23948sdkhjf

Jonas producerer mekanik til skibsmotorer

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer

- Jeg ville egentlig have været våbenmekaniker, men nu arbejder jeg med metalkomponenter til store skibsmotorer, forklarer Jonas Toke Brix i telefonen til Blue Future.

Den store dansk/tyske udvikler af skibsmotorer, MAN Energy Solutions, har sit danske hovedsæde i Københavns Sydhavn. Den traditionsrige industrivirksomhed har tradition for at ansætte et relativt stort antal lærlinge, og 39-årige Jonas Toke Brix er en af dem.

Plads som lærling
Han var i fuld gang med uddannelsen som industritekniker ved uddannelsescentret NEXT i København, da han begyndte at lede efter en læreplads i København.

- Jeg ringede ind til Dansk Metal Hovedstaden og spurgte, om der var noget, som de kunne anbefale. De fortalte mig, at MAN Energy Solutions havde brug for lærlinge. Jeg ringede derud og kom til samtale. De må jo have ment, at jeg var kvalificeret, for de tilbød mig i hvert fald en stilling som lærling, siger Jonas Toke Brix med et grin.

Ventiler
Hvad beskæftiger du dig med på en helt almindelig arbejdsdag?

Læs også: Stort sponsorat fra MAN Energy Solutions styrker Mercy Ships indsats

- Lige nu handler det meget om at stå ved en CNC-styret drejebænk og dreje dele til skibsmotorer. Det kan typisk være brændstofventiler eller komponenter til brændstofventiler. Virksomheden har jo et stort salg af reservedele, og det er dem, som vi producerer her i København.

Hvordan er de mere end tre års lærlingetid delt op?

Læs også: 90 propeller-ingeniører gør Frederikshavn til hydrodynamisk supermagt

- Det er meget varieret da man typisk skifter afdeling hver tredje måned, når man er lærling. På den måde kommer man rundt i forskellige dele af produktionen og stifter bekendtskab med forskellige maskiner. Denne variation gør det meget spændende, fortæller Jonas Toke Brix.

Skaber noget nyt
Hvad er det mest spændende ved arbejdet som industritekniker i MAN?

- Jeg synes, at det er meget fascinerende, at man kan stå ved sin drejebænk og skabe noget helt nyt og værdifuld helt fra bunden. Man begynder med et stykke råmateriale og ender med et stykke avanceret mekanik, som så kan fungere som en afgørende komponent i en skibsmotor. Herudover er selve programmeringsopgaven ved maskinen meget spændende, men også vanskelig og noget, som kræver stor tålmodighed. Så man udvikler sig meget undervejs, siger Jonas Toke Brix.

Hænderne fulde
Kan man videreuddanne sig?

- Ja, bestemt. Jeg kender da mange, som har valgt at videreuddanne sig som maskinmester. Men det er endnu for tidligt at sige, om det er noget for mig. Jeg er først færdig som lærling ved udgangen af marts 2020, så jeg har hænderne fulde et godt stykke tid endnu. Og min største ambition lige nu er at blive fastansat, når min uddannelse slutter.

MAN Energy Solutions har 15 lærlinge på industritekniker-linjen.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Nyhedsbrev

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Online Avis Arkiv

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Plus

Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

CO-Søfart har sendt en protest til Norges regering over forslag, der vil lade færgerederiet Color Line hyre billig udenlandsk arbejdskraft til Kiel-færgerne

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Plus

Søfarten bør være afgørende Brexit-tema for Danmark

Ugens maritime synspunkt

Plus

Ganzhorns hjerte banker for de søfarende

Fritz Ganzhorn var overrasket over at blive opsagt som direktør fra Søfartens Ledere efter 19 år på posten. Nu ser han frem og er åben for muligheder både i og udenfor den maritime branche

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Plus

Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job hos det norske færgerederi risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Fritz Ganzhorn fratræder

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

12

“Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

De nye priser i Rønne Havn er et opgør med en tradition for, at færgerederierne selv bestemmer prisen på anløb, lyder det fra havnedirektør Thomas Bendtsen

Positionsbillede

Hapag-Lloyd bestiller 8600 kølecontainere hos Mærsk

Tunesisk ro/ro nu adskilt fra containerskib

Medie: Her skal pengene komme fra i A.P. Møller-Mærsk

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Plus

Danmarks 'svenske' rederier: Derfor holder vi fast i Dannebrog

Plus

Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

Søfart har tjekket prisen på at anløbe en række danske færgehavne. Rønne Havn, der ligger i strid med Danske Færger og Molslinjen om taksterne, er suverænt dyrest

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med en waterbag på hele 100T

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

SITECH ansætter ny sælger til Nord- og Vestjylland

Varme hænder også i byggeriet

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober ...

Send til en kollega

0.255