23948sdkhjf

Redere: Der mangler ophugningsværfter i EU

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Ophugningskapaciteten på EU's liste over godkendte værfter er langt fra tilstrækkelig, lyder det fra internationale sammenslutninger af redere, som også opfordrer til at ratificere Hong Kong-konventionen.

Et stigende antal skibe står til at blive hugget op frem mod 2020, hvor IMO's krav til både svovl og ballastvand kan gøre opdateringer af de ældste skibe til dårlige forretninger. 

Det kommer til at betyde trængsel på ophugningsværfterne, og hvis ikke skibene skal ende der, hvor pladsen er størst – på strande i Pakistan, Bangladesh og Indien – skal der handles nu.

Sådan lyder det fra en sammenslutning af internationale rederorganisationer, der mødtes tidligere i maj. Mødet var organiseret af Asian Shipowners' Association, og havde deltagelse fra Bimco, Ecsa, International Chamber of Shipping (ICS) og Intertanko. 

Skibsrederne har gennemgået listen over EU-godkendte ophugningsfaciliteter, der bliver obligatorisk at anvende fra udgangen af 2018.

- Det forventes, at der vil mangle faciliteter på EU-listen, når regulativet træder i kraft, skriver ICS i en opsummering af mødet mellem rederorganisationerne. 

Læs også: Handysize-skibene tjener ingen penge

Rederne hæfter sig ved, at der endnu ikke er et eneste værft på listen, som ikke ligger i EU. 

- Rederorganisationerne opfordrer på det kraftigste EU-kommissionen til at øge ophugningskapaciteten på EU-listen ved at inkludere faciliteter uden for Europa, skriver ICS.

Konvention halter

Særligt tanksektoren forventes at sende et stort antal skibe til skrot i de kommende år. I et globalt perspektiv opfordrer rederne nationer verden over til få ratificeret Hong Kong-konventionen, der skal sikre en vis standard inden for ophugning af skibe. 

Som Søfart tidligere har skrevet, blev Hong Kong-konventionen vedtaget af IMO helt tilbage i 2009. Den træder dog ikke i kraft før 24 måneder efter, at mindst 15 lande med mindst 40 pct. af verdenstonnagen har ratificeret den.

Læs også: To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Læs også: Danmark tiltræder Hong Kong-konventionen

I Danmark sagde et stort flertal i Folketinget ja til at ratificere konventionen i 2017. Derudover har Belgien, Congo, Frankrig, Norge og Panama tilsluttet sig i skrivende stund.

Hong Kong-konventionen skal sikre, at ophugningen af skibe "ikke udgør nogen unødig risiko for menneskeligt helbred og sikkerhed, eller for miljøet". Flere ophugningsværfter på Alang-stranden i Indien lever allerede op til kravene i konventionen. 

Læs også: Rederier kritiserer EU-Kommissionen for nøl med skrotliste

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Spildt masterplan koster 2018-overskud i Kolding Havn

Trods en ny omsætningsrekord kom Kolding Havn ud af 2018 med det første underskud i nyere tid. Årsagen er byrådets beslutning om at lukke havnen, forklarer direktør

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Nyhedsbrev

Cosco klar med 25.000 TEU-skib

Online Avis Arkiv
Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Plus

Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Lederne Søfart møder bred opbakning til initiativ mod seksuelle krænkelser, men får kold skulder af Danske Rederier og CO-Søfart/Metal Maritime

Maersk sælger sidste aktier i Total

Banker freder Erria indtil nytår

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

BW overtager Epic Gas

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Plus

Meget større kapacitet uden meget mere power

DFDS’ nye mega-skibe er ligeså adrætte som de forlængende Blomsterbåde, men med 40 pct. større kapacitet

Plus

Vigtigt komma i historisk nybygningsprogram

Leveringen og indsættelsen af mega ro/ro-skibet ’Ephesus Seaways’ er milepælen i DFDS’ store flådesatsning

Maersk forlænger med stor aluminiumskunde i Emiraterne

Container-indeks fortsætter fald frem mod kontraktforhandlinger

Plus 1

Sea Health overvejer tiltag mod sexchikane

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Nødbruser fra DENIOS

ALBATROS ULTIMATE IMPULSE præmieret med iF Design Award 2019

En stærk partner igennem 25 år

Tag en rundtur på CKE-kortet; første stop er på landet

Send til en kollega

0.193