23948sdkhjf

Mærsk-boss vil øge toplinjen med 100 mia. kr.

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Søren Skou skal i de kommende år føre Mærsk-koncernen tilbage til fordums storhed. Samtidig vil topchefen arbejde med sin kommunikation, siger han til Berlingske

A.P. Møller-Mærsk skal igen vokse til fordums størrelse. Topchef Søren Skou har til opgave at få koncernens toplinje til at vokse med mere end 14 mia. dollar eller næsten 100 mia. kr. i de kommende år, fortæller han i et interview med Berlingske Business.

I 2012 omsatte A.P. Møller-Mærsk inklusive det nu frasolgte Dansk Supermarked for 60 mia. dollars svarende til 387 mia. kr. Uden supermarkederne Netto, Føtex og Bilka var omsætningen 50 mia. dollars, hvilket også er det centrale mål for de kommende år, fremgår det.

- Man kan se på, hvad virksomhedens omsætning inklusive energiselskaberne var, da vi var størst, og målet er, at vi ikke skal være en mindre virksomhed end det, siger Søren Skou til Berlingske.

Sidste år omsatte Mærsk-koncernen for 30,9 mia. dollar og får i 2018 det tilkøbte tyske rederi Hamburg Süd med ind i salget. Det betyder samlet, at Skou skal finde en måde at udvide virksomheden med mere end 14 mia. dollar eller næsten 100 mia. kroner, inden virksomheden er tilbage ved fortidens størrelse.

Læs også: BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Søfragt udgør i dag mere end to tredjedele af koncernens omsætning, men i fremtiden vil Mærsk især satse på vækst i de såkaldte "non-ocean" aktiviteter, dvs. transport og logistik på land.

I interviewet fortæller Søren Skou også, at han vil arbejde med sin kommunikation.

Læs også: Med roastbeef og 20.000 containere om bord

- Det er noget, jeg som administrerende direktør virkelig skal arbejde med. Hvis jeg skal være lidt personlig, er jeg relativt introvert som person, og det er ikke noget, som kommer helt naturligt. Jeg får ikke super meget energi ud af det, men heldigvis har jeg dygtige folk til at hjælpe mig, siger Mærsk-chefen.

Siden Søren Skou tiltrådte som CEO i juni 2016, er Mærsk-aktierne faldet med 20 pct. Alene efter kapitalmarkedsdagen i februar 2018 drattede aktien 10 pct., og det skyldtes ifølge topchefen ikke, at der var noget galt med strategien, men snarere, at investorerne ikke fik så meget at vide, som de havde regnet med.

Læs også: Mærsk-topchef: Derfor har vi ikke brug for nye skibe
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Nyhedsbrev

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Online Avis Arkiv

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Robotkraner rykker ind i København

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.888