23948sdkhjf

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Det netop offentliggjorte koncernregnskab for Blue Water Holding bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden

Omsætningen for Blue Water-koncernen endte i 2017 på samme niveau som året før – knap 5,2 mia kr. Men resultatet levede ikke op til forventningerne, og 2017 går i bøgerne hos Blue Water med en bundlinje, der siger minus 76 mio. kr. efter skat.

Bestyrelsesformand og grundlægger Kurt Skov er da heller ikke tilfreds.

- Vi havde forventet et noget bedre resultat, så det er klart utilfredsstillende. Resultatet er dog ikke overraskende, da vi gennem 2017 har været nødt til fortsat at lave store investeringer i vores forretning. Vi må konstatere, at det har taget længere tid at få fuld effekt af vores nye terminal i Taulov, og at implementeringen af vores nye transport management IT-system også har påvirket vores drift negativt, siger Kurt Skov.

Det nye IT-system har sammen med Taulov-terminalen og de nordiske aktiviteter haft en negativ påvirkning på 50 mio kr. Derudover er en igangværende IT-strategi, hvor antallet af eksisterende systemer reduceres kraftigt, med til at belaste resultatet med 25 mio kr.

Indenfor energi og projekter samt havnerelaterede aktiviteter blev 2017 påvirket negativt med 45 mio kr, som skyldes lavere aktivitetsniveau samt omkostninger til opstart af kommende projekter, samt at firmaet har valgt at investere i at fastholde bemandingen og kompetencerne til trods for det indtil videre fortsat lave aktivitetsniveau i olie- og energisektoren.

Ny direktør skal sikre sorte tal
I februar tiltrådte Søren Nørgaard Thomsen som ny administrerende direktør – og overtog dermed efter Kurt Skov. En væsentlig opgave for den nye direktør bliver sammen med den øvrige direktion at sikre sorte tal på bundlinjen i år.

- Vi forventer at levere et overskud på 20-30 mio kr i 2018, og med afsæt i sidste års resultat kræver det naturligvis en stor indsats. Vi har dog grundlæggende en god og solid forretning, der sidste år var påvirket af ekstraordinære omkostninger. Vi ser en positiv udvikling på flere områder – blandt andet forventer vi at have godsterminalen i Taulov fuldt implementeret i år, og sammen med den fortsatte implementering af vores nye IT-systemer opnår vi løbende forbedringer og effektiviseringer af vores forretningsprocesser og arbejdsrutiner, siger Søren Nørgaard Thomsen.

Store projekter i udlandet
For to år siden vandt Blue Water en række gigantiske kontrakter i mia-klassen for oliekonsortiet TCO, der er i gang med at udvide Tengiz-oilefeltet i Kasakhstan. Blue Water er overordnet projektansvarlig for fire konsortier, der for TCO skal transportere omkring 300 moduler på op til 1800 tons til Det Kaspiske Hav. Konsortierne skal til den opgave bygge 20 specialskibe, 9 slæbebåde samt opgradere 11 pramme og 29 slæbebåde. De første transporter begynder i år og fortsætter til 2020.

- Vores involvering i TCO-projektet har skabt øget opmærksom fra olie/gas-branchen, og vi har det seneste år vundet flere spændende projekt-opgaver. Nogle af disse projekter, der løber over længere tid, er dog forbundet med en del opstartsomkostninger. Derudover har vi ønsket at styrke vores in-house kompetencer. Vi forventer i år et flot positivt resultat fra de igangværende projekter, siger Søren Nørgaard Thomsen.

Indtjeningen er på vej
Samlet set vil både 2018 og de kommende års resultater blive påvirket meget positivt af de store projekt-transporter. Og i 2018 vil der modsat 2017 være færre opstartsomkostninger, og man vil få pæn indtjening efterhånden som projekterne afvikles. Der er også udsigt til, at det generelle aktivitetsniveau i olie/gas-industrien vil stige som konsekvens af, at olieprisen over en længere periode har været stabil - og stigende.

- På de overordnede linjer ser vi derfor meget positivt på vores aktiviteter, udviklingen og indtjeningen for året. Men Blue Water er en kompleks forretning med mange kontorer og forskellige forretningsområder, så vi skal løbende sikre os, at de enkelte dele af vores organsiation passer til netop deres marked, og den strategi vi har for området, siger Søren Nørgaard Thomsen.

Blue Water-koncernen beskæftiger knap 1600 medarbejdere på over 60 kontorer på verdensplan. Firmaet er grundlagt i Esbjerg i 1972 af Kurt Skov.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Nyhedsbrev

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Online Avis Arkiv
Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

Plus

Flere DIS-skibe medfører flere søulykker

Antallet af kollisioner, brande og grundstødninger stiger på større lastskibe som følge af flere indflagninger

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

Grønlandske søkort må vente til 2026

DSV hæver bud på Panalpina

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Send til en kollega

0.177