23948sdkhjf

Søren hjælper skibe gennem Suez-kanalen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

En shippingbachelor fra CBS med indbygget udvekslingsophold og praktik var den ideelle vej ind i det maritime erhverv for 23-årige Søren Stokkebæk Andersen

I modsætning til de øvrige uddannelser på Copenhagen Business School (CBS), er en Bachelor i International Shipping and Trade direkte målrettet mod én branche, nemlig den maritime.

På den treårige bacheloruddannelse lærer de studerende om, hvordan shippingvirksomheder opererer i en globaliseret og foranderlig verden, hvor millioner af tons last dagligt transporteres over verdenshavene.

Netop det internationale aspekt og kombinationen af en akademisk uddannelse med praktisk erfaring fra en virksomhed tiltrak 23-årige Søren Stokkebæk Andersen, der i sommer afsluttede sin shippingbachelor på CBS.

Under studiet var han dels på udvekslingsophold et halvt år i Houston, Texas, og til sidst to semestre i praktik. Praktiktiden forløb hos Leth Agencies, et shippingagentur i København, som blandt andet har specialiseret sig i at hjælpe skibe igennem Suez-kanalen på den bedst mulige måde.

Røverhistorier fra havet

Nu læser han videre på CBS’ kandidatoverbygning, der varer to år.

Hvorfor valgte du shippinguddannelsen på CBS?

- Jeg har en kammerat, hvis far har arbejdet i shipping stort set hele sit liv. Dér sad jeg med ved spisebordet og hørte røverhistorier fra havet, og jeg syntes bare, det lød så utroligt spændende. Og så greb det mig, for jeg har altid godt kunnet lide det internationale islæt ved shipping, og jeg har altid gerne villet arbejde med noget engelsktalende.

Læs også: To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

- Desuden synes jeg, det globale aspekt og samtidig hvor stor og betydningsfuld en industri, shipping er for hele verden, er utroligt interessant. Næsten alt hvad vi bruger af tøj, tasker og borde osv. har været på et skib på et eller andet tidspunkt, så det er et utrolig vigtigt led i globaliseringen. Så synes jeg også, det er sjovt at snakke med folk fra hele verden på daglig basis, så man ikke bare sidder i sin lille osteklokke.

Der er mange maritime uddannelser i Det Blå Danmark. Hvad fik dig til at vælge CBS?

- Det var klart, at uddannelsen lod til at have et meget højt akademisk niveau. Den læner sig meget op ad den mest eftertragtede linje - International Business - og vi har mange fag sammen med IB. Så det er et meget højt internationalt handelsniveau. Og så er der det megafede, at du både er et halvt år på udveksling som led i uddannelsen og der er en praktikdel, så man kan kombinere noget akademisk med det praktiske på kort tid.

Det er en uddannelse, der retter sig mod job på land. Du havde ikke lyst til at stå til søs?

- Nej, det var slet ikke det, der tiltrak mig. Det var netop det med at kunne sidde på kontoret og snakke med folk i hele verden og kunne dirigere det fra et kontor i Danmark. Det kræver en vis person at kunne holde til at sejle og hatten af for det, men det tror jeg ikke, jeg ville kunne.

Praktik hos shippingagentur

Du kom i praktik hos Leth Agencies. Hvad fik dig til at vælge et skibsagentur i stedet for et traditionelt rederi?

- Det der virkelig fangede mig ved Leth var det ’trans-segmentale’ - at du har forskellige segmenter. Du har ikke kun tørlast- eller tankskibe, men kommer rundt og får hele paletten. Det tror jeg er rigtig vigtigt i uddannelsen. Nu har jeg siddet i et agentur, hvor vi har hjulpet tankrederier, containerskibe, tørlast - alt hjælper vi igennem. Og der fik jeg en idé om, hvad jeg synes er interessant ved shipping.

- Jeg har været rigtig glad for at være ved Leth, og jeg fortsætter faktisk også nu og formentlig også, efter jeg er færdig med uddannelsen i nogen tid. Men hvis jeg ikke gør, så har det været det ultimative springbræt. Det sjove er også kundeaspektet - at vi skal være tæt på kunderne. Man får lov at snakke med en masse mennesker på daglig basis, det synes jeg er rigtig interessant.

Fik tilbudt job efter uddannelse

Hvad er din drøm med uddannelsen?

- Jeg har været så heldig, at jeg faktisk har lavet noget af det, jeg gerne vil. Det var også derfor, jeg var ret tæt på at springe ud i at gå ud i arbejdslivet efter bacheloren. Jeg har siddet og lavet skibsoperationer, og det er ret interessant, hvordan man kan gøre processerne mere effektive.

Men du valgte alligevel at læse videre på kandidatoverbygningen?

- Ja. Jeg fik faktisk tilbud om et job og havde også søgt en stilling hos Leth, men i dialog med min chef og en rekrutteringsmand, der var ansat til formålet, kom vi frem til, at det også kunne være interessant at have én i virksomheden, som havde lidt ekstra end bare bacheloren. Generelt har det i shippingbranchen ikke været almindeligt med lange uddannelser som i andre erhverv.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

FAKTA: SHIPPING- BACHELOR PÅ CBS

Uddannelsen i International Shipping and Trade på Copenhagen Business School (CBS) foregår på engelsk og handler om international handel i den maritime sektor.

Læs også: Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

De økonomiske fag er centrale på uddannelsen. På den treårige uddannelse får du desuden indsigt i shippingvirksomheders forretningsområder og lærer ved hjælp af kvantitative og kvalitative metoder at analysere deres økonomiske og organisatoriske forretningsmuligheder i en global verden med tæt konkurrence og store kulturelle forskelligheder.

Med en bacheloruddannelse kan du læse videre på en kandidatuddannelse. Du vil efterfølgende typisk have jobmuligheder i shipping- og rederivirksomheder, der beskæftiger sig med international handel.

Kilde: UddannelsesGuiden
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Nyhedsbrev

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Online Avis Arkiv
Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Robotkraner rykker ind i København

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.217