23948sdkhjf

Jonas producerer mekanik til skibsmotorer

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Jonas Toke Brix er i lære som industritekniker hos MAN Energy Solutions i København - her arbejder han med avancerede maskiner og producerer vitale mekaniske komponenter til nogle af verdens største skibsmotorer

- Jeg ville egentlig have været våbenmekaniker, men nu arbejder jeg med metalkomponenter til store skibsmotorer, forklarer Jonas Toke Brix i telefonen til Blue Future.

Den store dansk/tyske udvikler af skibsmotorer, MAN Energy Solutions, har sit danske hovedsæde i Københavns Sydhavn. Den traditionsrige industrivirksomhed har tradition for at ansætte et relativt stort antal lærlinge, og 39-årige Jonas Toke Brix er en af dem.

Plads som lærling
Han var i fuld gang med uddannelsen som industritekniker ved uddannelsescentret NEXT i København, da han begyndte at lede efter en læreplads i København.

- Jeg ringede ind til Dansk Metal Hovedstaden og spurgte, om der var noget, som de kunne anbefale. De fortalte mig, at MAN Energy Solutions havde brug for lærlinge. Jeg ringede derud og kom til samtale. De må jo have ment, at jeg var kvalificeret, for de tilbød mig i hvert fald en stilling som lærling, siger Jonas Toke Brix med et grin.

Ventiler
Hvad beskæftiger du dig med på en helt almindelig arbejdsdag?

Læs også: 90 propeller-ingeniører gør Frederikshavn til hydrodynamisk supermagt

- Lige nu handler det meget om at stå ved en CNC-styret drejebænk og dreje dele til skibsmotorer. Det kan typisk være brændstofventiler eller komponenter til brændstofventiler. Virksomheden har jo et stort salg af reservedele, og det er dem, som vi producerer her i København.

Hvordan er de mere end tre års lærlingetid delt op?

Læs også: MAN Energy Solutions lykønsker to nyudlærte skibsmontører

- Det er meget varieret da man typisk skifter afdeling hver tredje måned, når man er lærling. På den måde kommer man rundt i forskellige dele af produktionen og stifter bekendtskab med forskellige maskiner. Denne variation gør det meget spændende, fortæller Jonas Toke Brix.

Skaber noget nyt
Hvad er det mest spændende ved arbejdet som industritekniker i MAN?

- Jeg synes, at det er meget fascinerende, at man kan stå ved sin drejebænk og skabe noget helt nyt og værdifuld helt fra bunden. Man begynder med et stykke råmateriale og ender med et stykke avanceret mekanik, som så kan fungere som en afgørende komponent i en skibsmotor. Herudover er selve programmeringsopgaven ved maskinen meget spændende, men også vanskelig og noget, som kræver stor tålmodighed. Så man udvikler sig meget undervejs, siger Jonas Toke Brix.

Hænderne fulde
Kan man videreuddanne sig?

- Ja, bestemt. Jeg kender da mange, som har valgt at videreuddanne sig som maskinmester. Men det er endnu for tidligt at sige, om det er noget for mig. Jeg er først færdig som lærling ved udgangen af marts 2020, så jeg har hænderne fulde et godt stykke tid endnu. Og min største ambition lige nu er at blive fastansat, når min uddannelse slutter.

MAN Energy Solutions har 15 lærlinge på industritekniker-linjen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Formand har store forventninger

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Ynglingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Nyhedsbrev

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Online Avis Arkiv

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spæ...

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Send til en kollega

0.232