23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tørlast-ulykke udløser debat om gødning

Efter totalskaden på et bulk-skib sidste år kræver brancheorganisationen Intercargo nu strengere krav for håndtering af gødninglaster

Det skal være slut med at klassificere visse typer gødning baseret på ammonium-nitrat som ufarligt. 

Det mener brancheorganisationen Intercargo, efter at en havarirapport fra Isle of Man peger på netop lasten af ammonium-nitratbaseret gødning som årsagen til, at supramax'en 'Cheshire' blev totalskadet i august 2017.

Ulykken indtraf, da det 2012-byggede skib var på vej fra Norge til Thailand med en last gødning. Lasten var kategoriseret som ufarlig og uden risiko for selvkompostering. 

Alligevel begyndte lasten at selvkompostere i skibets tanke. Det førte til voldsomme temperaturer og udvikling af giftige gasser, som til sidst fik kaptajnen til at evakuere besætningen. Mere end halvdelen af lastens vægt forsvandt op i luften, imens skibet drev i spansk farvand, fremgår det af havarirapporten

I IMSBC's regelsæt er ammonium-nitratbasered gødning klassificeret i gruppe C. Det vil sige, at det hverken er i risiko for at blive flydende (gruppe A) eller udgøre nogen kemisk fare (gruppe B).

I en udtalelse påpeger Intercargo nu, at det efter episoden med 'Cheshire' står klart, at i hvert fald nogle typer af ammonium-nitratbaserede gødning ikke skal behandles som gruppe C-laster.

- Det er Intercargos håb, at IMO's fremtidige arbejde vil føre til den korrekte IMSBC-klassificering og -beskrivelse af denne type last for at fremme sikkerheden i transport af laster, skriver Intercargo. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|