Evergas ramt af bank-krav efter ejers deroute

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Banker kræver nu ekstra garantier af Evergas, efter at den franske ejer Jaccars vanskeligheder trækker ud. CEO Steffen Jacobsen maner til besindighed.

2017 blev et splittet år for det danske gastankrederi Evergas, der kom ud af året med et underskud på 6,1 mio. dollar. Det er dog er en forbedring fra underskuddet på 10,7 mio. dollar i 2016. 

Læs også: Forsinkede skibe og dårlige rater kostede Ultragas dyrt i 2017

På den ene side kørte ethan-forretningen ifølge CEO Steffen Jacobsen som “en kniv i smør“ med leveringen af to nybygninger, der gik direkte ind på en lange charterkontrakter hos kunden Ineos.

På den anden side kørte ethylen-forretningen “rigtig skidt”. En stor tilgang af ny tonnage, lave rater og for mange idle-dage var ifølge Steffen Jacobsen med til at gøre 2017 til det værste ethylen-år i mange år. Og så nåede moderselskabet Jaccars 52 pct. ejerskab af Bourbon, et af verdens største offshorerederier, at sætte et kedeligt aftryk på Evergas’ seneste årsregnskab.

- På grund af krydshæftelser i gruppen har vi været nødsaget til at reklassifisere vores gæld fra langfristet til kortfristet, siger Steffen Jacobsen til Søfart. 

Vil ikke snakke om detaljer

Han forklarer, at Jaccar har stillet garanti for et lån til Bourbon. Derfor stiller udlånerne visse krav til Jaccars balance, som er under pres på grund af ejerskabet af Bourbon.

Læs også: Ineos etablerer dansk olie-kontor

Ejerskabet af Bourbon i flere år har givet udfordringer for Jaccar. Det trængte marked for offshoretonnage har ført til, at skibsværdierne er lavere end gælden i skibene. Det har bankerne set igennem fingre med i 2015 og i 2016, men i 2017 stillede enkelte långivere så spørgsmåltegn ved, hvordan Bourbon ville komme videre. 

- Det har dybest set ikke så meget at gøre med det, vi laver i Evergas, men mere med Bourbon, siger han. 

Långivernes krav om yderligere garantier gælder dog også de lån, der er i Evergas’ skibe. Hvilke garantier, bankerne kræver, vil Steffen Jacobsen ikke komme nærmere ind på. Han afviser dog, at det får konsekvenser for de finansielle omkostninger i Evergas. 

- Der er jo ikke nogen banker, der har interesse i, at skibene bliver solgt, eller at vi accelererer afdragene på lånene. De har alle en interesse i, at det her flyder videre, men enkelte har så måske set deres mulighed for at forbedre deres vilkår, siger han.

Læs også: Verdens største VLEC’er til Evergas

Venter med champagnen

Steffen Jacobsen forventer, at forhandlingerne med bankerne kommer på plads i løbet af de kommende måneder. Derefter ser han frem til, at 2018 arter sig væsentligt bedre, end 2017 gjorde det.

Det gælder særligt inden for ethylen, hvor ordrebogen nu er ved at være i bund. Allerede i den første halvdel af 2018 er ethylen-raterne steget med 20-30 pct., og efterspørgslen efter petrokemiske gasser er stigende. Dertil kommer, at pool-samarbejdet E3 for ethylen-skibene, der blev indgået med det græske rederi Eletson i januar 2017, ifølge Steffen Jacobsen fungerer rigtig godt.  

Selvom også markedet for rederiets seks trykbåde på 5000 kbm er i kraftig bedring, forventer han dog ikke, at 2018 ender med noget prangende overskud. 

- Det bliver nok heller ikke i 2018, at vi trækker champagnen op. Men vi ser, at særligt 12.000 kubikmeter-markedet viser bedre takter, og hvis det fortsætter, så kunne det godt være, at 2019 blev et positivt år, siger Steffen Jacobsen.

Evergas A/S
mio. USD 2017 2016
Nettoomsætning 81,9 68,7
Resultat af primær drift (ebitda) 22,2 1,9
Årets resultat -6,1 -10,7
Egenkapital 22,3 28,2
Aktiver 297,3 245,3
Regnskabsåret blev afsluttet 31. dec 2017.
Mere om: ethylen | Evergas | Ineos | Ultragas


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Nyhedsbrev

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Online Avis Arkiv

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

Hver dag er ny under overfladen

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Globalt energi know-how til lokale kunder

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Plus

Lauritzen-bulker rapporteret solgt

SKIBSSALG: 2010-byggede ’Signe Bulker’ angiveligt på vej til græsk reder

EU-alliance med Afrika kan gavne dansk søfart

Nu klarer 'Venta Maersk' sig uden isbryder

Droner sænker prisen på offshore-vind

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Afskiber fundet skyldig i brand på 'MSC Flaminia'

Stolt Tank Containers har sammen med en kunde fået skylden for en brand på containerskibet 'MSC Flaminia', som kostede tre livet i 2012. Skuffende, siger Stolt Tank Container.

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Offshore-klynge til eksamen

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Tina Revsbech ude af BW Tankers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Maskinlærer til HF-søfartsuddannelse

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Send til en kollega

0.298