Redere: Der mangler ophugningsværfter i EU

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ophugningskapaciteten på EU's liste over godkendte værfter er langt fra tilstrækkelig, lyder det fra internationale sammenslutninger af redere, som også opfordrer til at ratificere Hong Kong-konventionen.

Et stigende antal skibe står til at blive hugget op frem mod 2020, hvor IMO's krav til både svovl og ballastvand kan gøre opdateringer af de ældste skibe til dårlige forretninger. 

Det kommer til at betyde trængsel på ophugningsværfterne, og hvis ikke skibene skal ende der, hvor pladsen er størst – på strande i Pakistan, Bangladesh og Indien – skal der handles nu.

Sådan lyder det fra en sammenslutning af internationale rederorganisationer, der mødtes tidligere i maj. Mødet var organiseret af Asian Shipowners' Association, og havde deltagelse fra Bimco, Ecsa, International Chamber of Shipping (ICS) og Intertanko. 

Skibsrederne har gennemgået listen over EU-godkendte ophugningsfaciliteter, der bliver obligatorisk at anvende fra udgangen af 2018.

- Det forventes, at der vil mangle faciliteter på EU-listen, når regulativet træder i kraft, skriver ICS i en opsummering af mødet mellem rederorganisationerne. 

Læs også: Mærsk har sendt sit syvende skib til Alang

Rederne hæfter sig ved, at der endnu ikke er et eneste værft på listen, som ikke ligger i EU. 

- Rederorganisationerne opfordrer på det kraftigste EU-kommissionen til at øge ophugningskapaciteten på EU-listen ved at inkludere faciliteter uden for Europa, skriver ICS.

Konvention halter

Særligt tanksektoren forventes at sende et stort antal skibe til skrot i de kommende år. I et globalt perspektiv opfordrer rederne nationer verden over til få ratificeret Hong Kong-konventionen, der skal sikre en vis standard inden for ophugning af skibe. 

Som Søfart tidligere har skrevet, blev Hong Kong-konventionen vedtaget af IMO helt tilbage i 2009. Den træder dog ikke i kraft før 24 måneder efter, at mindst 15 lande med mindst 40 pct. af verdenstonnagen har ratificeret den.

Læs også: Mærsks indiske skrotværft kan være på vej mod EU-godkendelse

Læs også: Danmark tiltræder Hong Kong-konventionen

I Danmark sagde et stort flertal i Folketinget ja til at ratificere konventionen i 2017. Derudover har Belgien, Congo, Frankrig, Norge og Panama tilsluttet sig i skrivende stund.

Hong Kong-konventionen skal sikre, at ophugningen af skibe "ikke udgør nogen unødig risiko for menneskeligt helbred og sikkerhed, eller for miljøet". Flere ophugningsværfter på Alang-stranden i Indien lever allerede op til kravene i konventionen. 

Læs også: Rederier kritiserer EU-Kommissionen for nøl med skrotliste



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien

En række kunder, der er utilfredse over deres regning efter branden på 'Maersk Honam', har fået 'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien, skriver ShippingWatch

Erria udvider med køb og salg af brugte containere

Maersk Supply i stor FSO-operation

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Fuld russer får fire måneder bag svenske tremmer

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Nu sejler 'Stena Vinga' på Frederikshavn-Gøteborg

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

Betjening af Christiansø i udbud

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

International rådgivning på højt niveau

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Hver dag er ny under overfladen

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

International rådgivning på højt niveau

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Dentex kobling

DM Motors A/S lander største ordre indenfor Marinen.

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.299