23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

2020-regler kan koste Maersk Line 12 milliarder

Maersk Line forventer, at overgangen til bunker med lavt svovlindhold vil få rederiets brændstofregning til at stige med over 12 mia. kroner fra 2020

Der venter en anseelig ekstraregning, når Maersk Line fra 1. januar 2020 begynder at fylde brændstof med lavt svovlindhold på sine mere end 700 containerskibe. 

I modsætning til andre rederier satser Maersk Line hverken på scrubbere eller LNG som midlerne, der skal komme IMO's svovlgrænse på 0,5 pct. i møde.

I stedet vil flere samarbejder i stil med det, rederiet tidligere denne måned annoncerede med hollandske Vopak, skyde frem og sikre forsyningen af lavsvovlsholdigt brændstof.

Det skriver Bloomberg.

Den nye type brændstof har dog sin pris. Forventningen på Esplanaden er, at overgangen vil medføre en stigning på to mia. dollar (12,75 mia. kroner) eller mere i den årlige udgift til bunker, oplyser Mærsk-koncernens chef for regulatory affairs Simon Bergulf til mediet. 

Ekstraregningen svarer til mere end 50 pct. oven i de 3,37 mia. dollar (21,5 mia. kroner), som Maersk sidste år brugte på brændstof. 

Læs også: Mærsk vil sikre lavsvovls-bunker i Rotterdam

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141