23948sdkhjf

Revisor sår tvivl om J. Poulsens fremtid

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Usikkerhed om fortsat finansiering af 'Thunder Bird' fører til påtegning fra revisor, fortæller Finn J. Poulsen efter milliontab i 2017.

Usikkerhed om finansieringen af heavy lift-skibet 'Thunder Bird' er skyld i, at revisoren udtrykker bekymring for den fortsatte drift af J. Poulsen Shipping i årsregnskabet for 2017. 

Det fortæller adm. direktør og medejer Finn J. Poulsen til Søfart efter offentliggørelsen af et regnskab, der trods en fremgang fra 2016 endte i et underskud på 14,2 mio. kroner. 

- MPP-markedet er forbudt for børn, siger han og uddyber sin betragtning af en af de mest pressede dele af shipping i øjeblikket:

- Du kan tjene til driften. Hvis du er heldig, kan du også tjene til renter. Hvis du er rigtig, rigtig heldig, kan du også tjene til afdrag.

Dyrt ophold på værft

Skibsrederen melder om et 2017, hvor konsolidering i branchen fortsatte med at lægge pres på markedet. Det kunne mærkes hos det Korsør-baserede rederi, hvor bruttofortjenesten landede på 6,31 mio. kroner. Det er dog en forbedring fra 1,64 mio. kroner i 2016.

Læs også: J. Poulsen Shipping med nyt stort underskud

Det tyngede dog i regnskabet, at haevy lift-skibet 'Thunder Bird' var på værft for at få skiftet wirer, skiver og andet grej. Det var en "rimelig bekostelig" affære, og dertil kommer tabet på driften som følge af, at skibet var ude i næsten fire uger, hvor det ellers har været på opgaver hele året.

Det er også 'Thunder Bird', der er kilde til revisorernes forbehold i regnskabet. Ifølge Finn J. Poulsen skyldes forbeholdet, at rederiet har fået udsættelse på afdragene på 'Thunder Bird'. Den eksisterende låneaftale med banken udløber i 2019, og indtil der er forhandlet en ny aftale på plads, vurderer revisorerne, at der er usikkerhed om rederiets fremtid. 

- Vi er heldigvis i den situation, at vi har en god dialog med banken, siger Finn J. Poulsen og tilføjer, at der hverken er problemer med den daglige drift eller likviditeten.

Er selv gået ind som direktør

I løbet af 2017 er medarbejderstaben i øvrigt blevet reduceret, så personaleomkostninger for året udgjorde 3,7 mio. kroner mod 7,8 mio. kroner i 2016. Det er primært i toppen af hierakiet, der er tyndet ud, da både regnskabschefen, økonomichefen og direktøren fratrådte, hvorefter Finn J. Poulsen gik ind som adm. direktør. 

Læs også: Små rederier klarer sig på nichedrift

Fremad kigger han ind i et marked, hvor transporten af farligt gods, der traditionelt har været en stærk kilde til indtjening i J. Poulsen Shipping, er stabil. Men hvor management af MPP-skibe fra mindre, hovedsageligt tyske, rederier, er presset. Det skyldes ifløge Finn J. Poulsen blandt andet, at banker og långivere tivnger de små redere, som ikke kan overholde sine gældsforpligtelser, til at sende deres skibe til større rederier.

- Det havde vi skabt os en forretning på, men den er blevet reduceret, siger han.

J. Poulsen Shipping A/S
mio. kr. 2017 2016
Bruttoroftjeneste 6,31 1,64
Resultat før finansielle poster -2,54 -8,72
Resultat før skat -16,59 -44,56
Årets resultat -14,24 -42,82
Aktiver i alt 9,85 37,92
Egenkapital 7,48 21,71
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2017.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

Nyhedsbrev

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Online Avis Arkiv
Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Plus

Flere DIS-skibe medfører flere søulykker

Antallet af kollisioner, brande og grundstødninger stiger på større lastskibe som følge af flere indflagninger

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

Grønlandske søkort må vente til 2026

DSV hæver bud på Panalpina

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Send til en kollega

0.241