23948sdkhjf

Centraliseret erhvervsstøtte gavner ikke Det Blå Nordjylland

| Af Christine Lunde, adm. dir, MARCOD | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Nordjyllands maritime klyngesekretariat, MARCOD, risikerer at komme i klemme, fordi regeringen vil centralisere erhvervsfremmeindsatsen. Men hvis man skal styrke den samlede, danske erhvervsudvikling, så er det vigtigt, at udviklingen sker decentralt

Hvis vi vil styrke den samlede, danske erhvervsudvikling, så er det vigtigt, at udviklingen sker decentralt.

Men i øjeblikket går udviklingen den stik modsatte vej.

Der findes ca. 40 registrerede erhvervsklynger og innovationsnetværk i Danmark - men ifølge regeringens nye erhvervsfremmeforlig skal antallet af offentligt støttede klynger og netværk reduceres til 12-13 nationale klynger.

Forliget er helt i modstrid med fundamentet og drivkraften i klynger, nemlig at det er en geografisk samling af virksomheder med beslægtede, faglige interesser.

Centraliseringen vil komme til at ødelægge den væsentligste drivkraft, nemlig at man lokalt og regionalt kan føle og følge en fælles bestræbelse.

Den nye struktur gør det vanskeligt at få den branchespecifikke regionale tilgang til erhvervsfremme til at kunne løfte virksomhederne tilstrækkeligt - og få indsatsen finansieret.

Ambitionen om, at alle nye initiativer skal komme fra den centrale instans er kvælende for de mange idérige forsøg og eksperimenter, som netop har vist sig at kunne skabe fornyelse.

Hvordan hænger centraliseringen af klynger sammen med strategien omkring "Et Danmark i Balance" med udflytning af statslige arbejdspladser fra hovedstaden?

Her gør man det modsatte.

Min egen verden
Det er ærgerligt, at et velfungerende og værdiskabende initiativ som MARCOD risikerer at komme i klemme i dette forlig og dermed skader vækstmulighederne i Nordjylland og den markante maritime styrkeposition.

En ny analyse fra Region Nordjylland viser, at Det Maritime Nordjylland for alvor har flyttet sig og i dag udgør en markant styrkeposition med 400 virksomheder og 15.000 beskæftigede.

Innovative virksomheder som MAN Diesel & Turbo, Desmi Ocean Guard, ME Production, Green Instruments, Gatehouse, Logimatic, PowerCon, Terntank, Hauschildt Marine, MarineShaft, Hanstholm Skibssmedie, de nordjyske erhvervshavne og et stærkt regionalt partnerskab faciliteret af MARCOD, er med til at sikre vækst, job og omstilling til nye globale forretningsmuligheder.

Større statsstyring får ikke millionerne fra EUs strukturfonde hurtigere ud at arbejde.

Danmark modtager i 2014-2020 knapt tre mia. kr. fra strukturfondene. Regionerne har givet tilsagn om 53 pct. af midlerne, mens det kun gælder 39 pct. af de penge, der skal gennem den statslige Erhvervsstyrelse, viser en opgørelse fra Danske Regioner.

Store virksomheder advarer
Når staten er dårlig til at få udbetalt sine midler til gavn for vækst og udvikling i hele landet, så er det, fordi de ikke er tæt på de regionale partnerskaber, som kan udløse EU-midlerne. Derfor er det ikke en god idé at centralisere alle midler til regional udvikling yderligere, idet der er store forskelle i udfordringerne og styrkepositionerne i de enkelte regioner.

Hvis det skal besluttes ét centralt sted, hvad der er rigtigst for fx Syddanmark og for Nordjylland, så bliver det dårligere, at "one size fits all". Det er tankevækkende, at også store virksomheder som Danfoss, Grundfos, LEGO og Lalandia har advaret mod det, selv om de nu nok skal klare sig.

Det Blå Nordjylland har aldrig været stærkere og stået skarpere, siden Region Nordjylland, de store maritime kommuner og havne i Nordjylland, og ikke mindst virksomhederne, har prioriteret etableringen og driften af et samlende klyngesekretariat i form af MARCOD og den skræddersyede indsats, som virker.

MARCOD understøtter de 400 maritime virksomheder i Nordjylland i deres udfordringer og potentialer via facilitering og udvikling af de maritime netværk i de fem erhvervshavne i Nordjylland. Vi yder maritim sparring og udvikling i form af vækstprogrammer såsom Scale-up Denmark for den maritime industri, vidensdeling omkring maritime trends og teknologiudvikling, arbejder med at sikre fremtidens kvalificerede arbejdskraft (herunder lærlinge) og branding af den nordjyske maritime klynge og erhvervet overfor de unge.

Summa Summarum
Konsekvenserne af den skitserede, fremtidige erhvervsfremme vil ikke kun få stor, negativ indflydelse på vækstvilkårene i det maritime erhverv i Danmark, men også ramme mange andre brancher, hvor der hidtil med succes er investeret i at samle de regionale styrker og kompetencer i klyngeindsatser for at udnytte erhvervsudviklingspotentialet. Jeg imødeser flere detaljer i selve lovforslaget og håber at blive positivt overrasket over at finde faktorer, der sikrer det regionale perspektiv i ligningen, og at der åbner sig nye muligheder og ambitioner for den regionale, maritime erhvervsudvikling i Nordjylland - en vigtig del af en af Danmarks stærkeste styrkepositioner.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Samsung Heavy køber pumper i Nordjylland

Svenstrup-virksomhed skal levere 42 pumper til VLEC-tankskibe fra Sydkorea

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Hafnia lykkeligt ude af første kvartal efter fusion

Hafnia Tankers og BW Tankers er kommet ud af første kvartal som sammenbragt rederi med overskud

Nyhedsbrev

VIDEO
Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob

Online Avis Arkiv
Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Plus

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

Positionsbillede

Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

Plus

Kreativitet løser et hav af miljøproblemer

9-årige Laura har opfundet en ny leg med fantasifulde havfaldsvæsener, som kan samle hele familien og bidrage til at løse en række af tidens miljøudfordringer, hvor skibsfarten også er en af synderne

VIDEO: Grimaldi-bilskib i brand i Middelhavet

APM Terminals mister selskab til Mærsk

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Maersks containerfabrik ud af 2018 med dundrende underskud

Lukning af fabrik i Chile koster Maersk Container Industry omtrent en mia. kroner

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

Startup rengør tørlastskibe

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe

Lang ønskeliste fra Det Blå Danmark til ny regering

Valgkampen er i fuld gang, og de maritime brancheorganisationer peger blandt andet på forskning, uddannelse og et blåt nabotjek som vigtige temaer

DFDS sælger sidste ro/ro-skib fra Norfolkline

Græske Attica køber 19 år gammelt skib fra DFDS’ korridor mellem UK og kontinentet

Plus

"Det begyndte med, at vi fløj fjernstyrede helikoptere mod hinanden"

Ideen bag Upteko har rødder i to drenges helikopter-kamp mod hinanden. Og der er nu stor interesse for drengenes selvstyrende droner - for dronebranchen boomer

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran Udstyr

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Skueglas til ex. proces- og foodindustrien får du hos Mirit Glas

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

PALFINGER MARINE - Fender produkter og løsninger til dit skib

CERTEX Danmark A/S er eksperter i kranløsninger, tilbehør & service

Tranemo Skinsafe™ lysbue beskyttende beklædning.

Thybotech ApS udfører special opgaver på Energi Viborg

Stort tillykke til Contiga A/S med deres ISO 9001 certifikat

Solar og GEDORE giver energi- og søfartsvirksomheder adgang til kvalitetsvæ...

Send til en kollega

0.227