23948sdkhjf

Øresundsbron melder om øget trafik

Flere last- og personbiler tog Øresundsbron i første halvår

Trafikken over Øresundsbron steg i løbet af første halvår 2018 med 0,5 pct. til 19.734 køretøjer per døgn sammenlignet med samme periode sidste år.

Fragttrafikken er steget med 3,6 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, svarende til 47 lastbiler i døgnet. Dermed er Øresundsbron med 51,7 pct. af lastbilstrafikken førende på fragtmarkedet over Øresund i første halvår 2018.

Størst fremgang oplevede broen dog i fritidstrafikken med Bropas, som er steget med 4,8 pct., svarende til 282 biler per døgn, og andelen af danske kunder er steget. Dette skyldes blandt andet den lave svenske valutakurs, som gør det særlig fordelagtigt for danskere at handle i Sverige.

- Fritiden er meget værdifuld, og derfor er vi glade for at se, at folk i stigende grad vælger at bruge den på den anden side af sundet. Vi arbejder hårdt for at vise vores fritidskunder, hvor mange spændende muligheder der er i både Sverige og Danmark, og den indsats har tydeligvis båret frugt, siger Caroline Ullman-Hammer, administrerende direktør ved Øresundsbro Konsortiet, i en pressemeddelelse.

Læs også: Flere lastbiler vælger færgen frem for broen over Øresund

Pendlertrafikken er dog faldet med 5,3 pct. i forhold til samme periode sidste år. Nedgangen skyldes hovedsageligt, at transportøransvaret blev ophævet i maj 2017. Det har påvirket tallene for de første fire måneder af sammenligningsperioden, samt at der nu er flere togafgange over Øresund per time.

En større opgradering af Øresundsbrons betalingsanlæg har medført betydelige fordele for de kunder, som vælger at tilknytte nummerplade til deres Bropas-aftale og dermed ikke længere behøver at huske bizzen.

- Vi er opsat på, at det skal være enkelt og nemt at køre over Øresundsbron, og det nye betalingsanlæg er en vigtig milepæl i den strategi. Derfor er vi glade for at se, at kunderne har taget godt imod den mulighed, og at tre ud af fire nye kunder vælger at tilknytte en nummerplade til deres aftale, siger Caroline Ullman-Hammer.

Driftsomkostningerne er faldet lidt i forhold til samme periode sidste år. Driftsresultatet blev et overskud på 651 mio. kroner, hvilket er en forbedring med 13 mio. kroner.

Den rentebærende nettogæld steg med 160 mio kroner til 12,9 mia. kroner i forhold til 1. halvår 2017. Stigningen skyldes primært, at Øresundsbro Konsortiet fra 2018 er begyndt at betale udbytte til ejerselskaberne A/S Øresund og Svedab AB. Samlet er renteomkostningerne faldet med 57 mio. kroner til 116 mio. kroner DKK. Faldet kan primært tilskrives den lavere inflation i 2018.

Øresundsbro Konsortiets resultat før værdiregulering blev 535 mio. kroner, hvilket er en forbedring på 69 mio. kroner. Resultatet er påvirket af den lave svenske valutakurs.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094