Martec lancerer nyt fjernstudie

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

På opfordring fra erhvervslivet gør Martec det ny muligt at blive skibsmaskinist, imens man arbejder til søs

Martec har lyttet til erhvervets opfordring. En gruppe af undervisere med flere års erfaring fra skibsmaskinistuddannelsen har nu udviklet et nyt fleksibelt forløb med start i oktober i år, hvor det bliver muligt at følge undervisningen til søs.

- Vi forventer, at uddannelsen i sin nye form bliver mere attraktiv for de studerende og at tiltaget vil medføre et stigning i søgningen til skibsmaskinistuddannelsen,” siger Martecs vicedirektør Brian Thomsen i en pressemeddelelse.

Oprindeligt var skibsmaskinistuddannelsen en del af maskinmesteruddannelsen, men efter en uddannelsesreform i 00'erne, hvor maskinmesteruddannelsen blev omlagt, blev skibsmaskinistuddannelsen til en selvstændig uddannelse.

Skibsmaskinistuddannelsen har i sin nuværende form som selvstændig uddannelse været gennemført 21 gange på Martec. Uddannelsen er normeret til et år, og modellen har hidtil været, at den studerende har skullet være på skolen i ca. 30 uger efterfulgt af en praktikperiode.

Det nyudviklede forløb er opdelt i 4 perioder, 3 teorimoduler á 10 uger efterfulgt af en praktikperiode til søs.

Læs også: MARTEC vil øge optaget

Praktik og uddannelse på samme tid

Til forskel fra tidligere er der nu kun krav om tilstedeværelse på Martec i 12 af de 30 uger. Hvert modul på 10 uger indledes og afsluttes med en tilstedeværelsesperiode på to uger. Her vil den studerende skulle gennemføre forskellige kurser inden for fx søsikkerhed, brandbekæmpelse, førstehjælp mv., ligesom der skal gennemføres forskellige obligatoriske laboratorieøvelser på skolen.

Tilstedeværelsesperioderne i slutningen af hvert modul vil også skulle bruges på eksamen i de fag, der er gennemgået på modulet. Hvis den studerende vælger det, kan praktiktiden inkl. udfyldelse af uddannelsesbogen i princippet nu gennemføres sideløbende med undervisningen. Herved kan de studerende overføre den modtagne undervisning direkte til sit job

I løbet af de 6 ugers studietid imellem tilstedeværelsesperioderne på hvert modul vil den studerende modtage undervisning på andre måder end traditionel konfrontationsundervisning. Her skal den studerende selvstændigt eller i studiegrupper arbejde med det faglige stof og aflevere forskellige obligatoriske opgaver, ligesom de studerende på faste tidspunkter vil have mulighed for at blive vejledt på forskellig vis af de tilknyttede undervisere.

- Søgningen til skibsmaskinistuddannelsen har traditionelt været fra hele Danmark såvel som fra Grønland. I det nye setup vil vi tilbyde at arrangere kost og logi for de studerende, som har bopæl så langt fra skolen, at de i forbindelse med tilstedeværelsesmodulerne har behov for det, siger Brian Thomsen.

Læs også: Nordjylland og Sydfyn vil samarbejde om ny skibsføreruddannelse

Skibsmaskinister får typisk jobs i den mindre skibsfart og i specialskibe og kan opnå maskinchefpapirer i skibet på op til 3000 kW. En dygtig maskinist tjener og får udbetalt i omegnen af 30.000 kr/md og har også mulighed for at tage ansættelse i udlandet, da uddannelsen følger den internationale uddannelsesstandard STCW.

Den hidtidige maskinistuddannelse udbydes fortsat og gennemføres i det omfang der er tilstrækkelig søgning, oplyser Martec.

Mere om: Martec


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Betjening af Christiansø i udbud

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Nyhedsbrev

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Online Avis Arkiv

International rådgivning på højt niveau

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

International rådgivning på højt niveau

Hver dag er ny under overfladen

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand ...

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

Send til en kollega

0.429