23948sdkhjf

Over Stillehavet med høje bølger

Michael Richter, 24, læser til skibsfører på SIMAC. Han har allerede sejlet Jorden rundt med et Mærsk-skib
Inden Michael Richter for godt to år siden begyndte på uddannelsen til skibsfører ved Svendborg International Maritime Academy (SIMAC), havde den unge sønderjyde aldrig været uden for Europas grænser.

Men efter et halvt års teoriforløb på skolen, steg han om bord på et fly til Los Angeles, hvor det 352 meter lange containerskib ’Arnold Mærsk’ lå og ventede.

- At komme ud til sådan et stort skib og første gang få øje på det - det kan ikke beskrives. Vi startede vi ud med et par dage i havn, og så tog vi hele vejen over Stillehavet. Vi var i alt 21 dage på søen, så det var en lang tur for en førstegangskadet, fortæller 24-årige Michael Richter.

Søen trak mere end universitetet

Sejlturen gik via Kina, Singapore og Det Indiske Ocean gennem Suez-kanalen, Middelhavet og over Atlanterhavet og videre til New York og Miami på USA’s østkyst til Bahamas og så hele vejen tilbage igen til Singapore.

- Vi havde selvfølgelig dårligt vejr og rigtig, rigtig høje bølger undervejs, det er jo en del af det at sejle. Og hvis man tror, at de store containerskibe ikke gynger ret meget, tager man fejl, for det gør de altså, selv om de er så kæmpe store. For havets kræfter er endnu større. Så der var nogle dage, hvor man skulle holde ekstra fast, når man gik rundt på skibet, fortæller han.

Michael Richter har tidligere været i militæret og begyndte at studere på universitetet, men fandt ud af, at søen trak mere i ham.

- Jeg har altid sejlet, både kapsejlads, og sammen med min familie har vi været på længere ferieture i sejlbåd. Jeg kan også rigtig godt lide at komme ud og opleve verden, og så tænkte jeg, hvorfor ikke tage det videre og gøre min hobby til mit arbejde.

Da beslutningen om en karriere til søs var truffet, søgte Michael Richter en stilling som kadet, dvs. elev hos Maersk Line. Uddannelsen til skibsfører veksler mellem teori på SIMAC og praktiktid til søs og varer i alt knap fire år.

På sin første sejltur fik Michael både lov til at gå i land i nogle af de havne, skibet lagde til i. Og han lærte, hvordan det er at arbejde om bord på et skib, hvor besætningen består af mennesker fra mange forskellige lande.

- Sammenholdet om bord er rigtig godt, og vi er alle sammen ens derude. Det er ikke sådan, at fordi du kommer fra Indien, Danmark eller Filippinerne, så rangerer du højere. Der er selvfølgelig en rangorden med en kaptajn og nedefter, og den respekterer folk. Men om søndagen, når vi mødes og spiller bingo eller bordfodbold-turnering, så er det altså ikke kaptajnen mod kadetten, så er det fornavn mod fornavn,. Så der er en god balance mellem, at nu hygger vi os og holder fri, og nu er vi på arbejde.

Hvad synes du er det sværeste ved jobbet?

- Det sværeste ved jobbet er selvfølgelig, at man skal være lang tid væk fra sine kære herhjemme. Nogle gange kan vi godt kommunikere hjem, men dagens Danmark er lidt bygget op på, at man hele tiden har sin telefon ved hånden, så der er en afvænningsperiode. For mig er det ikke et problem. Jeg har det fint med at lægge telefonen væk og koncentrere mig om arbejdet. Men jeg tror, det er en problematik for mange unge i dag.

- Vi siger normalt, at de to sværeste uger til søs er den første og den sidste. For den første uge savner du alle dem derhjemme, og den sidste vil du gerne hjem. Men ind imellem går tiden hurtigt, og du oplever hele tiden nye ting.

Hvad er dine drømme om fremtiden?

- Jeg vil rigtig gerne arbejde og få noget erfaring og bruge det håndværk, jeg har lært. Men på den lange bane, når jeg kigger 20-30 år frem, så vil jeg gerne tilbage til Danmark og være lods. Det er den helt store drøm. Jeg vil også gerne gå i familiens fodspor og have min egen sejlbåd og ud og opleve verden.

Har du et godt råd til unge, der overvejer en karriere til søs?

- Det er grib chancen og prøv det. For det at man kommer ud og ser verden, samtidig med at man har arbejde, det er jo fantastisk.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet


FAKTA: Uddannelser på SIMAC

Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere. Skolen udbyder tre uddannelsesretninger:

1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som styrmand, ret til at sejle som skibsfører i alle skibe. Som skibsfører har du mulighed for at blive kaptajn og dermed den øverst ansvarlige leder om bord.

2. Maskinmester: Automation, robotteknologi, procesforståelse og ledelse er kerneområder i maskinmesteruddannelsen. De studerende herfra finder job både til søs og i den landbaserede industri. Uddannelsen giver adgang til en bred vifte af job både i rederierhvervet og i Det Blå Danmark. Langt de fleste får et karriereforløb, der typisk åbner mulighed for lederjob på alle niveauer.

3. Skibsofficer: Uddannelsen kombinerer de to klassiske uddannelser til skibsfører og maskinmester til én uddannelse, som giver de studerende en helhedsforståelse for det at operere et moderne og teknologisk meget avanceret handelsskib.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156