23948sdkhjf

Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik var den ideelle vej ind i det maritime erhverv for 23-årige Søren Stokkebæk Andersen

I modsætning til de øvrige uddannelser på Copenhagen Business School (CBS), er en Bachelor i International Shipping and Trade direkte målrettet mod én branche, nemlig den maritime.

På den treårige bacheloruddannelse lærer de studerende om, hvordan shippingvirksomheder opererer i en globaliseret og foranderlig verden, hvor millioner af tons last dagligt transporteres over verdenshavene.

Netop det internationale aspekt og kombinationen af en akademisk uddannelse med praktisk erfaring fra en virksomhed tiltrak 23-årige Søren Stokkebæk Andersen, der i sommer afsluttede sin shippingbachelor på CBS.

Under studiet var han dels på udvekslingsophold et halvt år i Houston, Texas, og til sidst to semestre i praktik. Praktiktiden forløb hos Leth Agencies, et shippingagentur i København, som blandt andet har specialiseret sig i at hjælpe skibe igennem Suez-kanalen på den bedst mulige måde.

Røverhistorier fra havet

Nu læser han videre på CBS’ kandidatoverbygning, der varer to år.

Hvorfor valgte du shippinguddannelsen på CBS?

- Jeg har en kammerat, hvis far har arbejdet i shipping stort set hele sit liv. Dér sad jeg med ved spisebordet og hørte røverhistorier fra havet, og jeg syntes bare, det lød så utroligt spændende. Og så greb det mig, for jeg har altid godt kunnet lide det internationale islæt ved shipping, og jeg har altid gerne villet arbejde med noget engelsktalende.

Læs også: Kaptajn på Cunard-dronningen: "Det er et kæmpe ansvar"

- Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globaliseringen. Så synes jeg også, det er sjovt at snakke med folk fra hele verden på daglig basis, så man ikke bare sidder i sin lille osteklokke.

Der er mange maritime uddannelser i Det Blå Danmark. Hvad fik dig til at vælge CBS?

- Det var klart, at uddannelsen lod til at have et meget højt akademisk niveau. Den læner sig meget op ad den mest eftertragtede linje - International Business - og vi har mange fag sammen med IB. Så det er et meget højt internationalt handelsniveau. Og så er der det megafede, at du både er et halvt år på udveksling som led i uddannelsen og der er en praktikdel, så man kan kombinere noget akademisk med det praktiske på kort tid.

Det er en uddannelse, der retter sig mod job på land. Du havde ikke lyst til at stå til søs?

- Nej, det var slet ikke det, der tiltrak mig. Det var netop det med at kunne sidde på kontoret og snakke med folk i hele verden og kunne dirigere det fra et kontor i Danmark. Det kræver en vis person at kunne holde til at sejle og hatten af for det, men det tror jeg ikke, jeg ville kunne.

Praktik hos shippingagentur

Du kom i praktik hos Leth Agencies. Hvad fik dig til at vælge et skibsagentur i stedet for et traditionelt rederi?

- Det der virkelig fangede mig ved Leth var det ’trans-segmentale’ - at du har forskellige segmenter. Du har ikke kun tørlast- eller tankskibe, men kommer rundt og får hele paletten. Det tror jeg er rigtig vigtigt i uddannelsen. Nu har jeg siddet i et agentur, hvor vi har hjulpet tankrederier, containerskibe, tørlast - alt hjælper vi igennem. Og der fik jeg en idé om, hvad jeg synes er interessant ved shipping.

- Jeg har været rigtig glad for at være ved Leth, og jeg fortsætter faktisk også nu og formentlig også, efter jeg er færdig med uddannelsen i nogen tid. Men hvis jeg ikke gør, så har det været det ultimative springbræt. Det sjove er også kundeaspektet - at vi skal være tæt på kunderne. Man får lov at snakke med en masse mennesker på daglig basis, det synes jeg er rigtig interessant.

Fik tilbudt job efter uddannelse

Hvad er din drøm med uddannelsen?

- Jeg har været så heldig, at jeg faktisk har lavet noget af det, jeg gerne vil. Det var også derfor, jeg var ret tæt på at springe ud i at gå ud i arbejdslivet efter bacheloren. Jeg har siddet og lavet skibsoperationer, og det er ret interessant, hvordan man kan gøre processerne mere effektive.

Men du valgte alligevel at læse videre på kandidatoverbygningen?

- Ja. Jeg fik faktisk tilbud om et job og havde også søgt en stilling hos Leth, men i dialog med min chef og en rekrutteringsmand, der var ansat til formålet, kom vi frem til, at det også kunne være interessant at have én i virksomheden, som havde lidt ekstra end bare bacheloren. Generelt har det i shippingbranchen ikke været almindeligt med lange uddannelser som i andre erhverv.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

FAKTA: SHIPPING- BACHELOR PÅ CBS

Uddannelsen i International Shipping and Trade på Copenhagen Business School (CBS) foregår på engelsk og handler om international handel i den maritime sektor.

Læs også: På langfart med et tankskib

De økonomiske fag er centrale på uddannelsen. På den treårige uddannelse får du desuden indsigt i shippingvirksomheders forretningsområder og lærer ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder at analysere deres økonomiske og organisatoriske forretningsmuligheder i en global verden med tæt konkurrence og store kulturelle forskelligheder.

Med en bacheloruddannelse kan du læse videre på en kandidatuddannelse. Du vil efterfølgende typisk have jobmuligheder i shipping- og rederivirksomheder, der beskæftiger sig med international handel.

Kilde: UddannelsesGuiden


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Chefredaktør i hårdt angreb på Molslinjen - politikere bakker rederiet op

Bornholmernes utilfredshed med Molslinjen ulmer, og Bornholms Tidende er nu ude med riven. Rederiet bakkes delvist op af øens politikere, som henviser til udbudsrunden.

Nu er 600 meter flydebom klar til at samle plastik

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Plus

Jarlov går ind i Color Line-sag

Erhvervsministeren advarer mod løndumping for søfarende i Skandinavien i kølvandet på kontroversielt norsk forslag

Semco Maritime satser

Nyhedsbrev

Olie fra Middelhavs-kollission lukker franske strande

Online Avis Arkiv

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

HH Ferries er klar til batteridrift

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

En fossilfri fremtid i vente

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Den nye Masnedsundbro

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Plus

Smyril Line hjemtager godshåndtering i Hirtshals

HAVNE: Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

VIDEO: Se 'Venta Maersk' sejle under nordlys

For mange besætningsmedlemmer bød 'Venta Maersk's tur nord om Rusland på det første møde med nordlys

Besætningsmedlem over bord fra Finnlines-skib

En 53-årig mand blev reddet op efter mindst to timer i havet mellem Gedser og Warnemünde

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Stena Bulk bestiller scrubbere til 15 skibe

Color Line: Ingen beslutning om udflagning endnu

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

APM Terminals sælger terminal i Tyrkiet

Plus

Norsk rederi forlænger kystrute til Hirtshals

SHORTSEA: Eksportlaks kan sejles uden om det norske vejnet på Hirtshals’ nye stykgods- og reeferrute. Blue Water Shipping har sået frøene

Her er DFDS’ nye tyrkiske visuelle udtryk

Første skib fra U.N. Ro-Ro-flåden har nu fået ny bemaling, der adskiller sig fra den på DFDS' øvrige skibe

Containerrater står og falder med oplagte 2M-skibe

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Fritz Ganzhorn fratræder

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

Send til en kollega

1.311