23948sdkhjf

Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik var den ideelle vej ind i det maritime erhverv for 23-årige Søren Stokkebæk Andersen

I modsætning til de øvrige uddannelser på Copenhagen Business School (CBS), er en Bachelor i International Shipping and Trade direkte målrettet mod én branche, nemlig den maritime.

På den treårige bacheloruddannelse lærer de studerende om, hvordan shippingvirksomheder opererer i en globaliseret og foranderlig verden, hvor millioner af tons last dagligt transporteres over verdenshavene.

Netop det internationale aspekt og kombinationen af en akademisk uddannelse med praktisk erfaring fra en virksomhed tiltrak 23-årige Søren Stokkebæk Andersen, der i sommer afsluttede sin shippingbachelor på CBS.

Under studiet var han dels på udvekslingsophold et halvt år i Houston, Texas, og til sidst to semestre i praktik. Praktiktiden forløb hos Leth Agencies, et shippingagentur i København, som blandt andet har specialiseret sig i at hjælpe skibe igennem Suez-kanalen på den bedst mulige måde.

Røverhistorier fra havet

Nu læser han videre på CBS’ kandidatoverbygning, der varer to år.

Hvorfor valgte du shippinguddannelsen på CBS?

- Jeg har en kammerat, hvis far har arbejdet i shipping stort set hele sit liv. Dér sad jeg med ved spisebordet og hørte røverhistorier fra havet, og jeg syntes bare, det lød så utroligt spændende. Og så greb det mig, for jeg har altid godt kunnet lide det internationale islæt ved shipping, og jeg har altid gerne villet arbejde med noget engelsktalende.

Læs også: Bunker One åbner kontor i New Orleans

- Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globaliseringen. Så synes jeg også, det er sjovt at snakke med folk fra hele verden på daglig basis, så man ikke bare sidder i sin lille osteklokke.

Der er mange maritime uddannelser i Det Blå Danmark. Hvad fik dig til at vælge CBS?

- Det var klart, at uddannelsen lod til at have et meget højt akademisk niveau. Den læner sig meget op ad den mest eftertragtede linje - International Business - og vi har mange fag sammen med IB. Så det er et meget højt internationalt handelsniveau. Og så er der det megafede, at du både er et halvt år på udveksling som led i uddannelsen og der er en praktikdel, så man kan kombinere noget akademisk med det praktiske på kort tid.

Det er en uddannelse, der retter sig mod job på land. Du havde ikke lyst til at stå til søs?

- Nej, det var slet ikke det, der tiltrak mig. Det var netop det med at kunne sidde på kontoret og snakke med folk i hele verden og kunne dirigere det fra et kontor i Danmark. Det kræver en vis person at kunne holde til at sejle og hatten af for det, men det tror jeg ikke, jeg ville kunne.

Praktik hos shippingagentur

Du kom i praktik hos Leth Agencies. Hvad fik dig til at vælge et skibsagentur i stedet for et traditionelt rederi?

- Det der virkelig fangede mig ved Leth var det ’trans-segmentale’ - at du har forskellige segmenter. Du har ikke kun tørlast- eller tankskibe, men kommer rundt og får hele paletten. Det tror jeg er rigtig vigtigt i uddannelsen. Nu har jeg siddet i et agentur, hvor vi har hjulpet tankrederier, containerskibe, tørlast - alt hjælper vi igennem. Og der fik jeg en idé om, hvad jeg synes er interessant ved shipping.

- Jeg har været rigtig glad for at være ved Leth, og jeg fortsætter faktisk også nu og formentlig også, efter jeg er færdig med uddannelsen i nogen tid. Men hvis jeg ikke gør, så har det været det ultimative springbræt. Det sjove er også kundeaspektet - at vi skal være tæt på kunderne. Man får lov at snakke med en masse mennesker på daglig basis, det synes jeg er rigtig interessant.

Fik tilbudt job efter uddannelse

Hvad er din drøm med uddannelsen?

- Jeg har været så heldig, at jeg faktisk har lavet noget af det, jeg gerne vil. Det var også derfor, jeg var ret tæt på at springe ud i at gå ud i arbejdslivet efter bacheloren. Jeg har siddet og lavet skibsoperationer, og det er ret interessant, hvordan man kan gøre processerne mere effektive.

Men du valgte alligevel at læse videre på kandidatoverbygningen?

- Ja. Jeg fik faktisk tilbud om et job og havde også søgt en stilling hos Leth, men i dialog med min chef og en rekrutteringsmand, der var ansat til formålet, kom vi frem til, at det også kunne være interessant at have én i virksomheden, som havde lidt ekstra end bare bacheloren. Generelt har det i shippingbranchen ikke været almindeligt med lange uddannelser som i andre erhverv.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

FAKTA: SHIPPING- BACHELOR PÅ CBS

Uddannelsen i International Shipping and Trade på Copenhagen Business School (CBS) foregår på engelsk og handler om international handel i den maritime sektor.

Læs også: Marstal Navigationsskole har fundet sin nye rektor

De økonomiske fag er centrale på uddannelsen. På den treårige uddannelse får du desuden indsigt i shippingvirksomheders forretningsområder og lærer ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder at analysere deres økonomiske og organisatoriske forretningsmuligheder i en global verden med tæt konkurrence og store kulturelle forskelligheder.

Med en bacheloruddannelse kan du læse videre på en kandidatuddannelse. Du vil efterfølgende typisk have jobmuligheder i shipping- og rederivirksomheder, der beskæftiger sig med international handel.

Kilde: UddannelsesGuiden
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Hollandsk retro-sandsuger på fransk visit i Aarhus

Dækshuset på det hollandske fartøj vækker en vis opsigt og giver mindelser om skibe fra svundne tider selv om ’Spauwer’ kun er få år gammel. Nyd synet her

Plus

Fem værfter byder på Sif og Frigg

Både politikere og brancheorganisationer håber, at der nu er kommet styr på skandalen om de to "nye" miljøskibe. Fristen for tilbud er 17. juni. Underskrivelsen af kontrakten planlægges til 10. juli

Plus

Tragisk kæntring i Det Sydfynske Øhav

Hans Christian Elberg var med på det øvelsestogt, der endte fatalt for to af hans søfartsskole-kammerater for 77 år siden

Plus 1

Danske rederier i fuld gang med maritim genåbning

De danske rederier har været hårdt ramt af coronakrisen. Men nu er rederierne igen begyndt at åbne for flere ruter. Læs og få overblikket her

RAL og Eimskip klar til samsejling i næste uge

Nyhedsbrev

8.588 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Sydfynsk iværksætter-tilbud bliver landsdækkende

Online Avis Arkiv

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

Lodser klager efter dobbelt grundstødning

’Ellen’ hædret med Danish Design Award

Container-kaptajn risikerer millionbøde efter tabte containere

Australske myndigheder ser med stor alvor på, at et antal containere røg overbord fra 'APL England'

Klimarådet anbefaler at droppe oliejagt i Nordsøen

Plus

Så hurtigt betaler merprisen for el-færgen ‘Ellen’ sig hjem

Går et færgerederi hele vejen ligesom Ærøfærgerne, så kan merudgiften til en fuldstændig CO2-neutral færge være tjent hjem på højst otte år

2

DFDS opretter forbindelse fra Frederikshavn til Oslo

Stena Line har netop nedlagt ruten, men fra 25. juni tager DFDS over og tilbyder passagerer at komme til Oslo fra Frederikshavn

Hundested-Rørvig sejler millioner hjem igen

Plus

Værftsdirektør fortryder intet

Bygningen af ’Ellen’ var langt fra uden problemer for Søby Værft, men direktøren har stor tiltro til projektets timing og potentiale

Atomdrevet russisk ubåd skal igen gennem dansk farvand

Handel med Stigsnæs-havnen trækker ud

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Regeringen anker dele af Vestagers Femern-dom

Bunker One overtager Skagen-terminal fra Monjasa

Plus

DEBAT: Havne vil gå forrest i grøn omstilling

De danske havne binder hav og land sammen og har en unik mulighed for at spille en central rolle i den grønne omstilling. Derfor fremlægger de danske havne nu deres grønne vision om bl.a. CO2-neutrale havne senest i 2030

Plus

Rederne har masser af rentable grønne muligheder

Nyt stort projekt fra Green Ship of the Future viser, at der er mange muligheder for energioptimerende retrofits, som kan tjene sig selv hjem på under tre år

Plus

Aalborg Kommune vil få ekstra havn efter areal-opkøb

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Dialogspil mod chikane og mobning i søfart

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Fra analoge til digitale vejesignaler med Siemens

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Perfekt vandbehandling takket være regulerbare kapselblæsere

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

HySense® QL 326 - test af pumper

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Tre sæt Potwater slanger pakket og klar

Membransædeventiler i flervejs-ventilblokke i rustfrit stål

Lynhurtig indsats forhindrede langvarigt nedbrud

Tør du tage springet?

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Løft sikkert med kæde

Står du og mangler en pålidelig Vejrstation?

Centrifugalpumper finder du hos Copenhagen Pump

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Vibrations- og svingningsdæmpning fra WILLBRANDT

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

Technoflex notstikker

Send til en kollega

0.281