23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform
























Broget historie

























To ophugningsmedarbejdere døde på stedet, da de styrtede til jorden under arbejde på færgen 'Ocean Gala', bedre kendt som den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia’. DFDS solgte skibet til nordamerikanske krydstogtinteresser i slutningen af 1980'erne. Den tragiske dødsulykke skete 31. august på skrotværftet Honey Ship Breaking - ejet af industrikonglomeratet RKB Group - på Alang-stranden i Indien. Oplysningerne strammer fra NGO-organisationen Shipbreaking Platform, der overvåger, hvorvidt ophugningen af skibe sker under forsvarlige miljø- og arbejdsforhold rundt omkring i verden. Shipbreaking Platform navngiver de to omkomne værftsarbejdere som henholdsvis Budhabhai og Ali Ahmed. Organisationen kommer ikke med yderligere oplysninger om detaljerne ved ulykken ud over, at de to arbejdere som nævnt styrtede ned fra skibet under arbejdet med at ophugge det. Skibet har været oplagt i Dubai Khalifa i adskillige måneder under sit sidste navn ’Ocean Gala’. Det ankom til Alang-stranden den 4. april i år. Som DFDS-skib blev ’Scandinavia’ bygget til ruten mellem New York og Bahamas i begyndelsen af 1980’erne. Ruten blev dog ikke en succes, så ’Scandinavia’ fik fra 1983 til 1985 et kort mellemspil på København - Oslo ruten, inden skibet blev solgt til videre drift som traditionelt krydstogtskib. Skibet blev senere købt af Royal Caribbean Cruises og Thomson Cruises og nåede således at være i drift på verdenshavene i mere end 36 år. Skibet hed ’Ocean Gala’ i sine sidste år og blev i 2017 solgt til ophugning. Der havde den et halvt år forinden været omkring Esbjerg på et "stop over" mod Middelhavet. I den forbindelse oplyste skibets dengang norsk/amerikanske ejer til Søfart, at skibet skulle sydpå til en krydstogtcharter. Men ’Ocean Gala-I’ flakkede i stedet først bare rundt i Middelhavet for så at blive mere eller mindre fastlægger ud for Suez. Det var salget til et selskab i Mumbai i 2017, der angiveligt satte gang i ophugningsrygtet. Men intet skete, andet end at ’Ocean Gala-I’ på et tidspunkt flyttede videre på sig over i retning af ophugningsstrandene til en position ud for Dubai i Den Persiske Gulf. Men 4. april ankom skibet altså til Alang, hvor arbejdet med at ophugge skibet altså nu har kostet to medarbejdere livet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.145