23948sdkhjf

Revisor sår tvivl om J. Poulsens fremtid

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Usikkerhed om fortsat finansiering af 'Thunder Bird' fører til påtegning fra revisor, fortæller Finn J. Poulsen efter milliontab i 2017.

Usikkerhed om finansieringen af heavy lift-skibet 'Thunder Bird' er skyld i, at revisoren udtrykker bekymring for den fortsatte drift af J. Poulsen Shipping i årsregnskabet for 2017. 

Det fortæller adm. direktør og medejer Finn J. Poulsen til Søfart efter offentliggørelsen af et regnskab, der trods en fremgang fra 2016 endte i et underskud på 14,2 mio. kroner. 

- MPP-markedet er forbudt for børn, siger han og uddyber sin betragtning af en af de mest pressede dele af shipping i øjeblikket:

- Du kan tjene til driften. Hvis du er heldig, kan du også tjene til renter. Hvis du er rigtig, rigtig heldig, kan du også tjene til afdrag.

Dyrt ophold på værft

Skibsrederen melder om et 2017, hvor konsolidering i branchen fortsatte med at lægge pres på markedet. Det kunne mærkes hos det Korsør-baserede rederi, hvor bruttofortjenesten landede på 6,31 mio. kroner. Det er dog en forbedring fra 1,64 mio. kroner i 2016.

Læs også: J. Poulsen Shipping med nyt stort underskud

Det tyngede dog i regnskabet, at haevy lift-skibet 'Thunder Bird' var på værft for at få skiftet wirer, skiver og andet grej. Det var en "rimelig bekostelig" affære, og dertil kommer tabet på driften som følge af, at skibet var ude i næsten fire uger, hvor det ellers har været på opgaver hele året.

Det er også 'Thunder Bird', der er kilde til revisorernes forbehold i regnskabet. Ifølge Finn J. Poulsen skyldes forbeholdet, at rederiet har fået udsættelse på afdragene på 'Thunder Bird'. Den eksisterende låneaftale med banken udløber i 2019, og indtil der er forhandlet en ny aftale på plads, vurderer revisorerne, at der er usikkerhed om rederiets fremtid. 

- Vi er heldigvis i den situation, at vi har en god dialog med banken, siger Finn J. Poulsen og tilføjer, at der hverken er problemer med den daglige drift eller likviditeten.

Er selv gået ind som direktør

I løbet af 2017 er medarbejderstaben i øvrigt blevet reduceret, så personaleomkostninger for året udgjorde 3,7 mio. kroner mod 7,8 mio. kroner i 2016. Det er primært i toppen af hierakiet, der er tyndet ud, da både regnskabschefen, økonomichefen og direktøren fratrådte, hvorefter Finn J. Poulsen gik ind som adm. direktør. 

Læs også: Små rederier klarer sig på nichedrift

Fremad kigger han ind i et marked, hvor transporten af farligt gods, der traditionelt har været en stærk kilde til indtjening i J. Poulsen Shipping, er stabil. Men hvor management af MPP-skibe fra mindre, hovedsageligt tyske, rederier, er presset. Det skyldes ifløge Finn J. Poulsen blandt andet, at banker og långivere tivnger de små redere, som ikke kan overholde sine gældsforpligtelser, til at sende deres skibe til større rederier.

- Det havde vi skabt os en forretning på, men den er blevet reduceret, siger han.

J. Poulsen Shipping A/S
mio. kr. 2017 2016
Bruttoroftjeneste 6,31 1,64
Resultat før finansielle poster -2,54 -8,72
Resultat før skat -16,59 -44,56
Årets resultat -14,24 -42,82
Aktiver i alt 9,85 37,92
Egenkapital 7,48 21,71
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2017.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.176