23948sdkhjf

'Alexander Maersk' forsinket i Italien på fjerde døgn

| Af Ritzau og Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Statsminister Lars Løkke kræver handling, efter at 'Alexander Maersk' ligger for anker nær Sicilien med 108 migranter om bord, som den blev bedt om at redde torsdag morgen. Italien nægter at tage imod.

Maersk Lines 155 meter lange feeder 'Alexander Maersk' er kommet i karambolage med nye italienske regerings hårde linje over for migranter. Det har ført til, at det 1998-byggede skib nu på fjerde døgn er forhindret i sin vanlige operation i Middelhavet.

'Alexander Maersk' var på vej fra Misurata i Libyen til Malta, da den italienske søredningstjeneste sent torsdag aften bad det redde migranter i havsnød. Fredag morgen ved 4:30-tiden blev 113 migranter samlet op, og siden da har både Malta og Italien nægtet at tage imod migranterne. Dog med undtagelse af fem personer – børn og en gravid kvinde – som den italienske kystvagt har ladet komme af borde.

'Alexander Maersk' er indtil videre blevet bedt om at vente ved Pozzallo på den sicilianske sydkyst, hvor skibet mandag morgen stadig ligger for anker. 

Vil af med nogle stykker

Italiens indenrigsminister Salvini sagde fredag til Der Spiegel, at italienske havne ikke længere kan tage imod forulykkede migranter fra Middelhavet, fordi man ikke kan håndtere flere.

- Vi kan ikke tage imod en eneste mere. Tværtimod. Vi vil af med nogle stykker, sagde han.

Læs også: Over 130 frygtes omkommet ved Djibouti

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har imidlertid en klar forventning om, at Italien tager sig af de mange forulykkede person på 'Alexander Maersk'.

- Der er et helt klart regelsæt for det her, siger Lars Løkke Rasmussen og fortsætter:

- Det er sådan, at 'Alexander Mærsk' på anmodning – på anmodning – fra den italienske kystvagt har taget folk om bord. Og derfor forestiller jeg mig heller ikke andet, end at Italien lever op til de forpligtelser, man har efter international ret, siger statsministeren.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) tager kontakt til den italienske regering for at finde en løsning. Over for DR kalder hun den italienske indstlling for "uholdbar" og "ikke rimelig".

Læs også: BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

- Det er jo ikke rimeligt for Mærsk, at de bliver i bragt i en situation, hvor de har et skib fyldt med migranter. Ovenikøbet migranter, de er blevet bedt om at hjælpe af myndighederne, og derfor er det et spørgsmål om, at italienerne selvfølgelig skal lade dem aflevere dem i italiensk havn, siger hun til DR.

'Alexander Maersk' har hjulpet før

Det er ikke første gang, at et Mærsk-skib samler nødstedte personer op.

- Vi tager det altid meget alvorligt, når vores skibe bliver bedt om hjælpe til. Det er sket lidt oftere de seneste år, og det er heller ikke første gang, at 'Alexander Maersk' hjælper til, siger Mikkel Elbek Linnet, pressechef i Maersk Line.

Et andet sted i Middelhavet – ud for Spaniens kyst – er i alt 418 migranter samlet op lørdag i tre operationer, oplyser den spanske kystvagt ifølge nyhedsbureauet AFP.

Læs også: Mærsk sender containere ad flodvejen i Indien

Ved den største af operationerne blev 262 nødstedte samlet op af 15 fartøjer i Gibraltarstrædet.

Den nye italienske regeringen i Rom har truet med at tilbageholde skibe, der fragter migranter.

Det har dog foreløbig kun ramt to tyske skibe, som har sejlet rundt med det ene formål at hjælpe migranter på havet.

'Alexander Maersk' har en kapacitet på 1092 TEU og sejler fast i Middelhavet.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Nyhedsbrev

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Online Avis Arkiv

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Stolte isbrydere sejler grum skæbne i møde: Ingen vil købe Danbjørn og Isbjørn

I 30 måneder har Danbjørn og Isbjørn ligget i Hals Havn og ventet på at blive solgt, men ingen har budt

Plus

Havne må flytte for at overleve

Lokalpolitiske drømme om attraktive boliger i vandkanten lægger pres på erhvervshavnene, der i vid udstrækning må vige pladsen for byudvikling og flytte væk for at sikre den fortsatte eksistens

1

VIDEO: Krydstogtskib rammer havn

Plus

Fremtiden byder på havnelukninger

Både markedet og den nye havnelov vil skubbe udviklingen hen imod flere havnelukninger, mener havnedirektør

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Plus

Den maritime industris superlobbyist: "Vi har flyttet rigtig mange grænser"

JUBILÆUM: Adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, runder 30 år som talerør for de danske skibsværfter og maritime udstyrsproducenter

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

ADP's direktør fratræder

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spændende løsninger

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Nyhed: Køb online til dine priser – Få dit login nu

GEESA We Love Design

Send til en kollega

0.21