23948sdkhjf

Tobias fandt sin passion ved en drejebænk

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der blander HTX og en erhvervsuddannelse. Han troede, han skulle være bilmekaniker, men fandt sin passion ved en drejebænk. Nu er Tobias lærling hos Marine Shaft i Hirtshals

Da Tobias Gram Thorhauge gik i folkeskolen, var han godt klar over, at han ikke ville tage en lang, boglig videregående uddannelse.

- Jeg havde ikke lyst til at læse videre, men læreren sagde, at jeg jo havde evnerne, og så dukkede den her EUX op som en blanding af gymnasium og erhvervsuddannelse, fortæller Tobias Gram Thorhauge.

Han er på andet år af sin fire et halvt år lange uddannelse som industritekniker. Hvert år tilbringer han 20 uger på skole og resten af tiden i praktik som lærling. De 20 uger er fordelt med 10 uger på HTX-gymnasiet og 10 uger på erhvervsuddannelsen. Som praktiksted har han fået plads hos Marine Shaft i Hirtshals.

- Jeg havde jo hele tiden en ide om, at jeg skulle være bilmekaniker. Men da jeg i introforløbet på EUX, hvor vi bliver introduceret for forskellige fag, kom til at stå ved en drejebænk og prøve at dreje, vidste jeg, at det her ville jeg bare, det virkede bare så spændende og fangede straks min interesse, fortæller Tobias.

Lugter af fiisk og af pææng
Tobias er født og opvokset i Hirtshals. Han er færdedes på havnen, siden han var dreng. Hans morfar havde sit eget maskinværksted i Skagen, og hans far arbejdede på havnen i Hirtshals, inden han blev pædagog, ligesom Tobias’ mor er det. Tobias har selv haft fritidsjob på havnen med at flå rødspætter. Alligevel var det ikke i første omgang Det Blå Danmark, som trak i ham som karrieremulighed.

- Jamen, nu hvor jeg er i den maritime industri, som Marine Shaft er en del af, kan jeg jo godt mærke, at ’det lugter af fiisk og af pææng’, så det er fint nok, som han siger med ekstra dreven nordjysk accent.

Skæve aksler og rorstammer
Marine Shaft fylder meget i Hirtshals. Virksomheden startede i det små i 2004 med et par medarbejdere, i dag er der over 80 ansatte.

Virksomheden er specialiseret i at oprette skæve aksler og rorstammer for skibe i hele verden. Det sker med koldpresning i enorme og stærke hydrauliske trykpresser.

Hvis et skib har fået bukket sin skrueaksel eller rorstamme, måske efter at have fået noget i skruen, er det væsentligt billigere og meget hurtigere at få repareret den gamle end at købe en ny. Med det forretningskoncept har Marine Shaft bygget sin forretning.

Opgaver af mester
Når Tobias og hans kolleger arbejder med en rorstamme, er der ikke plads til fejltagelser. Der er jo kun dette ene produkt, man kan ikke bare smide en ny i drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til.

- I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninger, og den måde at arbejde på kan jeg virkeligt godt lide, fortæller Tobias.

Der er omkring 30 kolleger på værkstedet. Han møder kl. 7 om morgenen og har fri kl. 15, om fredagen 14.30. Foruden ham selv er der en lærling på værkstedet, som er to år længere fremme i sin uddannelse, ellers er det kolleger i alle aldre.

- Ja, vi laver da en del fis og ballade, man der bliver aldrig gået over grænsen, siger Tobias, der forespurgt om, hvad han synes er bedst og værst siger:

- At gøre rent er ikke det mest interessante, men ellers synes jeg, at det meste er spændende og lærerigt.

Det var ikke tilfældigt, at det blev Marine Shaft, han søgte praktikplads hos.

- På det tidspunkt vidste jeg jo, at jeg ville i denne retning, og så fylder Marine Shaft rigtig meget på havnen i Hirtshals, næsten lige så meget som Color Line, siger Tobias.

Han fik en fireårig læreplads, så han skal ikke skifte praktiksted undervejs, og det er han glad for.

- Jeg tror ikke, jeg kunne få en bedre læreplads. Jeg er vild med at være her, det er spændende at stå ved en drejebænk og se tingene tage form. Der er meget nyt at lære, og der er dygtige folk omkring mig, siger Tobias.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Nyhedsbrev

Livbåde til bygninger

Online Avis Arkiv
Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

Preparation is key in cable service

Celsius køber endnu en produkttanker

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

Bunker Holding-direktør vinder pris

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Broker i opkøbsræs

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Maersk Drilling får påtale i Norge

Mærsk-chef åben for e-fuel

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.228