23948sdkhjf

Tobias fandt sin passion ved en drejebænk

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Tobias på 18 år er halvvejs igennem sin uddannelse som industritekniker, der blander HTX og en erhvervsuddannelse. Han troede, han skulle være bilmekaniker, men fandt sin passion ved en drejebænk. Nu er Tobias lærling hos Marine Shaft i Hirtshals

Da Tobias Gram Thorhauge gik i folkeskolen, var han godt klar over, at han ikke ville tage en lang, boglig videregående uddannelse.

- Jeg havde ikke lyst til at læse videre, men læreren sagde, at jeg jo havde evnerne, og så dukkede den her EUX op som en blanding af gymnasium og erhvervsuddannelse, fortæller Tobias Gram Thorhauge.

Han er på andet år af sin fire et halvt år lange uddannelse som industritekniker. Hvert år tilbringer han 20 uger på skole og resten af tiden i praktik som lærling. De 20 uger er fordelt med 10 uger på HTX-gymnasiet og 10 uger på erhvervsuddannelsen. Som praktiksted har han fået plads hos Marine Shaft i Hirtshals.

- Jeg havde jo hele tiden en ide om, at jeg skulle være bilmekaniker. Men da jeg i introforløbet på EUX, hvor vi bliver introduceret for forskellige fag, kom til at stå ved en drejebænk og prøve at dreje, vidste jeg, at det her ville jeg bare, det virkede bare så spændende og fangede straks min interesse, fortæller Tobias.

Lugter af fiisk og af pææng
Tobias er født og opvokset i Hirtshals. Han er færdedes på havnen, siden han var dreng. Hans morfar havde sit eget maskinværksted i Skagen, og hans far arbejdede på havnen i Hirtshals, inden han blev pædagog, ligesom Tobias’ mor er det. Tobias har selv haft fritidsjob på havnen med at flå rødspætter. Alligevel var det ikke i første omgang Det Blå Danmark, som trak i ham som karrieremulighed.

- Jamen, nu hvor jeg er i den maritime industri, som Marine Shaft er en del af, kan jeg jo godt mærke, at ’det lugter af fiisk og af pææng’, så det er fint nok, som han siger med ekstra dreven nordjysk accent.

Skæve aksler og rorstammer
Marine Shaft fylder meget i Hirtshals. Virksomheden startede i det små i 2004 med et par medarbejdere, i dag er der over 80 ansatte.

Virksomheden er specialiseret i at oprette skæve aksler og rorstammer for skibe i hele verden. Det sker med koldpresning i enorme og stærke hydrauliske trykpresser.

Hvis et skib har fået bukket sin skrueaksel eller rorstamme, måske efter at have fået noget i skruen, er det væsentligt billigere og meget hurtigere at få repareret den gamle end at købe en ny. Med det forretningskoncept har Marine Shaft bygget sin forretning.

Opgaver af mester
Når Tobias og hans kolleger arbejder med en rorstamme, er der ikke plads til fejltagelser. Der er jo kun dette ene produkt, man kan ikke bare smide en ny i drejebænken, så det er ikke alt, nye lærlinge får lov til.

- I starten skulle jeg, om ikke bare se på, så i hvert fald mere hjælpe til og få overblikket. Nu, efter et år som lærling, får jeg udstukket selvstændige opgaver af mester, som for eksempel at lave en rustfri foring eller lejepasninger, og den måde at arbejde på kan jeg virkeligt godt lide, fortæller Tobias.

Der er omkring 30 kolleger på værkstedet. Han møder kl. 7 om morgenen og har fri kl. 15, om fredagen 14.30. Foruden ham selv er der en lærling på værkstedet, som er to år længere fremme i sin uddannelse, ellers er det kolleger i alle aldre.

- Ja, vi laver da en del fis og ballade, man der bliver aldrig gået over grænsen, siger Tobias, der forespurgt om, hvad han synes er bedst og værst siger:

- At gøre rent er ikke det mest interessante, men ellers synes jeg, at det meste er spændende og lærerigt.

Det var ikke tilfældigt, at det blev Marine Shaft, han søgte praktikplads hos.

- På det tidspunkt vidste jeg jo, at jeg ville i denne retning, og så fylder Marine Shaft rigtig meget på havnen i Hirtshals, næsten lige så meget som Color Line, siger Tobias.

Han fik en fireårig læreplads, så han skal ikke skifte praktiksted undervejs, og det er han glad for.

- Jeg tror ikke, jeg kunne få en bedre læreplads. Jeg er vild med at være her, det er spændende at stå ved en drejebænk og se tingene tage form. Der er meget nyt at lære, og der er dygtige folk omkring mig, siger Tobias.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Nyhedsbrev

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

Online Avis Arkiv

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Plus

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Positionsbillede

Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

Plus

Kreativitet løser et hav af miljøproblemer

9-årige Laura har opfundet en ny leg med fantasifulde havfaldsvæsener, som kan samle hele familien og bidrage til at løse en række af tidens miljøudfordringer, hvor skibsfarten også er en af synderne

VIDEO: Grimaldi-bilskib i brand i Middelhavet

APM Terminals mister selskab til Mærsk

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Maersks containerfabrik ud af 2018 med dundrende underskud

Lukning af fabrik i Chile koster Maersk Container Industry omtrent en mia. kroner

Startup rengør tørlastskibe

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

Lang ønskeliste fra Det Blå Danmark til ny regering

Valgkampen er i fuld gang, og de maritime brancheorganisationer peger blandt andet på forskning, uddannelse og et blåt nabotjek som vigtige temaer

DFDS sælger sidste ro/ro-skib fra Norfolkline

Græske Attica køber 19 år gammelt skib fra DFDS’ korridor mellem UK og kontinentet

Plus

"Det begyndte med, at vi fløj fjernstyrede helikoptere mod hinanden"

Ideen bag Upteko har rødder i to drenges helikopter-kamp mod hinanden. Og der er nu stor interesse for drengenes selvstyrende droner - for dronebranchen boomer

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran Udstyr

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Skueglas til ex. proces- og foodindustrien får du hos Mirit Glas

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

PALFINGER MARINE - Fender produkter og løsninger til dit skib

CERTEX Danmark A/S er eksperter i kranløsninger, tilbehør & service

Tranemo Skinsafe™ lysbue beskyttende beklædning.

Thybotech ApS udfører special opgaver på Energi Viborg

Stort tillykke til Contiga A/S med deres ISO 9001 certifikat

Solar og GEDORE giver energi- og søfartsvirksomheder adgang til kvalitetsvæ...

Send til en kollega

0.209