23948sdkhjf

Jonas producerer mekanik til skibsmotorer

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer

- Jeg ville egentlig have været våbenmekaniker, men nu arbejder jeg med metalkomponenter til store skibsmotorer, forklarer Jonas Toke Brix i telefonen til Blue Future.

Den store dansk/tyske udvikler af skibsmotorer, MAN Energy Solutions, har sit danske hovedsæde i Københavns Sydhavn. Den traditionsrige industrivirksomhed har tradition for at ansætte et relativt stort antal lærlinge, og 39-årige Jonas Toke Brix er en af dem.

Plads som lærling
Han var i fuld gang med uddannelsen som industritekniker ved uddannelsescentret NEXT i København, da han begyndte at lede efter en læreplads i København.

- Jeg ringede ind til Dansk Metal Hovedstaden og spurgte, om der var noget, som de kunne anbefale. De fortalte mig, at MAN Energy Solutions havde brug for lærlinge. Jeg ringede derud og kom til samtale. De må jo have ment, at jeg var kvalificeret, for de tilbød mig i hvert fald en stilling som lærling, siger Jonas Toke Brix med et grin.

Ventiler
Hvad beskæftiger du dig med på en helt almindelig arbejdsdag?

Læs også: Dansk motorgigant lander retrofitordre på spritny flaskegasmotor

- Lige nu handler det meget om at stå ved en CNC-styret drejebænk og dreje dele til skibsmotorer. Det kan typisk være brændstofventiler eller komponenter til brændstofventiler. Virksomheden har jo et stort salg af reservedele, og det er dem, som vi producerer her i København.

Hvordan er de mere end tre års lærlingetid delt op?

Læs også: Flaskegasmotor indviet med pomp og pragt

- Det er meget varieret da man typisk skifter afdeling hver tredje måned, når man er lærling. På den måde kommer man rundt i forskellige dele af produktionen og stifter bekendtskab med forskellige maskiner. Denne variation gør det meget spændende, fortæller Jonas Toke Brix.

Skaber noget nyt
Hvad er det mest spændende ved arbejdet som industritekniker i MAN?

- Jeg synes, at det er meget fascinerende, at man kan stå ved sin drejebænk og skabe noget helt nyt og værdifuld helt fra bunden. Man begynder med et stykke råmateriale og ender med et stykke avanceret mekanik, som så kan fungere som en afgørende komponent i en skibsmotor. Herudover er selve programmeringsopgaven ved maskinen meget spændende, men også vanskelig og noget, som kræver stor tålmodighed. Så man udvikler sig meget undervejs, siger Jonas Toke Brix.

Hænderne fulde
Kan man videreuddanne sig?

- Ja, bestemt. Jeg kender da mange, som har valgt at videreuddanne sig som maskinmester. Men det er endnu for tidligt at sige, om det er noget for mig. Jeg er først færdig som lærling ved udgangen af marts 2020, så jeg har hænderne fulde et godt stykke tid endnu. Og min største ambition lige nu er at blive fastansat, når min uddannelse slutter.

MAN Energy Solutions har 15 lærlinge på industritekniker-linjen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Torm mister sin CFO

Preparation is key in cable service

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Alle Torms tre bebudede skibssalg effektueret

TANK: Danskflaget MR-tankskib har, som det sidste af tre Torm-skibe solgt i tredje kvartal, nu skiftet ejer

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Positionsbillede

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Livbåde til bygninger

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Celsius køber endnu en produkttanker

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Bunker Holding-direktør vinder pris

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.549