23948sdkhjf

DFDS: Maskinstop kan skyldes sammenbrændt kugleleje

OPDATERET: Der var olietåge, men ikke brand, i maskinrummet på 'Regina Seaways', som kom til Kleipeda på en enkelt hovedmotor, oplyser DFDS til Søfart. En rundtur er foreløbigt aflyst

Opdateret kl. 12:26: DFDS præciserer, at årsagen til røgudvikling endnu er ukendt, og at et sammenbrændt kugleleje blot er én af mange potentielle kilder til røgen.

DFDS oplyser desuden, at 'Regina Seaways' ikke forventes tilbage i drift i løbet af de næste 7-14 dage. Der arbejdes i øjeblikket på at bytte rundt på rederiets skibe, så lasten kan fragtes bedst muligt. 

Det var en kraftig udvikling af olierøg, der udløste brandalarmen på DFDS' ro/pax-færge 'Regina Seaways' i går. 

I DFDS understreger kommunikationsdirektør Gert Jakobsen i dag over for Søfart, at det stadig er for tidligt at sige med sikkerhed, hvor olierøgen kom fra. Han peger dog på, at et sammenbrændt kugleleje kan være årsagen. 

- Der var ingen ild, men der var olietåge, og det udløste CO2-systemet, siger han.

Den kraftige røgudvikling fandt sted ved 13-tiden i går, da skibet var undervejs fra Kiel til Klaipeda i Litauen. Det litauiske var hurtigere til at iværksætte en større redningsaktion med fartøjer og helikopter.

- Det gav noget støj på linjen, og det var altså ikke noget, som vi havde bedt om. Vi var relativt hurtigt klar over, at der ikke var tale om en brand. Vi vidste bare ikke, om vi kunne genstarte maskineriet, så bugsering var allerede på vej, siger Gert Jakobsen og tilføjer, at stemningen om bord var rolig. 

Halv kraft i dårligt vejr

Efter at maskinrummet var blevet ventileret, kunne maskineriet inspiceres. Det lykkedes at få gang i den ene hovedmotor et par timer senere, hvorefter 'Regina Seaways' kunne fortsætte mod Kleipeda for halv kraft med 11-12 knob. 

I Kleipeda ventede bugseringen. Den blev nyttig, da færgen skulle manøvreres på plads omkring kl. 22 lokal tid. Vejret var i mellemtiden blevet så dårligt, at havnen var tæt på at lukke. 

Nu venter en grundig besigtigelse af skaderne i Kleipeda. Indtil videre er en rundtur til Kiel blevet aflyst, og der er på nuværende tidspunkt ikke yderligere informationer om, hvornår 'Regina Seaways' vil være tilbage i operation. 

Der var 294 passagerer, 41 besætningsmedlemmer samt et antal lastbiler og biler om bord. 

'Regina Seaways' sejler under det litauiske flag. Den blev bygget i 2010 og har en kapacitet på op til 500 passagerer og 2623 lanemeter.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109