23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

25 pct. af ordrebogen bliver med scrubber

Torm er blandt de mange rederier, der sværger til scrubbere i nybygningsprogrammet som en løsning på det kommende svovlkrav

16 måneder inden IMO's globale krav om maksimalt 0,5 pct. svovl i udstødningsgasserne træder i kraft, begynder kontrakterne på scrubbere for alvor at tage fart. 

Det skriver Splash på baggrund af den seneste rapport fra analysehuset Clarkson Research. 

Ud af den samlede globale ordrebog bliver mere end 25 pct. forsynet med en røgrenser. Dermed vinder scrubber-løsningen bedre indpas end LNG, som – opgjort efter kapacitet – bliver at finde i 11 pct. af ordrebogen.

Torm er blandt de rederier, som på det seneste har valgt scrubbere til i sit nybygningsprogram. I forbindelse med produkttankrederiets halvårsregnskab blev det oplyst, at Torm vil installere scrubbere på 14 skibe, herblandt alle skibe i ordre og tre LR2-skibe leveret i starten af 2018.

De 14 Torm-skibe er allerede forberedt til scrubbere, og det vil derfor ikke påvirke leveringstiden, oplyser Torm. Dermed omfatter Torms scrubber-program fire LR2'ere, to LR1'ere og otte MR-skibe.

På trods af den øgede tilgang af scrubber-bestillinger forudser Clarkson, at 90 pct. af verdensflåden vil være afhængig af dyrere, lavsvovlsholdigt brændstog, når IMO-kravet træder i kraft ved indgangen til 2020.

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125