23948sdkhjf

Tobias fandt sin passion ved en drejebænk

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der blander HTX og en erhvervsuddannelse. Han troede, han skulle være bilmekaniker, men fandt sin passion ved en drejebænk. Nu er Tobias lærling hos Marine Shaft i Hirtshals

Da Tobias Gram Thorhauge gik i folkeskolen, var han godt klar over, at han ikke ville tage en lang, boglig videregående uddannelse.

- Jeg havde ikke lyst til at læse videre, men læreren sagde, at jeg jo havde evnerne, og så dukkede den her EUX op som en blanding af gymnasium og erhvervsuddannelse, fortæller Tobias Gram Thorhauge.

Han er på andet år af sin fire et halvt år lange uddannelse som industritekniker. Hvert år tilbringer han 20 uger på skole og resten af tiden i praktik som lærling. De 20 uger er fordelt med 10 uger på HTX-gymnasiet og 10 uger på erhvervsuddannelsen. Som praktiksted har han fået plads hos Marine Shaft i Hirtshals.

- Jeg havde jo hele tiden en ide om, at jeg skulle være bilmekaniker. Men da jeg i introforløbet på EUX, hvor vi bliver introduceret for forskellige fag, kom til at stå ved en drejebænk og prøve at dreje, vidste jeg, at det her ville jeg bare, det virkede bare så spændende og fangede straks min interesse, fortæller Tobias.

Lugter af fiisk og af pææng
Tobias er født og opvokset i Hirtshals. Han er færdedes på havnen, siden han var dreng. Hans morfar havde sit eget maskinværksted i Skagen, og hans far arbejdede på havnen i Hirtshals, inden han blev pædagog, ligesom Tobias’ mor er det. Tobias har selv haft fritidsjob på havnen med at flå rødspætter. Alligevel var det ikke i første omgang Det Blå Danmark, som trak i ham som karrieremulighed.

- Jamen, nu hvor jeg er i den maritime industri, som Marine Shaft er en del af, kan jeg jo godt mærke, at ’det lugter af fiisk og af pææng’, så det er fint nok, som han siger med ekstra dreven nordjysk accent.

Skæve aksler og rorstammer
Marine Shaft fylder meget i Hirtshals. Virksomheden startede i det små i 2004 med et par medarbejdere, i dag er der over 80 ansatte.

Virksomheden er specialiseret i at oprette skæve aksler og rorstammer for skibe i hele verden. Det sker med koldpresning i enorme og stærke hydrauliske trykpresser.

Hvis et skib har fået bukket sin skrueaksel eller rorstamme, måske efter at have fået noget i skruen, er det væsentligt billigere og meget hurtigere at få repareret den gamle end at købe en ny. Med det forretningskoncept har Marine Shaft bygget sin forretning.

Opgaver af mester
Når Tobias og hans kolleger arbejder med en rorstamme, er der ikke plads til fejltagelser. Der er jo kun dette ene produkt, man kan ikke bare smide en ny i drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til.

- I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninger, og den måde at arbejde på kan jeg virkeligt godt lide, fortæller Tobias.

Der er omkring 30 kolleger på værkstedet. Han møder kl. 7 om morgenen og har fri kl. 15, om fredagen 14.30. Foruden ham selv er der en lærling på værkstedet, som er to år længere fremme i sin uddannelse, ellers er det kolleger i alle aldre.

- Ja, vi laver da en del fis og ballade, man der bliver aldrig gået over grænsen, siger Tobias, der forespurgt om, hvad han synes er bedst og værst siger:

- At gøre rent er ikke det mest interessante, men ellers synes jeg, at det meste er spændende og lærerigt.

Det var ikke tilfældigt, at det blev Marine Shaft, han søgte praktikplads hos.

- På det tidspunkt vidste jeg jo, at jeg ville i denne retning, og så fylder Marine Shaft rigtig meget på havnen i Hirtshals, næsten lige så meget som Color Line, siger Tobias.

Han fik en fireårig læreplads, så han skal ikke skifte praktiksted undervejs, og det er han glad for.

- Jeg tror ikke, jeg kunne få en bedre læreplads. Jeg er vild med at være her, det er spændende at stå ved en drejebænk og se tingene tage form. Der er meget nyt at lære, og der er dygtige folk omkring mig, siger Tobias.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Chefredaktør i hårdt angreb på Molslinjen - politikere bakker rederiet op

Bornholmernes utilfredshed med Molslinjen ulmer, og Bornholms Tidende er nu ude med riven. Rederiet bakkes delvist op af øens politikere, som henviser til udbudsrunden.

Nu er 600 meter flydebom klar til at samle plastik

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Plus

Jarlov går ind i Color Line-sag

Erhvervsministeren advarer mod løndumping for søfarende i Skandinavien i kølvandet på kontroversielt norsk forslag

Semco Maritime satser

Nyhedsbrev

Olie fra Middelhavs-kollission lukker franske strande

Online Avis Arkiv

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

HH Ferries er klar til batteridrift

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

En fossilfri fremtid i vente

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Den nye Masnedsundbro

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Plus

Smyril Line hjemtager godshåndtering i Hirtshals

HAVNE: Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

VIDEO: Se 'Venta Maersk' sejle under nordlys

For mange besætningsmedlemmer bød 'Venta Maersk's tur nord om Rusland på det første møde med nordlys

Besætningsmedlem over bord fra Finnlines-skib

En 53-årig mand blev reddet op efter mindst to timer i havet mellem Gedser og Warnemünde

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Stena Bulk bestiller scrubbere til 15 skibe

Color Line: Ingen beslutning om udflagning endnu

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

APM Terminals sælger terminal i Tyrkiet

Plus

Norsk rederi forlænger kystrute til Hirtshals

SHORTSEA: Eksportlaks kan sejles uden om det norske vejnet på Hirtshals’ nye stykgods- og reeferrute. Blue Water Shipping har sået frøene

Her er DFDS’ nye tyrkiske visuelle udtryk

Første skib fra U.N. Ro-Ro-flåden har nu fået ny bemaling, der adskiller sig fra den på DFDS' øvrige skibe

Containerrater står og falder med oplagte 2M-skibe

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Fritz Ganzhorn fratræder

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

Send til en kollega

0.311