23948sdkhjf

Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

MAN Diesel & Turbo skifter navn og styrker sit fokus på grønne teknologier

MAN Diesel & Turbo vil ikke længere associeres med diesel og skifter derfor navn.

Samtidig skal bæredygtige motorteknologier til skibsfarten udgøre den primære indtægtskilde i allerede i 2030 - modsat i dag, hvor de primære indtægter kommer fra totaktsmotorer, der sejler på tung bunkerolie.

Derfor skifter den kendte danske udvikler af totaktsmotorer i dag navn til MAN Energy Solutions.

Den danske motorgigant inden for totaktsteknologi er som bekendt i dag en del af et større tysk-ejet konglomerat med hovedsæde i Augsburg ved München. Ud over at udvikle totaktsmotorer til oceangående skibe omfatter de tyske aktiviteter firetaktsteknologi samt tungt maskineri til industri- og kraftværkssektoren.

Og der er en god grund til navneskiftet, forklarer britiske Wayne Jones, der sidder i bestyrelsen for MAN Energy Solutions og tirsdag er i Danmark for at præsentere navne- og strategiskiftet for medarbejderne.

”Vi ønsker, at vores navn mere præcist afspejler den grønne omstilling, som vores kunder befinder sig midt i. Denne omstilling har ikke meget med diesel at gøre, og det tager vi nu konsekvensen af og skipper vores eksisterende navn."

Har selve ordet ’diesel’ fået en så negativ klang, at I ikke længere ønsker at blive associeret med det?
”Vi står fuldt ud ved, at dieselmotoren er denne virksomheds ophav. Og vi mener fortsat, at dieselmotoren har mange fordele. Men vi kan jo på den anden side heller ikke ignorere, at offentligheden betragter diesel som noget, der peger bagud snarere end fremad. Og vi ønsker, at navnet på vores virksomhed skal afspejle den fremtid, som vores kunder satser på", forklarer Wayne Jones.

Læs også: MAN Diesel & Turbo klar til stor motorsatsning

Netop dieselmotoren har spillet en afgørende rolle i skibsfarten. Det var således den danske virksomhed, der leverede motorteknologien i verdens første oceangående dieselmotorskib, 'Selandia', som blev leveret fra B&W til Ø.K. i 1912. Og så sent som i 2000 stod virksomheden bag et andet diesel-gennembrud med verdens første marinedieselmotor med fuld elektronisk styring af brændolieindsprøjtning og ventilåbning.

Også det tyske moderselskab har stolte traditioner forbundet med dieselmotoren da ingen ringere end opfinderen af dieselmotoren, tyske Rudolf Diesel, netop arbejdede for MAN og gennemførte sine teknologiske landvindinger i Augusburg, hvor MAN Energy Solutions i dag har sit hovedkvarter.

Hjørnesten
Med diesel ude af virksomhedens brand handler det for MAN Energy Solutions nu om at levere på virksomhedens nye strategi for grøn omstilling: De grønne teknologier skal være den primære indtægtskilde senest i 2030.

Og her er der fortsat et stykke vej endnu for succesen er hjemme, erkender virksomhedens direktør for totakts-segmentet, danske Thomas S. Knudsen. For i totaktssegmentet er det fortsat den traditionelle motortype, der sejler på traditionel tung bunkerolie, der står for størstedelen af omsætningen.

”Men ikke desto mindre har rederierne den grønne omstilling allerøverst på agendaen. Jeg vil ikke sige, at vi bliver rendt på dørene, men i hvert fald én gang om ugen får vi en henvendelse fra et rederi, der vil høre mere om mulighederne for at overgå til en af vores dualfuel-motorløsninger, der giver mulighed for at skifte mellem traditionelt brændstof og et alternativt drivmiddel som f.eks. LPG-gas", forklarer Thomas S. Knudsen.

Han understreger, at virksomhedens skærpede fokus på den grønne omstilling er en gevinst for virksomhedens danske aktiviteter. MAN Diesel har sine primære aktiviteter i det danske hovedsæde i Københavns sydhavn, i Holeby på Lolland og i Frederikshavn, hvor man bl.a. udvikler og producerer propeller og har en enkelt produktionslinje indenfor firetaktssegmentet.

"Når vi satser så entydigt på at blive rederiverdenens foretrukne teknologipartner inden for den grønne omstilling betyder det også, at vi må øge vores investeringer og ansætte flere eksperter for at fastholde vores forspring. Alt dette vil ske med udgangspunkt i de nuværende danske enheder", forklarer Thomas S. Knudsen.
Mere om: MAN Diesel
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Nyhedsbrev

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Online Avis Arkiv

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.175