'Alexander Maersk' forsinket i Italien på fjerde døgn

| Af Ritzau og Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Statsminister Lars Løkke kræver handling, efter at 'Alexander Maersk' ligger for anker nær Sicilien med 108 migranter om bord, som den blev bedt om at redde torsdag morgen. Italien nægter at tage imod.

Maersk Lines 155 meter lange feeder 'Alexander Maersk' er kommet i karambolage med nye italienske regerings hårde linje over for migranter. Det har ført til, at det 1998-byggede skib nu på fjerde døgn er forhindret i sin vanlige operation i Middelhavet.

'Alexander Maersk' var på vej fra Misurata i Libyen til Malta, da den italienske søredningstjeneste sent torsdag aften bad det redde migranter i havsnød. Fredag morgen ved 4:30-tiden blev 113 migranter samlet op, og siden da har både Malta og Italien nægtet at tage imod migranterne. Dog med undtagelse af fem personer – børn og en gravid kvinde – som den italienske kystvagt har ladet komme af borde.

'Alexander Maersk' er indtil videre blevet bedt om at vente ved Pozzallo på den sicilianske sydkyst, hvor skibet mandag morgen stadig ligger for anker. 

Vil af med nogle stykker

Italiens indenrigsminister Salvini sagde fredag til Der Spiegel, at italienske havne ikke længere kan tage imod forulykkede migranter fra Middelhavet, fordi man ikke kan håndtere flere.

- Vi kan ikke tage imod en eneste mere. Tværtimod. Vi vil af med nogle stykker, sagde han.

Læs også: 'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har imidlertid en klar forventning om, at Italien tager sig af de mange forulykkede person på 'Alexander Maersk'.

- Der er et helt klart regelsæt for det her, siger Lars Løkke Rasmussen og fortsætter:

- Det er sådan, at 'Alexander Mærsk' på anmodning – på anmodning – fra den italienske kystvagt har taget folk om bord. Og derfor forestiller jeg mig heller ikke andet, end at Italien lever op til de forpligtelser, man har efter international ret, siger statsministeren.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) tager kontakt til den italienske regering for at finde en løsning. Over for DR kalder hun den italienske indstlling for "uholdbar" og "ikke rimelig".

Læs også: Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

- Det er jo ikke rimeligt for Mærsk, at de bliver i bragt i en situation, hvor de har et skib fyldt med migranter. Ovenikøbet migranter, de er blevet bedt om at hjælpe af myndighederne, og derfor er det et spørgsmål om, at italienerne selvfølgelig skal lade dem aflevere dem i italiensk havn, siger hun til DR.

'Alexander Maersk' har hjulpet før

Det er ikke første gang, at et Mærsk-skib samler nødstedte personer op.

- Vi tager det altid meget alvorligt, når vores skibe bliver bedt om hjælpe til. Det er sket lidt oftere de seneste år, og det er heller ikke første gang, at 'Alexander Maersk' hjælper til, siger Mikkel Elbek Linnet, pressechef i Maersk Line.

Et andet sted i Middelhavet – ud for Spaniens kyst – er i alt 418 migranter samlet op lørdag i tre operationer, oplyser den spanske kystvagt ifølge nyhedsbureauet AFP.

Læs også: Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Ved den største af operationerne blev 262 nødstedte samlet op af 15 fartøjer i Gibraltarstrædet.

Den nye italienske regeringen i Rom har truet med at tilbageholde skibe, der fragter migranter.

Det har dog foreløbig kun ramt to tyske skibe, som har sejlet rundt med det ene formål at hjælpe migranter på havet.

'Alexander Maersk' har en kapacitet på 1092 TEU og sejler fast i Middelhavet.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Mysteriet om 'Polamhall' i Aarhus Havn i 1955...

1

Maersk Supply i stor FSO-operation

'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien

En række kunder, der er utilfredse over deres regning efter branden på 'Maersk Honam', har fået 'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien, skriver ShippingWatch

Erria udvider med køb og salg af brugte containere

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Nyhedsbrev

Fuld russer får fire måneder bag svenske tremmer

Online Avis Arkiv

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Nu sejler 'Stena Vinga' på Frederikshavn-Gøteborg

Dan-Bunkering hyrer tre nye tradere

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

Betjening af Christiansø i udbud

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Hver dag er ny under overfladen

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

International rådgivning på højt niveau

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

International rådgivning på højt niveau

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Dentex kobling

DM Motors A/S lander største ordre indenfor Marinen.

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.293