23948sdkhjf

Minister: Skoleskibe er supervigtige

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

En stor del af de nye elever, der mødte ind tirsdag d. 3. juli, vil siden gå ud i Det Blå Danmark som hårdt tiltrængt arbejdskraft.

Og 'Georg Stage' kunne fylde 3-4 skibe mere om året.

Det var en af grundene til, at uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) holdt tale for de 63 unge - årets nye elever.

Dernæst fangede Søfart ministeren på kajen.

Hvordan ser du de to store skoleskibe - 'Danmark' og 'Georg Stage'?

- For at være ærlig er jeg først ved at forstå det nu (ministeren tiltrådte i maj, red.), men man siger vist med et smil, at det ene er lidt et hippie-skib og det andet lidt pænere.

- Men en af de smukke ting ved det danske uddannelsessystem er jo netop, at vi har mange institutioner, som gør det på forskellige måder. Og sådan er det jo også med de to skoleskibe, men det er en unik uddannelse på begge.

Hvis det er så godt, kunne man måske støtte det mere fra regeringens side (Georg Stage-boss vil gerne lave flere togter)?


- Generelt er vi ved at kigge på uddannelserne, om vi uddanner nok og de rigtige. Det ligger også i strategigen for Det Blå Danmark. De maritime uddannelser er vigtige, men jeg kan ikke sige mere konkret nu, men ja, der kommer øget fokus på det nu.

Det er jo et lille hjørne af uddannelses sektoren, så - lidt polemisk - er det ikke ligegyldigt i det store billede?

- Nej for søren, mandskabsmæssigt er det et lille område, men jeg synes det er et supervigtigt område - skoleskibene har en vis funktion i uddannelsessystemet. Det er ikke længere nok at tage folk om bord, som ikke passer ind i samfundet, det her er jo ambitiøse unge, og det gad jeg sgu godt have prøvet, da jeg var 18-20 år gammel, siger Tommy Ahlers med et smil.

Direktør vil uddanne flere

Asser Amdisen er direktør for Georg Stage -stiftelsen og han påpeger, at man kunne uddanne mange flere.

- Vi vil gerne have to togter om året. Vi sejler 21 uger om året, og så lægger skibet dødt. Det er jo en irrationel anvendelse af produktionsressourcer, og erhvervet mangler jo folk, påpeger direktøren og uddyber sin pointe:

- Vi har gode landbaserede skoler, men søgningen er ikke ret stor, mens 'Georg Stage' har rigeligt med ansøgere. Og vi uddanner jo professionelle søfolk. Vi kunne fylde 3-4 skibe om året uden problemer. Og vi laver ikke engang reklame.

"Danmark er næstbedst"

Direktøren understreger dernæst, at hans virksomhed uddanner alle slags unge.

- Nogle er kaptajner, nogle hjælper biler på Fanø-færgen, og vi er fuldstændig lige stolte af dem. Vi har desuden en høj andel af kvinder (ca. en tredjedel, red.), men de falder hurtigere fra end andre. Selvom vi ligner et gammelt skib, så er det her en af de mest topmoderne uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Men 'Skoleskibet Danmark' er vel nummer 1?

- Det er i hvert fald det største, og 'Skoleskibet Danmark' er helt klart verdens næstbedste skoleskib, det er der ingen tvivl om, replicerer direktøren med et smil og uddyber:

- Deres elever går i skole i Frederikshavn, inden de starter, mens vores elever er praktiske fra dag 1, så 'Skoleskibet Danmark' er det næstmest praktiske skoleskib i det her land.

Læs også: "Jeg elsker lange søpassager"


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.

Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.

Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.

I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.

Læs også: Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'


FAKTA: Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.

Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.

Læs også: Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.

Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.
Mere om: Georg Stage


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Sven Thormod Petersen
Jeg går ud fra, at den omtalte "buste" er galionsfiguren? - se J. Marcussen.dk: Formet figur anbragt foran på boven, under bovsprydet, og tjenende til udsmykning af skibet.

Sven Thormod Petersen
I øvrigt mangler der praktikpladser til søs. Uden dem bliver ingen færdiguddannet. - Som det er nu, bestemmer rederne alene, hvor mange praktikpladser, de synes er nødvendige og det er ikke rimeligt set udfra en samfundsbetragtning. De er jo næsten skattefri med Tonnagebeskatningen.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Semco fordobler bemanding i offshore-center

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Plus

Behov for isteknologi til at sikre suverænitet

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Nyhedsbrev

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Online Avis Arkiv
Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Plus

Torm sælger handysize’er

TANK: Hong Hong-interesser har været på secondhand-indkøb blandt Torms mindste skibe

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Plus

Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

CO-Søfart har sendt en protest til Norges regering over forslag, der vil lade færgerederiet Color Line hyre billig udenlandsk arbejdskraft til Kiel-færgerne

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Plus

Søfarten bør være afgørende Brexit-tema for Danmark

Ugens maritime synspunkt

Plus

Ganzhorns hjerte banker for de søfarende

Fritz Ganzhorn var overrasket over at blive opsagt som direktør fra Søfartens Ledere efter 19 år på posten. Nu ser han frem og er åben for muligheder både i og udenfor den maritime branche

Plus

Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job hos det norske færgerederi risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Fritz Ganzhorn fratræder

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

12

“Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

De nye priser i Rønne Havn er et opgør med en tradition for, at færgerederierne selv bestemmer prisen på anløb, lyder det fra havnedirektør Thomas Bendtsen

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

Plus

Danmarks 'svenske' rederier: Derfor holder vi fast i Dannebrog

Positionsbillede

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med en waterbag på hele 100T

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

SITECH ansætter ny sælger til Nord- og Vestjylland

Varme hænder også i byggeriet

Send til en kollega

0.274