23948sdkhjf

Martec lancerer nyt fjernstudie

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

På opfordring fra erhvervslivet gør Martec det ny muligt at blive skibsmaskinist, imens man arbejder til søs

Martec har lyttet til erhvervets opfordring. En gruppe af undervisere med flere års erfaring fra skibsmaskinistuddannelsen har nu udviklet et nyt fleksibelt forløb med start i oktober i år, hvor det bliver muligt at følge undervisningen til søs.

- Vi forventer, at uddannelsen i sin nye form bliver mere attraktiv for de studerende og at tiltaget vil medføre et stigning i søgningen til skibsmaskinistuddannelsen,” siger Martecs vicedirektør Brian Thomsen i en pressemeddelelse.

Oprindeligt var skibsmaskinistuddannelsen en del af maskinmesteruddannelsen, men efter en uddannelsesreform i 00'erne, hvor maskinmesteruddannelsen blev omlagt, blev skibsmaskinistuddannelsen til en selvstændig uddannelse.

Skibsmaskinistuddannelsen har i sin nuværende form som selvstændig uddannelse været gennemført 21 gange på Martec. Uddannelsen er normeret til et år, og modellen har hidtil været, at den studerende har skullet være på skolen i ca. 30 uger efterfulgt af en praktikperiode.

Det nyudviklede forløb er opdelt i 4 perioder, 3 teorimoduler á 10 uger efterfulgt af en praktikperiode til søs.

Læs også: MARTEC vil øge optaget

Praktik og uddannelse på samme tid

Til forskel fra tidligere er der nu kun krav om tilstedeværelse på Martec i 12 af de 30 uger. Hvert modul på 10 uger indledes og afsluttes med en tilstedeværelsesperiode på to uger. Her vil den studerende skulle gennemføre forskellige kurser inden for fx søsikkerhed, brandbekæmpelse, førstehjælp mv., ligesom der skal gennemføres forskellige obligatoriske laboratorieøvelser på skolen.

Tilstedeværelsesperioderne i slutningen af hvert modul vil også skulle bruges på eksamen i de fag, der er gennemgået på modulet. Hvis den studerende vælger det, kan praktiktiden inkl. udfyldelse af uddannelsesbogen i princippet nu gennemføres sideløbende med undervisningen. Herved kan de studerende overføre den modtagne undervisning direkte til sit job

I løbet af de 6 ugers studietid imellem tilstedeværelsesperioderne på hvert modul vil den studerende modtage undervisning på andre måder end traditionel konfrontationsundervisning. Her skal den studerende selvstændigt eller i studiegrupper arbejde med det faglige stof og aflevere forskellige obligatoriske opgaver, ligesom de studerende på faste tidspunkter vil have mulighed for at blive vejledt på forskellig vis af de tilknyttede undervisere.

- Søgningen til skibsmaskinistuddannelsen har traditionelt været fra hele Danmark såvel som fra Grønland. I det nye setup vil vi tilbyde at arrangere kost og logi for de studerende, som har bopæl så langt fra skolen, at de i forbindelse med tilstedeværelsesmodulerne har behov for det, siger Brian Thomsen.

Læs også: Nordjylland og Sydfyn vil samarbejde om ny skibsføreruddannelse

Skibsmaskinister får typisk jobs i den mindre skibsfart og i specialskibe og kan opnå maskinchefpapirer i skibet på op til 3000 kW. En dygtig maskinist tjener og får udbetalt i omegnen af 30.000 kr/md og har også mulighed for at tage ansættelse i udlandet, da uddannelsen følger den internationale uddannelsesstandard STCW.

Den hidtidige maskinistuddannelse udbydes fortsat og gennemføres i det omfang der er tilstrækkelig søgning, oplyser Martec.

Mere om: Martec
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Nyhedsbrev

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Online Avis Arkiv

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

England et skridt nærmere hårdt Brexit

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.192