23948sdkhjf

Tobias fandt sin passion ved en drejebænk

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der blander HTX og en erhvervsuddannelse. Han troede, han skulle være bilmekaniker, men fandt sin passion ved en drejebænk. Nu er Tobias lærling hos Marine Shaft i Hirtshals

Da Tobias Gram Thorhauge gik i folkeskolen, var han godt klar over, at han ikke ville tage en lang, boglig videregående uddannelse.

- Jeg havde ikke lyst til at læse videre, men læreren sagde, at jeg jo havde evnerne, og så dukkede den her EUX op som en blanding af gymnasium og erhvervsuddannelse, fortæller Tobias Gram Thorhauge.

Han er på andet år af sin fire et halvt år lange uddannelse som industritekniker. Hvert år tilbringer han 20 uger på skole og resten af tiden i praktik som lærling. De 20 uger er fordelt med 10 uger på HTX-gymnasiet og 10 uger på erhvervsuddannelsen. Som praktiksted har han fået plads hos Marine Shaft i Hirtshals.

- Jeg havde jo hele tiden en ide om, at jeg skulle være bilmekaniker. Men da jeg i introforløbet på EUX, hvor vi bliver introduceret for forskellige fag, kom til at stå ved en drejebænk og prøve at dreje, vidste jeg, at det her ville jeg bare, det virkede bare så spændende og fangede straks min interesse, fortæller Tobias.

Lugter af fiisk og af pææng
Tobias er født og opvokset i Hirtshals. Han er færdedes på havnen, siden han var dreng. Hans morfar havde sit eget maskinværksted i Skagen, og hans far arbejdede på havnen i Hirtshals, inden han blev pædagog, ligesom Tobias’ mor er det. Tobias har selv haft fritidsjob på havnen med at flå rødspætter. Alligevel var det ikke i første omgang Det Blå Danmark, som trak i ham som karrieremulighed.

- Jamen, nu hvor jeg er i den maritime industri, som Marine Shaft er en del af, kan jeg jo godt mærke, at ’det lugter af fiisk og af pææng’, så det er fint nok, som han siger med ekstra dreven nordjysk accent.

Skæve aksler og rorstammer
Marine Shaft fylder meget i Hirtshals. Virksomheden startede i det små i 2004 med et par medarbejdere, i dag er der over 80 ansatte.

Virksomheden er specialiseret i at oprette skæve aksler og rorstammer for skibe i hele verden. Det sker med koldpresning i enorme og stærke hydrauliske trykpresser.

Hvis et skib har fået bukket sin skrueaksel eller rorstamme, måske efter at have fået noget i skruen, er det væsentligt billigere og meget hurtigere at få repareret den gamle end at købe en ny. Med det forretningskoncept har Marine Shaft bygget sin forretning.

Opgaver af mester
Når Tobias og hans kolleger arbejder med en rorstamme, er der ikke plads til fejltagelser. Der er jo kun dette ene produkt, man kan ikke bare smide en ny i drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til.

- I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninger, og den måde at arbejde på kan jeg virkeligt godt lide, fortæller Tobias.

Der er omkring 30 kolleger på værkstedet. Han møder kl. 7 om morgenen og har fri kl. 15, om fredagen 14.30. Foruden ham selv er der en lærling på værkstedet, som er to år længere fremme i sin uddannelse, ellers er det kolleger i alle aldre.

- Ja, vi laver da en del fis og ballade, man der bliver aldrig gået over grænsen, siger Tobias, der forespurgt om, hvad han synes er bedst og værst siger:

- At gøre rent er ikke det mest interessante, men ellers synes jeg, at det meste er spændende og lærerigt.

Det var ikke tilfældigt, at det blev Marine Shaft, han søgte praktikplads hos.

- På det tidspunkt vidste jeg jo, at jeg ville i denne retning, og så fylder Marine Shaft rigtig meget på havnen i Hirtshals, næsten lige så meget som Color Line, siger Tobias.

Han fik en fireårig læreplads, så han skal ikke skifte praktiksted undervejs, og det er han glad for.

- Jeg tror ikke, jeg kunne få en bedre læreplads. Jeg er vild med at være her, det er spændende at stå ved en drejebænk og se tingene tage form. Der er meget nyt at lære, og der er dygtige folk omkring mig, siger Tobias.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Nyhedsbrev

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Online Avis Arkiv
Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Robotkraner rykker ind i København

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.188