Minister: Skoleskibe er supervigtige

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

En stor del af de nye elever, der mødte ind tirsdag d. 3. juli, vil siden gå ud i Det Blå Danmark som hårdt tiltrængt arbejdskraft.

Og 'Georg Stage' kunne fylde 3-4 skibe mere om året.

Det var en af grundene til, at uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) holdt tale for de 63 unge - årets nye elever.

Dernæst fangede Søfart ministeren på kajen.

Hvordan ser du de to store skoleskibe - 'Danmark' og 'Georg Stage'?

- For at være ærlig er jeg først ved at forstå det nu (ministeren tiltrådte i maj, red.), men man siger vist med et smil, at det ene er lidt et hippie-skib og det andet lidt pænere.

- Men en af de smukke ting ved det danske uddannelsessystem er jo netop, at vi har mange institutioner, som gør det på forskellige måder. Og sådan er det jo også med de to skoleskibe, men det er en unik uddannelse på begge.

Hvis det er så godt, kunne man måske støtte det mere fra regeringens side (Georg Stage-boss vil gerne lave flere togter)?


- Generelt er vi ved at kigge på uddannelserne, om vi uddanner nok og de rigtige. Det ligger også i strategigen for Det Blå Danmark. De maritime uddannelser er vigtige, men jeg kan ikke sige mere konkret nu, men ja, der kommer øget fokus på det nu.

Det er jo et lille hjørne af uddannelses sektoren, så - lidt polemisk - er det ikke ligegyldigt i det store billede?

- Nej for søren, mandskabsmæssigt er det et lille område, men jeg synes det er et supervigtigt område - skoleskibene har en vis funktion i uddannelsessystemet. Det er ikke længere nok at tage folk om bord, som ikke passer ind i samfundet, det her er jo ambitiøse unge, og det gad jeg sgu godt have prøvet, da jeg var 18-20 år gammel, siger Tommy Ahlers med et smil.

Direktør vil uddanne flere

Asser Amdisen er direktør for Georg Stage -stiftelsen og han påpeger, at man kunne uddanne mange flere.

- Vi vil gerne have to togter om året. Vi sejler 21 uger om året, og så lægger skibet dødt. Det er jo en irrationel anvendelse af produktionsressourcer, og erhvervet mangler jo folk, påpeger direktøren og uddyber sin pointe:

- Vi har gode landbaserede skoler, men søgningen er ikke ret stor, mens 'Georg Stage' har rigeligt med ansøgere. Og vi uddanner jo professionelle søfolk. Vi kunne fylde 3-4 skibe om året uden problemer. Og vi laver ikke engang reklame.

"Danmark er næstbedst"

Direktøren understreger dernæst, at hans virksomhed uddanner alle slags unge.

- Nogle er kaptajner, nogle hjælper biler på Fanø-færgen, og vi er fuldstændig lige stolte af dem. Vi har desuden en høj andel af kvinder (ca. en tredjedel, red.), men de falder hurtigere fra end andre. Selvom vi ligner et gammelt skib, så er det her en af de mest topmoderne uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Men 'Skoleskibet Danmark' er vel nummer 1?

- Det er i hvert fald det største, og 'Skoleskibet Danmark' er helt klart verdens næstbedste skoleskib, det er der ingen tvivl om, replicerer direktøren med et smil og uddyber:

- Deres elever går i skole i Frederikshavn, inden de starter, mens vores elever er praktiske fra dag 1, så 'Skoleskibet Danmark' er det næstmest praktiske skoleskib i det her land.

Læs også: Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.

Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.

Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.

I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.

Læs også: ’Georg Stage’ får en laserbehandling


FAKTA: Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.

Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.

Læs også: Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.

Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.
Mere om: Georg Stage


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Sven Thormod Petersen
Jeg går ud fra, at den omtalte "buste" er galionsfiguren? - se J. Marcussen.dk: Formet figur anbragt foran på boven, under bovsprydet, og tjenende til udsmykning af skibet.

Sven Thormod Petersen
I øvrigt mangler der praktikpladser til søs. Uden dem bliver ingen færdiguddannet. - Som det er nu, bestemmer rederne alene, hvor mange praktikpladser, de synes er nødvendige og det er ikke rimeligt set udfra en samfundsbetragtning. De er jo næsten skattefri med Tonnagebeskatningen.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Mærsk-aktien skruet ned

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Nyhedsbrev

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Denne uge er der halvt så mange afgange mellem Gedser og Rostock for rejsende med Scandlines.

Online Avis Arkiv

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Plus

Sommerferie på Søfart

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Endelig: Hybridfærge er klar

Folketinget går ind i Mærsk-salg

Udvalget får adgang til emails relateret til Mærsks salg til Total.

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Nyt fald i containerrater

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-hørevæ...

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

Send til en kollega

0.293