23948sdkhjf

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Boreplatforme og andre kunstige offshore-installationer i havet kan gavne livet under havoverfladen omkring dem.

Det konkluderer et studie, som en større international forskergruppe står bag - herunder forskere fra Aarhus Universitets Institut for Bioscience, skriver universitetet i en pressemeddelelse ifølge Videnskab.dk.

Forskerne har blandt andet undersøgt det maritime liv omkring en borerig - selve maskinen, der laver huller i jorden - fra en boreplatform i Nordsøen med et nedsænket kamera. Den viste et liv med masser af fladfisk, torsk og bundfauna som muslinger og tang.

»En gammel olierig får samme funktion som et naturligt stenrev i eksempelvis Nordsøen,« fortæller seniorforsker og medforfatter til studiet Jonas Teilmann fra Aarhus Universitet i pressemeddelelsen.

Ifølge Jonas Teilmann og de andre medvirkende forskere er opdagelsen især vigtig, da den skaber anledning til at gentænke de internationalt bestemte regler på området.

Boreplatforme og andre lignende installationer som vindmøller skal nemlig, som følge af international lov, fjernes, når de er brugt færdig - hvilket typisk sker efter omkring 25-30 år.

Men det giver ingen mening at fjerne det hele, når nogle af resterne som rør og betonelementer faktisk gavner det biologiske liv under overfladen.

Derfor opfordrer forskerne bag også politikere og embedsmænd i hele verden til at lave et midlertidigt stop for den obligatoriske fjernelse af offshore-infrastruktur.

I stedet anbefaler de, at det bør bygge på en konkret vurdering, hver gang en boreplatform eller en anden kunstig installationer fjernes helt.

Michael Olesen, lektor og forsker ved Københavns Universitets Sektion for Marinbiologi, kalder forskningsgruppens arbejde for en fagligt set udmærket artikel, og han er enig i, at det ikke giver mening at konsekvent at fjerne alle former for offshore-infrastruktur.

»Jeg skal dog advare mod at se på det entydigt positivt, da der økologisk set kan være et problem,« tilføjer han.

Michael Olesen forklarer blandt andet, at et habitat med en blødere havbund i sidste ende ofte er vigtigere for et rigt liv med fisk, end et habitat med hårdere havbund, som boreplatforme, eksempelvis skaber.

Derfor påpeger han også, at en konkret vurdering er den bedste løsning.

Rundt om i verden står der mere end 7.500 olie- og gasplatforme, ligesom der er et sted mellem 10.000 og 20.000 vindmøller, der på et tidspunkt skal fjernes.

Man har estimeret, at det vil koste op til 100 milliarder euro at fjerne disse installationer.

De penge kan man måske spare og i stedet sikre bedre vilkår for livet i havet.

»Ved at lade en betydelig del af disse efterladenskaber blive stående kan vi sikre en større biodiversitet i havet. De fysiske strukturer sikrer også, at områderne ikke bliver trawlet. De tunge trawl gør havbunden til en ensartet ørken, hvor biodiversiteten har trange kår,« siger Jonas Teilmann.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.186