23948sdkhjf

Centraliseret erhvervsstøtte gavner ikke Det Blå Nordjylland

| Af Christine Lunde, adm. dir, MARCOD | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Nordjyllands maritime klyngesekretariat, MARCOD, risikerer at komme i klemme, fordi regeringen vil centralisere erhvervsfremmeindsatsen. Men hvis man skal styrke den samlede, danske erhvervsudvikling, så er det vigtigt, at udviklingen sker decentralt

Hvis vi vil styrke den samlede, danske erhvervsudvikling, så er det vigtigt, at udviklingen sker decentralt.

Men i øjeblikket går udviklingen den stik modsatte vej.

Der findes ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark - men ifølge regeringens nye erhvervsfremmeforlig skal antallet af offentligt støttede klynger og netværk reduceres til 12-13 nationale klynger.

Forliget er helt i modstrid med fundamentet og drivkraften i klynger, nemlig at det er en geografisk samling af virksomheder med beslægtede, faglige interesser.

Centraliseringen vil komme til at ødelægge den væsentligste drivkraft, nemlig at man lokalt og regionalt kan føle og følge en fælles bestræbelse.

Den nye struktur gør det vanskeligt at få den branchespecifikke regionale tilgang til erhvervsfremme til at kunne løfte virksomhederne tilstrækkeligt - og få indsatsen finansieret.

Ambitionen om, at alle nye initiativer skal komme fra den centrale instans er kvælende for de mange idérige forsøg og eksperimenter, som netop har vist sig at kunne skabe fornyelse.

Hvordan hænger centraliseringen af klynger sammen med strategien omkring "Et Danmark i Balance" med udflytning af statslige arbejdspladser fra hovedstaden?

Her gør man det modsatte.

Min egen verden
Det er ærgerligt, at et velfungerende og værdiskabende initiativ som MARCOD risikerer at komme i klemme i dette forlig og dermed skader vækstmulighederne i Nordjylland og den markante maritime styrkeposition.

En ny analyse fra Region Nordjylland viser, at Det Maritime Nordjylland for alvor har flyttet sig og i dag udgør en markant styrkeposition med 400 virksomheder og 15.000 beskæftigede.

Innovative virksomheder som MAN Diesel & Turbo, Desmi Ocean Guard, ME Production, Green Instruments, Gatehouse, Logimatic, PowerCon, Terntank, Hauschildt Marine, MarineShaft, Hanstholm Skibssmedie, de nordjyske erhvervshavne og et stærkt regionalt partnerskab faciliteret af MARCOD, er med til at sikre vækst, job og omstilling til nye globale forretningsmuligheder.

Større statsstyring får ikke millionerne fra EUs strukturfonde hurtigere ud at arbejde.

Danmark modtager i 2014-2020 knapt tre mia. kr. fra strukturfondene. Regionerne har givet tilsagn om 53 pct. af midlerne, mens det kun gælder 39 pct. af de penge, der skal gennem den statslige Erhvervsstyrelse, viser en opgørelse fra Danske Regioner.

Store virksomheder advarer
Når staten er dårlig til at få udbetalt sine midler til gavn for vækst og udvikling i hele landet, så er det, fordi de ikke er tæt på de regionale partnerskaber, som kan udløse EU-midlerne. Derfor er det ikke en god idé at centralisere alle midler til regional udvikling yderligere, idet der er store forskelle i udfordringerne og styrkepositionerne i de enkelte regioner.

Hvis det skal besluttes ét centralt sted, hvad der er rigtigst for fx Syddanmark og for Nordjylland, så bliver det dårligere, at "one size fits all". Det er tankevækkende, at også store virksomheder som Danfoss, Grundfos, LEGO og Lalandia har advaret mod det, selv om de nu nok skal klare sig.

Det Blå Nordjylland har aldrig været stærkere og stået skarpere, siden Region Nordjylland, de store maritime kommuner og havne i Nordjylland, og ikke mindst virksomhederne, har prioriteret etableringen og driften af et samlende klyngesekretariat i form af MARCOD og den skræddersyede indsats, som virker.

MARCOD understøtter de 400 maritime virksomheder i Nordjylland i deres udfordringer og potentialer via facilitering og udvikling af de maritime netværk i de fem erhvervshavne i Nordjylland. Vi yder maritim sparring og udvikling i form af vækstprogrammer såsom Scale-up Denmark for den maritime industri, vidensdeling omkring maritime trends og teknologiudvikling, arbejder med at sikre fremtidens kvalificerede arbejdskraft (herunder lærlinge) og branding af den nordjyske maritime klynge og erhvervet overfor de unge.

Summa Summarum
Konsekvenserne af den skitserede, fremtidige erhvervsfremme vil ikke kun få stor, negativ indflydelse på vækstvilkårene i det maritime erhverv i Danmark, men også ramme mange andre brancher, hvor der hidtil med succes er investeret i at samle de regionale styrker og kompetencer i klyngeindsatser for at udnytte erhvervsudviklingspotentialet. Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland - en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Chefredaktør i hårdt angreb på Molslinjen - politikere bakker rederiet op

Bornholmernes utilfredshed med Molslinjen ulmer, og Bornholms Tidende er nu ude med riven. Rederiet bakkes delvist op af øens politikere, som henviser til udbudsrunden.

Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Olie fra Middelhavs-kollission lukker franske strande

Semco Maritime satser

Nu er 600 meter flydebom klar til at samle plastik

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Jarlov går ind i Color Line-sag

Erhvervsministeren advarer mod løndumping for søfarende i Skandinavien i kølvandet på kontroversielt norsk forslag

HH Ferries er klar til batteridrift

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

En fossilfri fremtid i vente

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Plus

Smyril Line hjemtager godshåndtering i Hirtshals

HAVNE: Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Besætningsmedlem over bord fra Finnlines-skib

En 53-årig mand blev reddet op efter mindst to timer i havet mellem Gedser og Warnemünde

Den nye Masnedsundbro

VIDEO: Se 'Venta Maersk' sejle under nordlys

For mange besætningsmedlemmer bød 'Venta Maersk's tur nord om Rusland på det første møde med nordlys

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Stena Bulk bestiller scrubbere til 15 skibe

Color Line: Ingen beslutning om udflagning endnu

APM Terminals sælger terminal i Tyrkiet

Plus

Norsk rederi forlænger kystrute til Hirtshals

SHORTSEA: Eksportlaks kan sejles uden om det norske vejnet på Hirtshals’ nye stykgods- og reeferrute. Blue Water Shipping har sået frøene

Containerrater står og falder med oplagte 2M-skibe

Miljøminister vil afsætte 12 mio kroner til svovlkontrol

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Fritz Ganzhorn fratræder

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

Send til en kollega

0.243