23948sdkhjf

Jonas producerer mekanik til skibsmotorer

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer

- Jeg ville egentlig have været våbenmekaniker, men nu arbejder jeg med metalkomponenter til store skibsmotorer, forklarer Jonas Toke Brix i telefonen til Blue Future.

Den store dansk/tyske udvikler af skibsmotorer, MAN Energy Solutions, har sit danske hovedsæde i Københavns Sydhavn. Den traditionsrige industrivirksomhed har tradition for at ansætte et relativt stort antal lærlinge, og 39-årige Jonas Toke Brix er en af dem.

Plads som lærling
Han var i fuld gang med uddannelsen som industritekniker ved uddannelsescentret NEXT i København, da han begyndte at lede efter en læreplads i København.

- Jeg ringede ind til Dansk Metal Hovedstaden og spurgte, om der var noget, som de kunne anbefale. De fortalte mig, at MAN Energy Solutions havde brug for lærlinge. Jeg ringede derud og kom til samtale. De må jo have ment, at jeg var kvalificeret, for de tilbød mig i hvert fald en stilling som lærling, siger Jonas Toke Brix med et grin.

Ventiler
Hvad beskæftiger du dig med på en helt almindelig arbejdsdag?

Læs også: MAN får kæmpeordre til Grimaldis nybygningsprogram

- Lige nu handler det meget om at stå ved en CNC-styret drejebænk og dreje dele til skibsmotorer. Det kan typisk være brændstofventiler eller komponenter til brændstofventiler. Virksomheden har jo et stort salg af reservedele, og det er dem, som vi producerer her i København.

Hvordan er de mere end tre års lærlingetid delt op?

Læs også: Gennembrud på dualfuel-firetakt og ny totakter i pipelinen

- Det er meget varieret da man typisk skifter afdeling hver tredje måned, når man er lærling. På den måde kommer man rundt i forskellige dele af produktionen og stifter bekendtskab med forskellige maskiner. Denne variation gør det meget spændende, fortæller Jonas Toke Brix.

Skaber noget nyt
Hvad er det mest spændende ved arbejdet som industritekniker i MAN?

- Jeg synes, at det er meget fascinerende, at man kan stå ved sin drejebænk og skabe noget helt nyt og værdifuld helt fra bunden. Man begynder med et stykke råmateriale og ender med et stykke avanceret mekanik, som så kan fungere som en afgørende komponent i en skibsmotor. Herudover er selve programmeringsopgaven ved maskinen meget spændende, men også vanskelig og noget, som kræver stor tålmodighed. Så man udvikler sig meget undervejs, siger Jonas Toke Brix.

Hænderne fulde
Kan man videreuddanne sig?

- Ja, bestemt. Jeg kender da mange, som har valgt at videreuddanne sig som maskinmester. Men det er endnu for tidligt at sige, om det er noget for mig. Jeg er først færdig som lærling ved udgangen af marts 2020, så jeg har hænderne fulde et godt stykke tid endnu. Og min største ambition lige nu er at blive fastansat, når min uddannelse slutter.

MAN Energy Solutions har 15 lærlinge på industritekniker-linjen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Pensioneret skipper bruger sommeren på ’Bertha-K’: - Man skal jo holde sig i gang

72-årige Lejf Petersen udgør sammen med matros Tom Christensen sæsonens færgebesætning på ture rundt i Limfjorden

2

Ærøfærgerne: Tillidsmand raser over rygeforbud

VIDEO: Startup vil bygge containerskib med hydrofoil

Ny stærk ”altmuligmand” hjælper til i Hvide Sande

Underskud i Maersk Drilling trods øget ordrebog

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sømandshjem rundede 50 år i Sisimiut og Nuuk

Medmenneskelig varme indendørs i den arktiske kulde for rejsende og søfolk gennem et halvt århundred

Online Avis Arkiv

Danmarks største havmøllepark indviet

ME Production udvider med serviceafdeling til scrubbere

Plus

Forlænget inspektionsfartøj rationaliserer Søfartsstyrelsen

Søby Værft færdiggør næste måned stor opgradering af ’Poul Løwenørn’, som overtager søopmålingsopgaverne fra ’Jens Sørensen’, der udfases

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Mercy Ships får flere hjælpende hænder fra MAN Energy Solutions

Jens-Erik Engelbrecht: ”Væsentlig og forudsætningsskabende for driften af ’Africa Mercy’”

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Mærsk ude af dansk top 5

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Nyt om navne: Kendt ansigt til SH Group

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Process Engineering støtter ”Danmark planter træer”

Ny projekttegner hos DS Flexhal

Lys på byggepladsen er også et emne i den lyse tid

Opsæt din positioner med blot én finger...

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyt...

Send til en kollega

0.174