Evergas ramt af bank-krav efter ejers deroute

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Banker kræver nu ekstra garantier af Evergas, efter at den franske ejer Jaccars vanskeligheder trækker ud. CEO Steffen Jacobsen maner til besindighed.

2017 blev et splittet år for det danske gastankrederi Evergas, der kom ud af året med et underskud på 6,1 mio. dollar. Det er dog er en forbedring fra underskuddet på 10,7 mio. dollar i 2016. 

Læs også: Forsinkede skibe og dårlige rater kostede Ultragas dyrt i 2017

På den ene side kørte ethan-forretningen ifølge CEO Steffen Jacobsen som “en kniv i smør“ med leveringen af to nybygninger, der gik direkte ind på en lange charterkontrakter hos kunden Ineos.

På den anden side kørte ethylen-forretningen “rigtig skidt”. En stor tilgang af ny tonnage, lave rater og for mange idle-dage var ifølge Steffen Jacobsen med til at gøre 2017 til det værste ethylen-år i mange år. Og så nåede moderselskabet Jaccars 52 pct. ejerskab af Bourbon, et af verdens største offshorerederier, at sætte et kedeligt aftryk på Evergas’ seneste årsregnskab.

- På grund af krydshæftelser i gruppen har vi været nødsaget til at reklassifisere vores gæld fra langfristet til kortfristet, siger Steffen Jacobsen til Søfart. 

Vil ikke snakke om detaljer

Han forklarer, at Jaccar har stillet garanti for et lån til Bourbon. Derfor stiller udlånerne visse krav til Jaccars balance, som er under pres på grund af ejerskabet af Bourbon.

Læs også: Ineos etablerer dansk olie-kontor

Ejerskabet af Bourbon i flere år har givet udfordringer for Jaccar. Det trængte marked for offshoretonnage har ført til, at skibsværdierne er lavere end gælden i skibene. Det har bankerne set igennem fingre med i 2015 og i 2016, men i 2017 stillede enkelte långivere så spørgsmåltegn ved, hvordan Bourbon ville komme videre. 

- Det har dybest set ikke så meget at gøre med det, vi laver i Evergas, men mere med Bourbon, siger han. 

Långivernes krav om yderligere garantier gælder dog også de lån, der er i Evergas’ skibe. Hvilke garantier, bankerne kræver, vil Steffen Jacobsen ikke komme nærmere ind på. Han afviser dog, at det får konsekvenser for de finansielle omkostninger i Evergas. 

- Der er jo ikke nogen banker, der har interesse i, at skibene bliver solgt, eller at vi accelererer afdragene på lånene. De har alle en interesse i, at det her flyder videre, men enkelte har så måske set deres mulighed for at forbedre deres vilkår, siger han.

Læs også: Verdens største VLEC’er til Evergas

Venter med champagnen

Steffen Jacobsen forventer, at forhandlingerne med bankerne kommer på plads i løbet af de kommende måneder. Derefter ser han frem til, at 2018 arter sig væsentligt bedre, end 2017 gjorde det.

Det gælder særligt inden for ethylen, hvor ordrebogen nu er ved at være i bund. Allerede i den første halvdel af 2018 er ethylen-raterne steget med 20-30 pct., og efterspørgslen efter petrokemiske gasser er stigende. Dertil kommer, at pool-samarbejdet E3 for ethylen-skibene, der blev indgået med det græske rederi Eletson i januar 2017, ifølge Steffen Jacobsen fungerer rigtig godt.  

Selvom også markedet for rederiets seks trykbåde på 5000 kbm er i kraftig bedring, forventer han dog ikke, at 2018 ender med noget prangende overskud. 

- Det bliver nok heller ikke i 2018, at vi trækker champagnen op. Men vi ser, at særligt 12.000 kubikmeter-markedet viser bedre takter, og hvis det fortsætter, så kunne det godt være, at 2019 blev et positivt år, siger Steffen Jacobsen.

Evergas A/S
mio. USD 2017 2016
Nettoomsætning 81,9 68,7
Resultat af primær drift (ebitda) 22,2 1,9
Årets resultat -6,1 -10,7
Egenkapital 22,3 28,2
Aktiver 297,3 245,3
Regnskabsåret blev afsluttet 31. dec 2017.
Mere om: ethylen | Evergas | Ineos | Ultragas


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Denne uge kommer der halvt så mange afgange mellem Gedser og Rostock for rejsende med Scandlines.

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Nyhedsbrev

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Plus

Sommerferie på Søfart

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Endelig: Hybridfærge er klar

Folketinget går ind i Mærsk-salg

Udvalget får adgang til emails relateret til Mærsks salg til Total.

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

VIDEO
Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Nyt fald i containerrater

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Send til en kollega

0.334