23948sdkhjf

Martec lancerer nyt fjernstudie

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

På opfordring fra erhvervslivet gør Martec det ny muligt at blive skibsmaskinist, imens man arbejder til søs

Martec har lyttet til erhvervets opfordring. En gruppe af undervisere med flere års erfaring fra skibsmaskinistuddannelsen har nu udviklet et nyt fleksibelt forløb med start i oktober i år, hvor det bliver muligt at følge undervisningen til søs.

- Vi forventer, at uddannelsen i sin nye form bliver mere attraktiv for de studerende og at tiltaget vil medføre et stigning i søgningen til skibsmaskinistuddannelsen,” siger Martecs vicedirektør Brian Thomsen i en pressemeddelelse.

Oprindeligt var skibsmaskinistuddannelsen en del af maskinmesteruddannelsen, men efter en uddannelsesreform i 00'erne, hvor maskinmesteruddannelsen blev omlagt, blev skibsmaskinistuddannelsen til en selvstændig uddannelse.

Skibsmaskinistuddannelsen har i sin nuværende form som selvstændig uddannelse været gennemført 21 gange på Martec. Uddannelsen er normeret til et år, og modellen har hidtil været, at den studerende har skullet være på skolen i ca. 30 uger efterfulgt af en praktikperiode.

Det nyudviklede forløb er opdelt i 4 perioder, 3 teorimoduler á 10 uger efterfulgt af en praktikperiode til søs.

Læs også: Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Praktik og uddannelse på samme tid

Til forskel fra tidligere er der nu kun krav om tilstedeværelse på Martec i 12 af de 30 uger. Hvert modul på 10 uger indledes og afsluttes med en tilstedeværelsesperiode på to uger. Her vil den studerende skulle gennemføre forskellige kurser inden for fx søsikkerhed, brandbekæmpelse, førstehjælp mv., ligesom der skal gennemføres forskellige obligatoriske laboratorieøvelser på skolen.

Tilstedeværelsesperioderne i slutningen af hvert modul vil også skulle bruges på eksamen i de fag, der er gennemgået på modulet. Hvis den studerende vælger det, kan praktiktiden inkl. udfyldelse af uddannelsesbogen i princippet nu gennemføres sideløbende med undervisningen. Herved kan de studerende overføre den modtagne undervisning direkte til sit job

I løbet af de 6 ugers studietid imellem tilstedeværelsesperioderne på hvert modul vil den studerende modtage undervisning på andre måder end traditionel konfrontationsundervisning. Her skal den studerende selvstændigt eller i studiegrupper arbejde med det faglige stof og aflevere forskellige obligatoriske opgaver, ligesom de studerende på faste tidspunkter vil have mulighed for at blive vejledt på forskellig vis af de tilknyttede undervisere.

- Søgningen til skibsmaskinistuddannelsen har traditionelt været fra hele Danmark såvel som fra Grønland. I det nye setup vil vi tilbyde at arrangere kost og logi for de studerende, som har bopæl så langt fra skolen, at de i forbindelse med tilstedeværelsesmodulerne har behov for det, siger Brian Thomsen.

Læs også: Bliv sømand og bo på skolen

Skibsmaskinister får typisk jobs i den mindre skibsfart og i specialskibe og kan opnå maskinchefpapirer i skibet på op til 3000 kW. En dygtig maskinist tjener og får udbetalt i omegnen af 30.000 kr/md og har også mulighed for at tage ansættelse i udlandet, da uddannelsen følger den internationale uddannelsesstandard STCW.

Den hidtidige maskinistuddannelse udbydes fortsat og gennemføres i det omfang der er tilstrækkelig søgning, oplyser Martec.

Mere om: Martec
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Positionsbillede

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Marinemaleren Benjamin Olsen på Marstal Søfartsmuseum

Dampskibsselskabet Vendila knyttede Benjamin Olsen til den danske søfartsmetropol Marstal. Nu kan en række af malerens værker ses i byens søfartsmuseum

Plus

Fire gutter under uddannelse på 'Peter Willemoes'

Nyhedsbrev

8.295 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Speciel karriere i ’det grå rederi’

Søfart gik om bord på fregatten ’Peter Willemoes’ for at møde dem, der skal sejle de store krigere i fremtiden.

Online Avis Arkiv

Viking Sky - Lavt olietryk var årsag til black-out

Krydstogtskibet Viking Sky, der havde 1373 personer om bord, gik i stå på grund af lavt olietryk

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

Nyt dansk tankrederi har fået første skib i flåden

Den indbefragtede 'Ierax' kommer til Cornerstone Maritime i maj

Mærsk advarer om statsstøtte til nybygninger

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

CMP i Malmø del af ny containerrute

Ingen ny havnelov før valget

Svitzer-mandskab strejker i Holland

Det er slut med at arbejde gratis, lyder det fra de ansatte i Svitzer-selskabet Euromed

Så meget tjente Mærsk-familien i 2018

Forsea halverer CO2-udledning i første kvartal

Niels Smedegaard kandidat til formandspost i Norwegian

EU-lande giver grønt lys til handelsforhandlinger med USA

Sydfynsk rederi konkurs

Sable Express ApS med et skib i flåden er gået konkurs, skriver Fyens Amtsavis

ADP havde store udsving i kerneprodukterne i 2018

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag

Ny containerterminal i Island rettet mod nordøstpassagen

Maersk Supply køber nyt system til energistyring

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Process Engineering A/S inviterede de studerende indenfor

Digitalinstrumenter

Super stretch

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dette er blot én af de seneste kranløsninger vi har leveret

Spidex kobling

Klar til Industri 4.0: ny lamelvakuumpumpe med trykregulering

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Test af beskyttelse mod vandindtrængning

Er dit produkt cybersikkert?

Send til en kollega

0.204