Danmark godkender international konvention

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Danmark har i dag godkendt 2010 HNS-konventionen, som det fjerde land i verden. Konventionen træder i kraft, når 12 lande har ratificeret.

Danmark godkendte i går en ny konvention som det fjerde land i verden.

Læs også: Udbrændte 'SSL Kolkata' er sunket

Konventionen sikrer, at ansvarsreglerne for ansvarsregler for skader som følge af ulykker med transport af HNS-stoffer er ensartede verden over.

Det skriver Søfartsstyrelsen

Der er tale om 2010-ændringsprotokollen til konventionen om ansvar for skader med søtransport af HNS-stoffer (Hazardous and Noxious substances). HNS-stoffer er en række farlige og forurenende stoffer.

Ved større forureningsuheld, hvor skaderne overstiger et bestemt beløb, kan der kræves betaling af HNS-fonden til dækning af HNS-skader. HNS-fonden administreres af IMO.

Læs også: Maersk og ABS finder risici ved farligt gods

Danmark er det fjerde land, som tiltræder HNS-konventionen, efter Norge, Canada og Tyrkiet. Konventionen træder i kraft, når 12 lande har ratificeret.

De deltagende lande i HNS-konventionen forpligter sig til at sikre, at skibe, som fører deres flag, har forsikring. Og til at kontrollere, at også fremmede skibe, der anløber deres havne, sejler med forsikring.

Er tillæg til reders forsikring

Rederen og dennes ansvarsforsikring udgør det første lag af forsikring, mens HNS-fonden udgør det øverste lag for de skader, hvor det økonomiske omfang ikke kan rummes inden for rederens forsikring.

Rederens ansvarsgrænse gradueres efter skibets tonnage. Ved større forureningsuheld, hvor skaderne overstiger dette beløb, kan der kræves betaling af HNS-fonden til dækning af HNS-skader svarende til det system, der gælder ved søtransport af tung og forurenende olie.

HNS-fonden er finansieret af bidrag fra importører af HNS-gods i de lande, der har tilsluttet sig 2010 HNS-konventionen. Modtagerne betaler forholdsmæssigt efter hvor mange tons HNS-gods, de har modtaget det foregående år.

Fakta om HNS-konventionen

Konventionen dækker:

  • Personskade og tab af menneskeliv om bord på og uden for skibet
  • Skade på ejendom uden for skibet
  • Økonomiske tab som følge af forurening, f.eks. i fiskeri-, havbrugs- og turistsektoren
  • Omkostninger til forebyggelse, f.eks. oprensning i land og til søs
  • Omkostninger til rimelige tiltag til genopretning af miljøet.

For at sikre ansvar for denne type skader indeholder konventionen et objektivt ansvar for den registrerede ejer af skibet ved skader, der sker som følge af transport af HNS-stoffer.

Krav til skibe der transporterer HNS-stoffer er:

  • Skibe skal have lovpligtigt certifikat om bord som dokumentation for gyldig forsikring
  • Udenlandske skibe må ikke anløbe dansk havn uden et certifikat.

Søfartsstyrelsen udsteder forsikringscertifikater til danske skibe, som transporterer HNS-stoffer.

Mere om: farligt gods


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Denne uge kommer der halvt så mange afgange mellem Gedser og Rostock for rejsende med Scandlines.

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Nyhedsbrev

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Plus

Sommerferie på Søfart

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Endelig: Hybridfærge er klar

Folketinget går ind i Mærsk-salg

Udvalget får adgang til emails relateret til Mærsks salg til Total.

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

VIDEO
Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Nyt fald i containerrater

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Send til en kollega

0.226