23948sdkhjf

Ratedyk i sigte: Maersk og MSC genindsætter 11 ULCV'ere

I midten af december vil 2M-alliancen genindsætte 11 ultra store containerskibe, der ellers har holdt en hånd under spotraterne med deres manglende tilstedeværelse

Spotraterne for containerfragt fra Asien til Nordeuropa står over for et fald, når Maersk Line sammen med partneren i 2M-alliancen genaktiverer AE2/Swan-loopet i midten af december. 

Det skriver The Loadstar

Loopet består af 11 containerskibe på mellem 18.300 TEU og 20.600 TEU. Det svarer til seks pct. af den samlede kapacitet på ruten. Af de 11 skibe er otte fra MSC og tre fra Maersk. 

En unavngiven kilde i rederibranchen vurderer over for The Loadstar, at MSC har presset Maersk til at genindsætte skibene tidligere, end Maersk oprindeligt havde meddelt sine kunder – for "efterspørgslen er der simpelthen ikke endnu".

- Vi risikerer et blodbad lige på det forkerte tidspunkt, hvor vi begynder at sætte os ned med kunderne for at snakke om kontraktfornyelser, siger kilden til The Loadstar.

Her bliver der henvist til, at containerrederiernes faste kunder typisk forhandler priserne på plads for et år ad gangen. Niveauet for spotraterne har en naturlig indflydelse på udgangspunktet for forhandlingerne mellem containerrederier og kunder. 

Shanghai-indekset, der angiver niveauet for spotraterne ud af Shanghai til 15 nøgledestinationer verden over, steg i sidste uge med små tyve point til 976,52 point.

Ruterne til Nordeuropa og Middelhavet faldt dog begge med ni dollar pr. TEU til henholdsvis 752 dollar og 769 dollar pr. TEU.

Ruterne til USA's vestkyst, hvor Maersk for nylig besluttede at indsætte ekstra tonnage, steg med 19 dollar til 2.606 dollar pr. FEU, imens ruten til USA's østkyst steg med hele 321 dollar til 3.615 dollar pr. FEU. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125