23948sdkhjf

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

| Af Redaktion/bda | Tip redaktionen om en historie

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Det gode vejr har fået mange folk ud på Aarhusbugten, og den øgede trafik har også øget antallet af hændelser, hvor færgens kaptajn må trykke hornet i bund, enten for at advare andre søfolk om, at de er for tæt på, eller fordi deres fartøj befinder sig på færgens kurs og at de skal komme væk.

- Vi er nødt til at være meget opmærksomme på den øgede trafik på vandet. Når vi tuder i hornet, er det ofte for at advare folk, vi vurderer er for tæt på færgen, og som vi med hornet vil sikre, der har set os og flytter sig, siger informationschef, Jesper Maack, hos Molslinjen.

Også Aarhus Havns havnekaptajn, Søren Tikjøb, bekræfter, at der tilsyneladende er mange, der ikke holder afstand til færgen og ikke respekterer forbuddet mod indsejling ved færgeanlægget.

- Vi har et større og større problem med fritidssejlere, der ignorerer vores kæmpe seks meter brede skilt, der viser ”indsejling forbudt” eller befinder lige foran udmundingen, når færgen kommer. Det er næsten hver eneste dag, at færgen må tude i hornet. Vi kan herfra få fat i dem og henstille til at følge skiltningen i havnen, men vi kan ikke udstede bøder. Det er politiets opgave, og de har jo andet at lave end at rende herude.

Søren Tikjøb undrer sig over den tilsyneladende letsindighed eller manglende kendskab til søsportregler og regler i det hele taget til søs. Og det er ikke specielt de berygtede vandscootere, der er i karambolage med katamaranfærgerne.

Læs også: Molslinjens vinderkoncept i ny australsk aftapning

- Det er ikke specielt vandscootere, den er gal med. Det er alle typer både, motorbåde, stand-up paddlere og sejlbåde med familier, der pludselig er på kollisionskurs med en kæmpe færge. Det er meget risikabelt og ikke uden grund, at der indimellem bliver råbt og skreget over radioen. Det er som om, folk ikke forstår, at de bringer sig selv i potentiel livsfare, siger havnekaptajn, Søren Tikjøb.

Politiet har den seneste måned ad flere omgange lavet razzia på havnefronten for at indfange vandlige fartbøller, og der er også et samarbejde etableret med Aarhus Kommune for at forsøge at løse problemet med vildfarne sejlere i havnebassinerne og foran Molslinjens færge, ifølge Søren Tikjøb. Men indtil videre er problemet altså kun vokset.

Hos Molslinjen opfordrer man sejlere af enhver art til at være mere agtpågivende, når de i nærheden af indsejlingen ved Aarhus Havn.

- Vi vil meget gerne love, at være opmærksomme på de mange både og søsportfolk på vandet, hvis de til gengæld vil love at være mere opmærksomme på os, siger Jesper Maack.

Mere om: Molslinjen
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Plus

Provinshavne fortsætter krydstogtvækst

HAVNE: Stort input af nye mindre nicheskibe kan blive en fordel for de danske provinshavne. I år har Randers, Thyborøn, Hobro og Odense debut som krydstogthavne

Plus 3

Krydstogtskibe kan blive nødt til at lave egne søkort ved Grønland

Maersk Supply lander FPSO-ordre i Guinea-bugten

Plus

Fagboss: Rederier går rundt om den varme grød i kvindejagt

Lederne Søfart roser Danske Rederier for tiltag, som skal få flere kvinder til søs. Men rederne må i gang med at adressere problemerne med sexchikane, mener fagforbundets formand, Bjarne Cæsar Jensen

Stor renovering skal ruste 'Danmark' til fremtiden

Nyhedsbrev

8.292 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus 1

Søfolk på 'Dana' skal have skattefradrag

Nyt lovforslag vil bringe søfolk på havundersøgelsesskibe ind under nettolønsordningen. Det sker for at fastholde skibene på dansk flag

Online Avis Arkiv
Plus

Rederier håber på mindst dobbelt så mange kvinder til søs

Udvidelse af Vordingborg Havn færdig før tid

Stena åbner ny rute over Kattegat

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Plus

Viden om el-færger sættes i system

EL-DRIFT: Nyt projekt skal klæde overfartsledere på med viden inden vinduet for elektrificering af dansk færgefart åbnes

Plus

Kan algoritmer tage magten fra navigatøren?

Verdens mest moderne fly er under mistanke for at rumme softwarekoder, der har taget magten fra besætningen og forårsaget to tragiske flystyrt. Men også moderne skibe er spækket med autonome støttesystemer og nu spørger en dansk ekspert, hvorvidt de autonome systemer kan forværre en i forvejen kritisk situation

Plus

Søfartsstyrelsen vil ikke advare om smøreolie

Viking Sky: I modsætning til de norske Søfartsmyndigheder ser Søfartsstyrelsen ingen grund til at opfordre danskflagede skibe til at være påpasselig med smøreolieniveauet

Plus

Wilhelmsen-konglomeratet var Norges Mærsk

I anden del om det norske storrederi Wilhelmsen beskriver Niels Storinggaard storhedstiden som konglomerat, hvor det norske rederi var Norges svar på Mærsk

Bimco: Kina vender op og ned på tørlast

Island godkender RAL-samarbejde med Eimskip

Qatar i nybygningsprogram på 100 LNG-skibe

1

Københavnske politikere vil have grønnere kanalbåde

Plus

Stor tonnageaktivitet hos Svitzer

Nybygninger til Egypten og Oman på vej, mens yderligere nybyggede bugserbåde lige nu er undervejs fra Tyrkiet til Australien

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Positionsbillede

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom med Siemens på Innovation Tour

DMT er bogstaveligt talt ONLINE på EOT 2019

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Slangetrommel til brug på Offshore vindmølleprojekt

Spidex kobling

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Mirit Glas leverer buet glas i høj kvalitet

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Bergo gulve er perfekt på skibe.

Ajos solgte fleksibel semimobilkran til JORTON på Bauma

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Send til en kollega

0.187