23948sdkhjf

Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

MAN Diesel & Turbo skifter navn og styrker sit fokus på grønne teknologier
MAN Diesel & Turbo vil ikke længere associeres med diesel og skifter derfor navn.

Samtidig skal bæredygtige motorteknologier til skibsfarten udgøre den primære indtægtskilde i allerede i 2030 - modsat i dag, hvor de primære indtægter kommer fra totaktsmotorer, der sejler på tung bunkerolie.

Derfor skifter den kendte danske udvikler af totaktsmotorer i dag navn til MAN Energy Solutions.

Den danske motorgigant inden for totaktsteknologi er som bekendt i dag en del af et større tysk-ejet konglomerat med hovedsæde i Augsburg ved München. Ud over at udvikle totaktsmotorer til oceangående skibe omfatter de tyske aktiviteter firetaktsteknologi samt tungt maskineri til industri- og kraftværkssektoren.

Og der er en god grund til navneskiftet, forklarer britiske Wayne Jones, der sidder i bestyrelsen for MAN Energy Solutions og tirsdag er i Danmark for at præsentere navne- og strategiskiftet for medarbejderne.

”Vi ønsker, at vores navn mere præcist afspejler den grønne omstilling, som vores kunder befinder sig midt i. Denne omstilling har ikke meget med diesel at gøre, og det tager vi nu konsekvensen af og skipper vores eksisterende navn."

Har selve ordet ’diesel’ fået en så negativ klang, at I ikke længere ønsker at blive associeret med det?
”Vi står fuldt ud ved, at dieselmotoren er denne virksomheds ophav. Og vi mener fortsat, at dieselmotoren har mange fordele. Men vi kan jo på den anden side heller ikke ignorere, at offentligheden betragter diesel som noget, der peger bagud snarere end fremad. Og vi ønsker, at navnet på vores virksomhed skal afspejle den fremtid, som vores kunder satser på", forklarer Wayne Jones.

Netop dieselmotoren har spillet en afgørende rolle i skibsfarten. Det var således den danske virksomhed, der leverede motorteknologien i verdens første oceangående dieselmotorskib, 'Selandia', som blev leveret fra B&W til Ø.K. i 1912. Og så sent som i 2000 stod virksomheden bag et andet diesel-gennembrud med verdens første marinedieselmotor med fuld elektronisk styring af brændolieindsprøjtning og ventilåbning.

Også det tyske moderselskab har stolte traditioner forbundet med dieselmotoren da ingen ringere end opfinderen af dieselmotoren, tyske Rudolf Diesel, netop arbejdede for MAN og gennemførte sine teknologiske landvindinger i Augusburg, hvor MAN Energy Solutions i dag har sit hovedkvarter.

Hjørnesten
Med diesel ude af virksomhedens brand handler det for MAN Energy Solutions nu om at levere på virksomhedens nye strategi for grøn omstilling: De grønne teknologier skal være den primære indtægtskilde senest i 2030.

Og her er der fortsat et stykke vej endnu for succesen er hjemme, erkender virksomhedens direktør for totakts-segmentet, danske Thomas S. Knudsen. For i totaktssegmentet er det fortsat den traditionelle motortype, der sejler på traditionel tung bunkerolie, der står for størstedelen af omsætningen.

”Men ikke desto mindre har rederierne den grønne omstilling allerøverst på agendaen. Jeg vil ikke sige, at vi bliver rendt på dørene, men i hvert fald én gang om ugen får vi en henvendelse fra et rederi, der vil høre mere om mulighederne for at overgå til en af vores dualfuel-motorløsninger, der giver mulighed for at skifte mellem traditionelt brændstof og et alternativt drivmiddel som f.eks. LPG-gas", forklarer Thomas S. Knudsen.

Han understreger, at virksomhedens skærpede fokus på den grønne omstilling er en gevinst for virksomhedens danske aktiviteter. MAN Diesel har sine primære aktiviteter i det danske hovedsæde i Københavns sydhavn, i Holeby på Lolland og i Frederikshavn, hvor man bl.a. udvikler og producerer propeller og har en enkelt produktionslinje indenfor firetaktssegmentet.

"Når vi satser så entydigt på at blive rederiverdenens foretrukne teknologipartner inden for den grønne omstilling betyder det også, at vi må øge vores investeringer og ansætte flere eksperter for at fastholde vores forspring. Alt dette vil ske med udgangspunkt i de nuværende danske enheder", forklarer Thomas S. Knudsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141