23948sdkhjf

Sejlede ud som teenager - kom hjem som voksen

21-årige Magnus Bladt Køster valgte maskinmesterlinjen på SIMAC. Praktiktiden til søs lærte ham at løse problemer selvstændigt
Én af grundene til, at Magnus Bladt Køster fra Køge valgte maskinmesterlinjen på SIMAC var, at uddannelsen åbner for mange forskellige karrieremuligheder - både til søs og på land.

- Det er en uddannelse, hvor man kan få lov til at gøre, næsten hvad man vil. Hvis du ikke vil ud og sejle bagefter, jamen så kan du få job næsten alle steder, om det så er i Zoologisk Have eller Tivoli - mulighederne er uendelige, siger den 21-årige maskinmesterstuderende.

Han begyndte på SIMAC i 2015 med en uddannelsesaftale hos Maersk Line i hånden.

Uddannelsen til maskinmester varer 4,5 år og er en bred teknisk uddannelse, hvor den studerende arbejder med mange forskellige fag lige fra maskin- og el-teknik over automation til sprog, jura og ledelse.

Både teori og praksis

Som maskinmester skal man både kunne den bagvedliggende teori og kunne udføre det praktiske arbejde i motorer, anlæg mv. På SIMAC uddannes både maritime og landbaserede maskinmestre. En maskinmester til søs har ansvaret for skibets maskineri og alt det tekniske udstyr.

- I starten lærte vi de grundlæggende ting om maskiner, og vi lærte at svejse og dreje for at kunne de grundlæggende elementer til at kunne begå sig på et skib. For når du er ude midt på oceanet, kan du ikke bare bestille en reservedel, du skal selv kunne lave den, fortæller Magnus.

I den første praktikperiode sejlede han et halvt år henholdsvis på containerskibet ’Sally Mærsk’ og supplyskibet ’Mærsk Frontier’.

- Vi lagde ud i Port Elisabeth i Sydafrika, og så sejlede vi til Hong Kong og derefter til USA. Man kommer ud som en teenager, der ikke rigtig er blevet opdraget, og når man kommer hjem, er man et helt andet menneske og er meget mere moden og selvstændig, fortæller han.

På den første sejlads lærte Magnus meget - også om sig selv.

- Man tænker i starten, at jeg kan alt. Men så kommer man derud og finder ud af, at det kan man ikke. Og hvis man laver nogle fejl, får man en lille skideballe. Så lærer man at tænke sig om og være proaktiv. Man lærer at se ti skridt fremad.

Hvad er det sværeste ved jobbet?

- Det er nok at følge med tiden. Vi skal jo konkurrere mod filippinere og rumænere og andre nationaliteter, som ikke koster lige så meget at have om bord. Så vi skal levere et meget bedre produkt end dem for at vise, at vi er prisen værd. Så udfordringen er at være dansk kvalitet.

Rør skulle males

Magnus lærte det selv på den hårde måde, da han under en sejlads fik til opgave at skifte nogle gamle trykluftrør ud på skibet.

- Rørene skulle males, men det vidste jeg ikke, så jeg havde bare lagt dem ned. Det tog flere dage, og da jeg var færdig, gik jeg til maskinchefen og spurgte om han ville efterse det. Han spurgte, om jeg havde malet rørene og jeg sagde, næh, det tænkte jeg ikke var nødvendigt, for det var jo rustfrie rør. Så sagde maskinchefen: Det dér Magnus, det er ikke dansk kvalitet. Så jeg måtte bruge et par dage ekstra på at pille rørene op og male dem og sætte dem i igen.

Selv om arbejdet med en skibsmotor kan være både varmt og beskidt, opvejes det af de mange oplevelser, man får om bord, understreger Magnus.

- Det spændende er, at jeg kan være ude i 90 dage, og når jeg kommer hjem, så har jeg så mange historier jeg kan fortælle, at jeg kan fylde et helt bibliotek. Og hver dag er aldrig den samme. Der opstår altid et nyt problem og nye ting, der skal løses, siger han.

Socialt liv om bord

Magnus er også glad for det sociale liv om bord på skibene.

- Der er mange gode tiltag derude. Vi spiller banko, ser film, spiller Playstation eller bader i poolen og har det hyggeligt sammen. Og når man sejler, er man bare sig selv. Der kommer én og gør rent på dit værelse, du skal ikke selv vaske tøj, og der bliver også lavet mad og vasket op. Så du er næsten væk fra alt, hvad der hedder hverdagsproblemer. Du skal bare tænke på arbejdet.

Artiklen indgår i Søfarts nye maritime uddannelsesmagasin 'Blue Future'. Klik her og læs hele magasinet

FAKTA: uddannelser på SIMAC

Svendborg International Maritime Academy (SIMAC) er landets største maritime uddannelsesinstitution med over 700 studerende og ca. 70 medarbejdere.

Skolen udbyder tre uddannelsesretninger:

1. Skibsfører: Denne uddannelse giver dig, efter den fornødne sejltid som styrmand, ret til at sejle som skibsfører i alle skibe. Som skibsfører har du mulighed for at blive kaptajn og dermed den øverst ansvarlige leder om bord.

2. Maskinmester: Automation, robotteknologi, procesforståelse og ledelse er kerneområder i maskinmesteruddannelsen. De studerende herfra finder job både til søs og i den landbaserede industri. Uddannelsen giver adgang til en bred vifte af job både i rederierhvervet og i Det Blå Danmark. Langt de fleste får et karriereforløb, der typisk åbner mulighed for lederjob på alle niveauer.

3. Skibsofficer: Uddannelsen kombinerer de to klassiske uddannelser til skibsfører og maskinmester til én uddannelse, som giver de studerende en helhedsforståelse for det at operere et moderne og teknologisk meget avanceret handelsskib.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141