23948sdkhjf

Nedskrivninger trækker Clipper i rødt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Clipper kom ud af 2017 med et trecifret millionunderskud i kroner trods øgede fragt- og passagermængder på både ro/ro og færger. Tonnagesiden har kostet, viser nyt regnskab.

Nedskrivninger af værdien af et bulk-skib og tab på salg af yderligere to har været med til at trække Clipper Group A/S ned i et underskud på 19 mio. dollar i 2017 (121 mio. kroner).

Det fremgår af rederiets seneste årsregnskab.

Resultatet, der er en forværring i forhold til et underskud på 12,9 mio. kroner i 2016, dækker over vidt forskellige resultater i de forskellige forretningsben i Clipper Group A/S.

Færger sejler penge ind

For imens nedskrivninger og tab på salg af skibe har kostet tørlastforretningen i Clipper Group A/S henholdsvis syv mio. dollar og 13 mio. dollar, har Clipper tjent godt på sit 50 pct. ejerskab af Danske Færger.

Færgeforretningen, som ejes sammen med den danske stat, kom ud af 2017 med et overskud på bundlinjen på 124 mio. kroner. Det er en fremgang fra 44 mio. kroner i 2016, hvilket primært skyldes salget af et fartøj.

Læs også: Nu sejler 'Stena Vinga' på Frederikshavn-Gøteborg

Danske Færger oplevede en fremgang i passagerer og biler på henholdsvis 4,3 pct. og 6,3 pct., men driftsresultatet blev alligevel mindre end i 2016. Det skyldes hovedsageligt udgifter forbundet med, at Ystad-Rønne overgår til Mols-linjen. Trods tabet af Bornholms-overfarten forventer Danske Færger et resultat på ca. 50 mio. kroner i 2018.

Læs også: Clipper forenkler tørlastforretningen

I ro/ro-operatøren Seatruck Ferries gik fragtmængderne også frem. Her var der tale om en stigning på seks pct. sammenlignet med 2016, og markedsandelen på det Irske Hav blev øget til 19,6 pct. i 2017 fra 17,9 pct. i 2016. Ikke mindst på grund af vækst ud af Dublin. 

Højere forventninger til 2018

Alligevel faldt driftsresultatet (ebit) i divisionen. Det skyldes nedskrivninger, lavere indtjening fra charteraktiviteter og operationelle udfordringer i Liverpool. Et valutatab bidrager også negativt til det samlede resultat i Seatruck Ferries, som alligevel betegnes som "tilfredsstillende". 

Læs også: Ukraines flåde: Rusland åbner ild mod vores skibe

Endelig er Clippers fleet management-forretning kommet ud af 2017 med et "mindre" tab. I stil med 2016 var der omtrent 30 skibe i teknisk management, og der er trods alt tale om en forbedring i forhold til resultatet i 2016, skriver Clipper i årsrapporten. 

Som Søfart tidligere har beskrevet, har Clipper forenklet sin tørlastforretning i 2017 og solgt de sidste skibe ud af det danske selskab. I tørlastforretningen forventes derfor et driftsresultat i omegnen af et rundt nul, imens Clipper forventer et positivt driftsresultat i 2018 for den samlede forretninge.

Læs også: Ny aftale koster Clipper 16 skibe

Årsregnskab 2017 – Clipper Group A/S

Mio. USD 2017 2016
Omsætning 217,6 221,0
Driftsindtjening - 11,8 9,9
Årets resultat - 19,0 -12,9
Egenkapital 151,6 161,0
Egenkapitalandel 42,8 % 45,1 %
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO
Sådan vil private give Holmen nyt liv

Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

VIDEO
Se undervandsoptagelser af 'Helge Ingstad'

Den norske minedykkerkommando har filmet skaderne på den havarerede fregat 'Helge Ingstad'

Plus

Skal Nyholm være et maritimt oplevelsescenter?

I forsvarsforliget fremgår det, at Søværnet skal væk fra Nyholm - eller Holmen - og at man vil sælge dele af øen fra. Men hvilke dele? Og kan det overhovedet lade sig gøre at bygge på området, når store dele er fredet? En anden plan har nu taget form, og politikerne er positive

Plus

Politikere begejstrede for Nyholm-plan

Politikerne bag forsvarsforliget 2018-23 ser positivt på alternativ plan om at indrette flådens gamle ø som maritimt oplevelsescenter

Nyhedsbrev

Plus

Overblik: Årets mest spektakulære kollision

Kollisionen mellem fregatten 'Helge Ingstad' og tankskibet 'TS Sola' er spektakulær på mange måder. Søfart giver her et overblik over, hvad vi ved og hvad vi ikke ved

Online Avis Arkiv

Endnu et Esvagt-skib på vej til MHI Vestas

Samarbejdet mellem MHI Vestas og Esvagt fortsætter med udnyttelse af option på SOV-skib til levering i februar 2021

Preparation is key in cable service

Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

Politikere vil tvinge transport over på skibe

USA-rater trækker containerindeks ned

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Millioner til maritime projekter

Den Danske Maritime Fond har bevilget i alt 16 mio. kroner fordelt på en række forskellige projekter. Se de største her

Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Torm mister sin CFO

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Plus

Alle Torms tre bebudede skibssalg effektueret

TANK: Danskflaget MR-tankskib har, som det sidste af tre Torm-skibe solgt i tredje kvartal, nu skiftet ejer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

Har du tilmeldt dig ONE?

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.284