Danmark godkender international konvention

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Danmark har i dag godkendt 2010 HNS-konventionen, som det fjerde land i verden. Konventionen træder i kraft, når 12 lande har ratificeret.

Danmark godkendte i går en ny konvention som det fjerde land i verden.

Konventionen sikrer, at ansvarsreglerne for ansvarsregler for skader som følge af ulykker med transport af HNS-stoffer er ensartede verden over.

Det skriver Søfartsstyrelsen

Der er tale om 2010-ændringsprotokollen til konventionen om ansvar for skader med søtransport af HNS-stoffer (Hazardous and Noxious substances). HNS-stoffer er en række farlige og forurenende stoffer.

Ved større forureningsuheld, hvor skaderne overstiger et bestemt beløb, kan der kræves betaling af HNS-fonden til dækning af HNS-skader. HNS-fonden administreres af IMO.

Læs også: Afskiber fundet skyldig i brand på 'MSC Flaminia'

Danmark er det fjerde land, som tiltræder HNS-konventionen, efter Norge, Canada og Tyrkiet. Konventionen træder i kraft, når 12 lande har ratificeret.

De deltagende lande i HNS-konventionen forpligter sig til at sikre, at skibe, som fører deres flag, har forsikring. Og til at kontrollere, at også fremmede skibe, der anløber deres havne, sejler med forsikring.

Er tillæg til reders forsikring

Rederen og dennes ansvarsforsikring udgør det første lag af forsikring, mens HNS-fonden udgør det øverste lag for de skader, hvor det økonomiske omfang ikke kan rummes inden for rederens forsikring.

Rederens ansvarsgrænse gradueres efter skibets tonnage. Ved større forureningsuheld, hvor skaderne overstiger dette beløb, kan der kræves betaling af HNS-fonden til dækning af HNS-skader svarende til det system, der gælder ved søtransport af tung og forurenende olie.

HNS-fonden er finansieret af bidrag fra importører af HNS-gods i de lande, der har tilsluttet sig 2010 HNS-konventionen. Modtagerne betaler forholdsmæssigt efter hvor mange tons HNS-gods, de har modtaget det foregående år.

Fakta om HNS-konventionen

Konventionen dækker:

  • Personskade og tab af menneskeliv om bord på og uden for skibet
  • Skade på ejendom uden for skibet
  • Økonomiske tab som følge af forurening, f.eks. i fiskeri-, havbrugs- og turistsektoren
  • Omkostninger til forebyggelse, f.eks. oprensning i land og til søs
  • Omkostninger til rimelige tiltag til genopretning af miljøet.

For at sikre ansvar for denne type skader indeholder konventionen et objektivt ansvar for den registrerede ejer af skibet ved skader, der sker som følge af transport af HNS-stoffer.

Krav til skibe der transporterer HNS-stoffer er:

  • Skibe skal have lovpligtigt certifikat om bord som dokumentation for gyldig forsikring
  • Udenlandske skibe må ikke anløbe dansk havn uden et certifikat.

Søfartsstyrelsen udsteder forsikringscertifikater til danske skibe, som transporterer HNS-stoffer.

Mere om: farligt gods


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ole Birk positiv overfor ekspertudvalgets anbefalinger til ny havnelov

Et lovforslag kan komme i 2019, forlyder det nu

Nu kan 'Natig Aliyef' endelig lette anker i Aalbæk Bugt

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

Plus

Små producenter af testudstyr boomer på beskidt bunker

De mange motorproblemer, som beskidt bunker har forårsaget i årevis og særligt den seneste tid, giver små producenter af måle- og testudstyr vind i sejlene

Laura vil være bossen

Som skibsofficer kan Laura Andersen både styre skibet og reparere motoren. Samtidig får hun en lederuddannelse

Nyhedsbrev

Plus

Politikere og private undrer sig over syltet havnelov

Både S og DF undrer sig over regeringens smølen i arbejdet frem mod en ny havnelov. De private, der er kommet i klemme, ærgrer sig endnu mere

Online Avis Arkiv

Stort fleet management-firma åbner i Holland

23-årige Signe er hidtil yngste i Sømandsmissionens hovedbestyrelse

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Krydstogtskib nummer 100 anløber Skagens nyeste kaj

224 er døde ved forlis på Victoriasøen

Sejlede ud som teenager - kom hjem som voksen

21-årige Magnus Bladt Køster valgte maskinmesterlinjen på SIMAC. Praktiktiden til søs lærte ham at løse problemer selvstændigt

Danske havne øger godsmængden

Maritime iværksættere vil realisere vækstdrømme

Det Maritime Elitetræningscenter har kickstartet det fjerde hold af maritime vækstvirksomheder

Rater rasler ned på Asien-Europa

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

333 folkeskoleelever besøger den maritime branche i Frederikshavn

KRONIK: Velkommen til Det Blå Danmark - et erhverv i global konkurrence

Vælger Danmark fortsat at gå enegang med militære udbud, er det med fare for, at den maritime industri går glip af vigtig viden og udvikling, skriver Jenny N. Braat, adm. direktør i Danske maritime i ugens maritime synspunkt

Plus

Maersk Tankers sælger skib til Grækenland

TANK: 16 år gammelt handysize tankskib videre til græske interesser

International rådgivning på højt niveau

Plus

Bornholms nye natfærge i dobbeltrolle

NYBYGNING: ’Hammershus’ er bygget til bornholmernes fragtkorridor, men bliver også en hjørnesten i øens turisterhverv

Plus

GALLERI: Verdenspremiere på ’Hammershus’

NYBYGNING: ’Hammershus’ kan næsten uanset hvad altid selv komme i havn, samtidigt byder den nye natfærge på det nyeste under hoveddækket

Plus

GALLERI: Molslinjen bringer åbent plan til nyt niveau

NYBYGNING: Det er lykkedes lave et stort sammenhængende lyst og attraktivt passagerområde, hvor passagerne også kan følge med i madlavningen

Den helt store skrue...

Positionsbillede

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

International rådgivning på højt niveau

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Toolox – Et stål af høj kvalitet, som du kan stole på

Klar til vindindustriens hårde krav

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept.

Der bliver hver dag samlet mange kædesæt på vores værksteder i hele Danmark.

Ajos digitaliserer sine kranjournaler

Find os på stand 300 på WindEnergy messen i Hamborg

Sandblæsning af båd

Restlager salg!

6 stk. VETTER Meister M svingkraner med elektrisk krøj leveret til Alfa Laval i Søborg.

Derfor skal du besøge verdens største WindEnergy messe!

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Spidex kobling

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Dentex kobling

DM Motors A/S lander største ordre indenfor Marinen.

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her o...

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Send til en kollega

0.397