23948sdkhjf

Redere: Der mangler ophugningsværfter i EU

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ophugningskapaciteten på EU's liste over godkendte værfter er langt fra tilstrækkelig, lyder det fra internationale sammenslutninger af redere, som også opfordrer til at ratificere Hong Kong-konventionen.

Et stigende antal skibe står til at blive hugget op frem mod 2020, hvor IMO's krav til både svovl og ballastvand kan gøre opdateringer af de ældste skibe til dårlige forretninger. 

Det kommer til at betyde trængsel på ophugningsværfterne, og hvis ikke skibene skal ende der, hvor pladsen er størst – på strande i Pakistan, Bangladesh og Indien – skal der handles nu.

Sådan lyder det fra en sammenslutning af internationale rederorganisationer, der mødtes tidligere i maj. Mødet var organiseret af Asian Shipowners' Association, og havde deltagelse fra Bimco, Ecsa, International Chamber of Shipping (ICS) og Intertanko. 

Skibsrederne har gennemgået listen over EU-godkendte ophugningsfaciliteter, der bliver obligatorisk at anvende fra udgangen af 2018.

- Det forventes, at der vil mangle faciliteter på EU-listen, når regulativet træder i kraft, skriver ICS i en opsummering af mødet mellem rederorganisationerne. 

Læs også: Alt for få indberetter miljøtal til IMO's database

Rederne hæfter sig ved, at der endnu ikke er et eneste værft på listen, som ikke ligger i EU. 

- Rederorganisationerne opfordrer på det kraftigste EU-kommissionen til at øge ophugningskapaciteten på EU-listen ved at inkludere faciliteter uden for Europa, skriver ICS.

Konvention halter

Særligt tanksektoren forventes at sende et stort antal skibe til skrot i de kommende år. I et globalt perspektiv opfordrer rederne nationer verden over til få ratificeret Hong Kong-konventionen, der skal sikre en vis standard inden for ophugning af skibe. 

Som Søfart tidligere har skrevet, blev Hong Kong-konventionen vedtaget af IMO helt tilbage i 2009. Den træder dog ikke i kraft før 24 måneder efter, at mindst 15 lande med mindst 40 pct. af verdenstonnagen har ratificeret den.

Læs også: Marina klager over grønt lys til ophug på Assens Skibsværft

Læs også: Danmark tiltræder Hong Kong-konventionen

I Danmark sagde et stort flertal i Folketinget ja til at ratificere konventionen i 2017. Derudover har Belgien, Congo, Frankrig, Norge og Panama tilsluttet sig i skrivende stund.

Hong Kong-konventionen skal sikre, at ophugningen af skibe "ikke udgør nogen unødig risiko for menneskeligt helbred og sikkerhed, eller for miljøet". Flere ophugningsværfter på Alang-stranden i Indien lever allerede op til kravene i konventionen. 

Læs også: Rederier kritiserer EU-Kommissionen for nøl med skrotliste

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO
Sådan vil private give Holmen nyt liv

VIDEO
Se undervandsoptagelser af 'Helge Ingstad'

Den norske minedykkerkommando har filmet skaderne på den havarerede fregat 'Helge Ingstad'

Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

Plus

Skal Nyholm være et maritimt oplevelsescenter?

I forsvarsforliget fremgår det, at Søværnet skal væk fra Nyholm - eller Holmen - og at man vil sælge dele af øen fra. Men hvilke dele? Og kan det overhovedet lade sig gøre at bygge på området, når store dele er fredet? En anden plan har nu taget form, og politikerne er positive

Plus

Politikere begejstrede for Nyholm-plan

Politikerne bag forsvarsforliget 2018-23 ser positivt på alternativ plan om at indrette flådens gamle ø som maritimt oplevelsescenter

Nyhedsbrev

Endnu et Esvagt-skib på vej til MHI Vestas

Samarbejdet mellem MHI Vestas og Esvagt fortsætter med udnyttelse af option på SOV-skib til levering i februar 2021

Online Avis Arkiv
Plus

Overblik: Årets mest spektakulære kollision

Kollisionen mellem fregatten 'Helge Ingstad' og tankskibet 'TS Sola' er spektakulær på mange måder. Søfart giver her et overblik over, hvad vi ved og hvad vi ikke ved

Politikere vil tvinge transport over på skibe

Preparation is key in cable service

Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

USA-rater trækker containerindeks ned

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Millioner til maritime projekter

Den Danske Maritime Fond har bevilget i alt 16 mio. kroner fordelt på en række forskellige projekter. Se de største her

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Torm mister sin CFO

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Plus

Alle Torms tre bebudede skibssalg effektueret

TANK: Danskflaget MR-tankskib har, som det sidste af tre Torm-skibe solgt i tredje kvartal, nu skiftet ejer

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

Har du tilmeldt dig ONE?

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.29