23948sdkhjf

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Når tusindvis af bøsser og lesbiske i den kommende weekend traver igennem Københavns gader som en del af Copenhagen Pride-optoget, vil nogle af deltagerne være iført en farverig t-shirt med Mærsk-logo. 

Det fortæller A.P. Møller-Mærsks chef for diversitet og inklusion Rachel Osikoya til Søfart forud for koncernens første officielle deltagelse i LGBT-festen.

- Vi ville markere, at vi værner om vores LGBT-ansattes rettigheder, og så ville vi lave noget sjovt, siger hun om baggrunden for deltagelsen.

Efter dialog med arrangørerne af Copenhagen Pride blev der sendt invitationer ud i koncernen. Lige omkring 100 ansatte og familiemedlemmer deltager.

Kompleks situation

Ifølge Rachel Osikoya handler deltagelsen først og fremmest om at fejre dagen og ryste medarbejderne sammen. På et mere overordnet plan mener hun dog også, at deltagelsen er med til at understrege Mærsks visioner om fokus på medarbejdernes egenskaber frem for deres køn og seksuelle orientering. 

Læs også: Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

- Hvis man er talentfuld, deler virksomhedens visioner og har viljen til at slå igennem, er man den rette for Mærsk uanset race eller baggrund, siger hun. 

Rachel Osikoya fortæller, at hun har snakket med flere LGBT-personer i Mærsk. De fortæller hende, at de finder Mærsks deltagelse i Copenhagen Pride vigtig, men måske kan deltagelsen komme til endnu større gavn for dem, der ikke står frem. For situationen kan være kompleks, forklarer chefen for diversitet og inklusion.

- Min erfaring er, også fra andre virksomheder end Mærsk, at nogle LGBT-medarbejdere hverken er tilpasse med at være åbne omkring deres seksualitet, når de går på arbejde eller i deres private liv, siger hun. 

Rachel Osikoya har ikke mødt nogle medarbejdere, der har det sådan i Mærsk. Ikke fordi hun tror, at de ikke er der. Men fordi personer, der har det sådan, sjældent er åbne omkring det. Hun håber, at Mærsks deltagelse Copenhagen Pride kan være et signal om, at de her medarbejdere i hvert fald kan føle sig tilpasse, når de er på arbejde. 

Læs også: Maersk Supply i stor FSO-operation

- Vi vil sende et signal om, at det her er et sikkert sted at arbejde. At Mærsk er et sted, hvor vi værdsætter individer og deres forskellighed, siger hun.

På tværs af organisationen

Efter udmeldingen om, at Mærsk deltager officielt i Copenhagen Pride, har flere Mærsk-medarbejdere delt nyheden på de sociale medier. Det understreger i Rachel Osikoyas optik, at beslutningen om at deltage var helt rigtig. 

Flere medarbejdere på tværs af køn og nationaliteter har også henvendt sig til hende for at tilbyde sin hjælp i forbindelse med arrangementet og dagsordenen som helhed. 

- På den måde har det allerede været en stor succes. At det har formået at engagere medarbejdere på tværs af organisationen, siger hun og udtrykker forhåbning om, at Mærsks deltagelse i Copenhagen Pride kan blive en årligt tilbagevendende begivenhed. 

Copenhagen Pride Week løber fra 13. til 18. august. Her kulminerer det i det traditionsrige optog, som de seneste år har været med start ved Frederiksberg Rådhus kl. 13 og sluttet med en fest på Rådhuspladsen i København. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Nyhedsbrev

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Online Avis Arkiv

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.171