23948sdkhjf

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Høj sol og saltvand lokker tilsyneladende en masse folk ud på vandet i de danske havne. Men ikke alle kender reglerne, lyder det fra politiet.

Det gode sommervejr betyder, at færger, lystsejlere og fiskere i øjeblikket kæmper ekstra meget om pladsen på vandet ved de danske havne.

Det er meldingen fra Danske Rederier, der får flere rapporter fra færgernes kaptajner om ekstraordinært mange mennesker på havet. Det skriver DR P4 København.

Selvom de fleste sejlere kender søfartsreglerne, så opstår der oftere uhensigtsmæssige situationer, siger direktør i Danske Rederier, Jacob K. Clasen.

- Vi oplever at få flere rapporter fra vores kaptajner på færgerne om, at der er mange flere mennesker, de skal være opmærksomme på. Derfor bliver det også oftere nødvendigt for dem at trykke på advarselshornet, siger han til DR P4 København.

Et af de steder, hvor færgekaptajnerne har trykket på hornet, er i Helsingør Havn. Her sejler småbåde fra tid til anden inde i et forbudsområde, eksempelvis i færgeindsejlingen, siger Jacob K. Clasen.

- Der, hvor vi har hørt flest beretninger, er fra Helsingør, hvor havnen er relativt koncentreret. Derfor er der en risiko for, at uopmærksomme lystsejlere kan komme til at lægge sig på færgens rute, siger han til DR P4 København.

Derfor patruljerer politiet i år hver dag på den nordsjællandske kyststrækning, fortæller leder for den maritime indsats i Nordsjællands Politi, Finn Janniche.

- Det betyder også, at vi kommer oftere op forbi det problembarn, vi har her i Nordsjælland, nemlig Helsingør Havn, siger han til DR P4 København.

Der er tilsyneladende flere, der har svært ved at holde skruen inden for lovens rammer. For i år har politiet udstedt ekstraordinært mange bøder, siger Finn Janniche.

- Vi har kunnet konstatere, at der er en del flere, der har overtrådt reglerne, end vi plejer at konstatere. Om det skyldes, at vi kommer oftere ud, eller om der rent faktisk er flere, der overtræder reglerne, det tør jeg ikke sige, siger han til DR P4 København.

Jesper Schachtschabel er selv lystsejler i havnen og oplever tit, at lystsejlerne ikke har sat sig godt nok ind i søfartsreglerne.

- Jeg ser det tit, når jeg sejler derude. Det kan godt være svært at navigere igennem, fordi der er begrænset plads. Men hvis man nu tænker sig om og overvejer, hvor lidt udsyn sådan en stor færge har, så burde man holde afstand, siger han til DR P4 København.

I forrige weekend var den blandt andet gal, da en lystsejler blev standset af politiet i det forbudsområde, hvor der ikke må være civile småbåde, fordi de risikerer at blive påsejlet af færgerne. Politiet udstedte en bøde på 5.000 kroner til lystsejleren.

Kilde: Ritzau
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Formand har store forventninger

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Ynglingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Nyhedsbrev

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Online Avis Arkiv

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Positionsbillede

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spæ...

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Send til en kollega

0.153