23948sdkhjf

Evergas ramt af bank-krav efter ejers deroute

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Banker kræver nu ekstra garantier af Evergas, efter at den franske ejer Jaccars vanskeligheder trækker ud. CEO Steffen Jacobsen maner til besindighed.

2017 blev et splittet år for det danske gastankrederi Evergas, der kom ud af året med et underskud på 6,1 mio. dollar. Det er dog er en forbedring fra underskuddet på 10,7 mio. dollar i 2016. 

På den ene side kørte ethan-forretningen ifølge CEO Steffen Jacobsen som “en kniv i smør“ med leveringen af to nybygninger, der gik direkte ind på en lange charterkontrakter hos kunden Ineos.

På den anden side kørte ethylen-forretningen “rigtig skidt”. En stor tilgang af ny tonnage, lave rater og for mange idle-dage var ifølge Steffen Jacobsen med til at gøre 2017 til det værste ethylen-år i mange år. Og så nåede moderselskabet Jaccars 52 pct. ejerskab af Bourbon, et af verdens største offshorerederier, at sætte et kedeligt aftryk på Evergas’ seneste årsregnskab.

- På grund af krydshæftelser i gruppen har vi været nødsaget til at reklassifisere vores gæld fra langfristet til kortfristet, siger Steffen Jacobsen til Søfart. 

Vil ikke snakke om detaljer

Han forklarer, at Jaccar har stillet garanti for et lån til Bourbon. Derfor stiller udlånerne visse krav til Jaccars balance, som er under pres på grund af ejerskabet af Bourbon.

Læs også: Prisseddel på Evergas’ otte ethylen-skibe

Ejerskabet af Bourbon i flere år har givet udfordringer for Jaccar. Det trængte marked for offshoretonnage har ført til, at skibsværdierne er lavere end gælden i skibene. Det har bankerne set igennem fingre med i 2015 og i 2016, men i 2017 stillede enkelte långivere så spørgsmåltegn ved, hvordan Bourbon ville komme videre. 

- Det har dybest set ikke så meget at gøre med det, vi laver i Evergas, men mere med Bourbon, siger han. 

Långivernes krav om yderligere garantier gælder dog også de lån, der er i Evergas’ skibe. Hvilke garantier, bankerne kræver, vil Steffen Jacobsen ikke komme nærmere ind på. Han afviser dog, at det får konsekvenser for de finansielle omkostninger i Evergas. 

- Der er jo ikke nogen banker, der har interesse i, at skibene bliver solgt, eller at vi accelererer afdragene på lånene. De har alle en interesse i, at det her flyder videre, men enkelte har så måske set deres mulighed for at forbedre deres vilkår, siger han.

Læs også: Evergas’ nye skibe revolutionerer ethan-transporten

Venter med champagnen

Steffen Jacobsen forventer, at forhandlingerne med bankerne kommer på plads i løbet af de kommende måneder. Derefter ser han frem til, at 2018 arter sig væsentligt bedre, end 2017 gjorde det.

Det gælder særligt inden for ethylen, hvor ordrebogen nu er ved at være i bund. Allerede i den første halvdel af 2018 er ethylen-raterne steget med 20-30 pct., og efterspørgslen efter petrokemiske gasser er stigende. Dertil kommer, at pool-samarbejdet E3 for ethylen-skibene, der blev indgået med det græske rederi Eletson i januar 2017, ifølge Steffen Jacobsen fungerer rigtig godt.  

Selvom også markedet for rederiets seks trykbåde på 5000 kbm er i kraftig bedring, forventer han dog ikke, at 2018 ender med noget prangende overskud. 

- Det bliver nok heller ikke i 2018, at vi trækker champagnen op. Men vi ser, at særligt 12.000 kubikmeter-markedet viser bedre takter, og hvis det fortsætter, så kunne det godt være, at 2019 blev et positivt år, siger Steffen Jacobsen.

Evergas A/S
mio. USD 2017 2016
Nettoomsætning 81,9 68,7
Resultat af primær drift (ebitda) 22,2 1,9
Årets resultat -6,1 -10,7
Egenkapital 22,3 28,2
Aktiver 297,3 245,3
Regnskabsåret blev afsluttet 31. dec 2017.
Mere om: ethylen | Evergas | Ineos | Ultragas
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Nyhedsbrev

Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Online Avis Arkiv

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

Plus

Flere DIS-skibe medfører flere søulykker

Antallet af kollisioner, brande og grundstødninger stiger på større lastskibe som følge af flere indflagninger

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

DSV hæver bud på Panalpina

Grønlandske søkort må vente til 2026

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Send til en kollega

0.168