeringsfond har foretaget de første tonnage-investeringer med køb af to japanskbyggede produkttankskibe

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyttet indeni konstruktionen

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Hele 622,1 Ton på krogen...

Mirit Glas leverer safirglas til industrien

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Send til en kollega

0.514