Centraliseret erhvervsstøtte gavner ikke Det Blå Nordjylland

| Af Christine Lunde, adm. dir, MARCOD | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Nordjyllands maritime klyngesekretariat, MARCOD, risikerer at komme i klemme, fordi regeringen vil centralisere erhvervsfremmeindsatsen. Men hvis man skal styrke den samlede, danske erhvervsudvikling, så er det vigtigt, at udviklingen sker decentralt

Hvis vi vil styrke den samlede, danske erhvervsudvikling, så er det vigtigt, at udviklingen sker decentralt.

Men i øjeblikket går udviklingen den stik modsatte vej.

Der findes ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark - men ifølge regeringens nye erhvervsfremmeforlig skal antallet af offentligt støttede klynger og netværk reduceres til 12-13 nationale klynger.

Forliget er helt i modstrid med fundamentet og drivkraften i klynger, nemlig at det er en geografisk samling af virksomheder med beslægtede, faglige interesser.

Centraliseringen vil komme til at ødelægge den væsentligste drivkraft, nemlig at man lokalt og regionalt kan føle og følge en fælles bestræbelse.

Den nye struktur gør det vanskeligt at få den branchespecifikke regionale tilgang til erhvervsfremme til at kunne løfte virksomhederne tilstrækkeligt - og få indsatsen finansieret.

Ambitionen om, at alle nye initiativer skal komme fra den centrale instans er kvælende for de mange idérige forsøg og eksperimenter, som netop har vist sig at kunne skabe fornyelse.

Hvordan hænger centraliseringen af klynger sammen med strategien omkring "Et Danmark i Balance" med udflytning af statslige arbejdspladser fra hovedstaden?

Her gør man det modsatte.

Min egen verden
Det er ærgerligt, at et velfungerende og værdiskabende initiativ som MARCOD risikerer at komme i klemme i dette forlig og dermed skader vækstmulighederne i Nordjylland og den markante maritime styrkeposition.

En ny analyse fra Region Nordjylland viser, at Det Maritime Nordjylland for alvor har flyttet sig og i dag udgør en markant styrkeposition med 400 virksomheder og 15.000 beskæftigede.

Innovative virksomheder som MAN Diesel & Turbo, Desmi Ocean Guard, ME Production, Green Instruments, Gatehouse, Logimatic, PowerCon, Terntank, Hauschildt Marine, MarineShaft, Hanstholm Skibssmedie, de nordjyske erhvervshavne og et stærkt regionalt partnerskab faciliteret af MARCOD, er med til at sikre vækst, job og omstilling til nye globale forretningsmuligheder.

Større statsstyring får ikke millionerne fra EUs strukturfonde hurtigere ud at arbejde.

Danmark modtager i 2014-2020 knapt tre mia. kr. fra strukturfondene. Regionerne har givet tilsagn om 53 pct. af midlerne, mens det kun gælder 39 pct. af de penge, der skal gennem den statslige Erhvervsstyrelse, viser en opgørelse fra Danske Regioner.

Store virksomheder advarer
Når staten er dårlig til at få udbetalt sine midler til gavn for vækst og udvikling i hele landet, så er det, fordi de ikke er tæt på de regionale partnerskaber, som kan udløse EU-midlerne. Derfor er det ikke en god idé at centralisere alle midler til regional udvikling yderligere, idet der er store forskelle i udfordringerne og styrkepositionerne i de enkelte regioner.

Hvis det skal besluttes ét centralt sted, hvad der er rigtigst for fx Syddanmark og for Nordjylland, så bliver det dårligere, at "one size fits all". Det er tankevækkende, at også store virksomheder som Danfoss, Grundfos, LEGO og Lalandia har advaret mod det, selv om de nu nok skal klare sig.

Det Blå Nordjylland har aldrig været stærkere og stået skarpere, siden Region Nordjylland, de store maritime kommuner og havne i Nordjylland, og ikke mindst virksomhederne, har prioriteret etableringen og driften af et samlende klyngesekretariat i form af MARCOD og den skræddersyede indsats, som virker.

MARCOD understøtter de 400 maritime virksomheder i Nordjylland i deres udfordringer og potentialer via facilitering og udvikling af de maritime netværk i de fem erhvervshavne i Nordjylland. Vi yder maritim sparring og udvikling i form af vækstprogrammer såsom Scale-up Denmark for den maritime industri, vidensdeling omkring maritime trends og teknologiudvikling, arbejder med at sikre fremtidens kvalificerede arbejdskraft (herunder lærlinge) og branding af den nordjyske maritime klynge og erhvervet overfor de unge.

Summa Summarum
Konsekvenserne af den skitserede, fremtidige erhvervsfremme vil ikke kun få stor, negativ indflydelse på vækstvilkårene i det maritime erhverv i Danmark, men også ramme mange andre brancher, hvor der hidtil med succes er investeret i at samle de regionale styrker og kompetencer i klyngeindsatser for at udnytte erhvervsudviklingspotentialet. Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland - en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kommuner raser over Canal Tours

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

To døde efter VLCC-eksplosion

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter i samme sted samtidigt booster omsætningen

Nyhedsbrev

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Online Avis Arkiv

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Tre savnet efter VLCC-eksplosion

Norden i plus trods tørke i tank

Øresundsbron melder om øget trafik

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Containerrater i højeste niveau i et år

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Send til en kollega

0.214