23948sdkhjf

2020-regler kan koste Maersk Line 12 milliarder

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Maersk Line forventer, at overgangen til bunker med lavt svovlindhold vil få rederiets brændstofregning til at stige med over 12 mia. kroner fra 2020

Der venter en anseelig ekstraregning, når Maersk Line fra 1. januar 2020 begynder at fylde brændstof med lavt svovlindhold på sine mere end 700 containerskibe. 

I modsætning til andre rederier satser Maersk Line hverken på scrubbere eller LNG som midlerne, der skal komme IMO's svovlgrænse på 0,5 pct. i møde.

I stedet vil flere samarbejder i stil med det, rederiet tidligere denne måned annoncerede med hollandske Vopak, skyde frem og sikre forsyningen af lavsvovlsholdigt brændstof.

Det skriver Bloomberg.

Den nye type brændstof har dog sin pris. Forventningen på Esplanaden er, at overgangen vil medføre en stigning på to mia. dollar (12,75 mia. kroner) eller mere i den årlige udgift til bunker, oplyser Mærsk-koncernens chef for regulatory affairs Simon Bergulf til mediet. 

Ekstraregningen svarer til mere end 50 pct. oven i de 3,37 mia. dollar (21,5 mia. kroner), som Maersk sidste år brugte på brændstof. 

Læs også: Mærsk vil sikre lavsvovls-bunker i Rotterdam

Mere om: Maersk Line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Plus

Branchebosser: Miljøstyrelsen handler amatøragtigt

To miljøskibe kommer til at ligge stille i fem år, fordi Miljøstyrelsen trækker udbud tilbage. Jobi Værft er ramt

Plus

Her er Maersk Brokers tørlast-strategi

Mærsk-mæglerne fortæller her, hvordan de satser på tørlast via ’Maersk Broker Bulk Chartering’, der formelt er et selvstændigt selskab. I december opkøbte man to andre brokere, og flere kan snart komme til, fastslår ledelsen

Plus

Toprederier tøver med indflagning

Trods en fælles ambition om at styrke Dansk Internationalt skibsregister undlod toprederier som Torm, DFDS og Hafnia at omflage så meget som ét eneste skib til Dannebrog i 2018

Hirtshals Yard opkøbt af fiskere

Nyhedsbrev

Blå erhverv vil styrke maritim klynge sammen

En række erhvervsorganisationer går nu sammen om at styrke den danske maritime klynge

Online Avis Arkiv

Danmark i maritim samarbejdsaftale med Indien

Hamburg Süd's bulk-aktiviteter solgt til China Navigation

Cargo-skib grundstødte i Øresund

Hoyer Motors indviede nyt testcenter

Plus

Flying P-Liner bliver pragtstykket i Hamborgs Hansahavn

SKIBSBEVARING: Nu bliver der endnu mere at valfarte til Hamborg for, hvis man holder af søfartshistorie

Plus

Ex-bornholmer på besøg i Danmark

Fayard fik besøg af en klassiker i dansk færgefart, ’Jens Kofoed’, som har udskiftet Bornholm med Ålandsøerne

Marpro har fundet chef til ny afdeling

Producent udvider direktionen

Plus

Torm sælger 18 år gammelt tankskib

Exit af ældre skibe fra OMI-overtagelsen fortsætter hos Torm, der i år får nyt input af nye MR-skibe

Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Positionsbillede

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vind en HADEF 53/07A skraldetalje med ultra lav egenvægt!

Skipperstole & Lodsstole fra Alu Design

Prysmian Norge skal kable Johan Svendrup P2 procesplatform

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rø...

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Send til en kollega

0.186