23948sdkhjf

Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik var den ideelle vej ind i det maritime erhverv for 23-årige Søren Stokkebæk Andersen

I modsætning til de øvrige uddannelser på Copenhagen Business School (CBS), er en Bachelor i International Shipping and Trade direkte målrettet mod én branche, nemlig den maritime.

På den treårige bacheloruddannelse lærer de studerende om, hvordan shippingvirksomheder opererer i en globaliseret og foranderlig verden, hvor millioner af tons last dagligt transporteres over verdenshavene.

Netop det internationale aspekt og kombinationen af en akademisk uddannelse med praktisk erfaring fra en virksomhed tiltrak 23-årige Søren Stokkebæk Andersen, der i sommer afsluttede sin shippingbachelor på CBS.

Under studiet var han dels på udvekslingsophold et halvt år i Houston, Texas, og til sidst to semestre i praktik. Praktiktiden forløb hos Leth Agencies, et shippingagentur i København, som blandt andet har specialiseret sig i at hjælpe skibe igennem Suez-kanalen på den bedst mulige måde.

Røverhistorier fra havet

Nu læser han videre på CBS’ kandidatoverbygning, der varer to år.

Hvorfor valgte du shippinguddannelsen på CBS?

- Jeg har en kammerat, hvis far har arbejdet i shipping stort set hele sit liv. Dér sad jeg med ved spisebordet og hørte røverhistorier fra havet, og jeg syntes bare, det lød så utroligt spændende. Og så greb det mig, for jeg har altid godt kunnet lide det internationale islæt ved shipping, og jeg har altid gerne villet arbejde med noget engelsktalende.

Læs også: Et slaraffenland for motornørder

- Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globaliseringen. Så synes jeg også, det er sjovt at snakke med folk fra hele verden på daglig basis, så man ikke bare sidder i sin lille osteklokke.

Der er mange maritime uddannelser i Det Blå Danmark. Hvad fik dig til at vælge CBS?

- Det var klart, at uddannelsen lod til at have et meget højt akademisk niveau. Den læner sig meget op ad den mest eftertragtede linje - International Business - og vi har mange fag sammen med IB. Så det er et meget højt internationalt handelsniveau. Og så er der det megafede, at du både er et halvt år på udveksling som led i uddannelsen og der er en praktikdel, så man kan kombinere noget akademisk med det praktiske på kort tid.

Det er en uddannelse, der retter sig mod job på land. Du havde ikke lyst til at stå til søs?

- Nej, det var slet ikke det, der tiltrak mig. Det var netop det med at kunne sidde på kontoret og snakke med folk i hele verden og kunne dirigere det fra et kontor i Danmark. Det kræver en vis person at kunne holde til at sejle og hatten af for det, men det tror jeg ikke, jeg ville kunne.

Praktik hos shippingagentur

Du kom i praktik hos Leth Agencies. Hvad fik dig til at vælge et skibsagentur i stedet for et traditionelt rederi?

- Det der virkelig fangede mig ved Leth var det ’trans-segmentale’ - at du har forskellige segmenter. Du har ikke kun tørlast- eller tankskibe, men kommer rundt og får hele paletten. Det tror jeg er rigtig vigtigt i uddannelsen. Nu har jeg siddet i et agentur, hvor vi har hjulpet tankrederier, containerskibe, tørlast - alt hjælper vi igennem. Og der fik jeg en idé om, hvad jeg synes er interessant ved shipping.

- Jeg har været rigtig glad for at være ved Leth, og jeg fortsætter faktisk også nu og formentlig også, efter jeg er færdig med uddannelsen i nogen tid. Men hvis jeg ikke gør, så har det været det ultimative springbræt. Det sjove er også kundeaspektet - at vi skal være tæt på kunderne. Man får lov at snakke med en masse mennesker på daglig basis, det synes jeg er rigtig interessant.

Fik tilbudt job efter uddannelse

Hvad er din drøm med uddannelsen?

- Jeg har været så heldig, at jeg faktisk har lavet noget af det, jeg gerne vil. Det var også derfor, jeg var ret tæt på at springe ud i at gå ud i arbejdslivet efter bacheloren. Jeg har siddet og lavet skibsoperationer, og det er ret interessant, hvordan man kan gøre processerne mere effektive.

Men du valgte alligevel at læse videre på kandidatoverbygningen?

- Ja. Jeg fik faktisk tilbud om et job og havde også søgt en stilling hos Leth, men i dialog med min chef og en rekrutteringsmand, der var ansat til formålet, kom vi frem til, at det også kunne være interessant at have én i virksomheden, som havde lidt ekstra end bare bacheloren. Generelt har det i shippingbranchen ikke været almindeligt med lange uddannelser som i andre erhverv.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

FAKTA: SHIPPING- BACHELOR PÅ CBS

Uddannelsen i International Shipping and Trade på Copenhagen Business School (CBS) foregår på engelsk og handler om international handel i den maritime sektor.

Læs også: Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

De økonomiske fag er centrale på uddannelsen. På den treårige uddannelse får du desuden indsigt i shippingvirksomheders forretningsområder og lærer ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder at analysere deres økonomiske og organisatoriske forretningsmuligheder i en global verden med tæt konkurrence og store kulturelle forskelligheder.

Med en bacheloruddannelse kan du læse videre på en kandidatuddannelse. Du vil efterfølgende typisk have jobmuligheder i shipping- og rederivirksomheder, der beskæftiger sig med international handel.

Kilde: UddannelsesGuiden
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.201