LNG-bunkring fra to tanktrailere samtidigt

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

LNG: Kosan Crisplant følger op på sidste års præsentation af højkapacitetsbunkring af LNG med mindre og let håndterbart system, hvor to tanktrailere via en Y-kobling samtidigt kan sende LNG om bord på et skib

KC LNG har færdiggjort deres nyeste product, det såkaldte KC LNG Y-piece til under bunkering af LNG til skibe med LNG. Systemet muliggør tilkobling af to tankvogne samtidigt, hvilket fordobler påfyldningshastigheden i forhold til normal tankvogn-til-skib bunkering.

Læs også: Innovationsprojekt har knækket kølekode til flydende gas

Y-piece, der er ikke vejer mere end det let kan håndteres af to mand, er designet til at fungere som en adapter. Det vil sige, at det deler et skibs brændstofforbindelse i to, således at antallet af tilkoblede tankvogne fordobles. Dette er ikke begrænset til kun to tankvogne. Ved at tilføre endnu et Y-piece øges det potentielle antal af tankvogne til fire, og påfyldningstiden skæres ned til det kvarte.

Det skriver KC LNG, der er Kosan Crisplants LNG division, i en pressemeddelelse.
For at gøre Y-piece’t så let anvendeligt som muligt og øge anvendelsesmulighederne er det designet til at passe til alle typer tankvogne. Med afspærringsventil og indgasningsfunktion er det muligt at afkoble og skifte tankvogne under påfyldingsprocessen, så processen kan gennemføres i et kontinuerligt forløb, oplyser selskabet endvidere.

KC LNGs første kunde til det nye system er hollandske NIJMAN/ZEETANK International Logistics Group.

Mobil LNG-bunkring

Kosan Crisplant færdigudviklede sidste år det langt større system til multitank-bunkring af skibe; Movable Multiple Truck-to-Ship Bunkering, som kan bunkre af op til seks tanktrailere samtidigt.

Anlægget består af en fyrrefods container, som rummer tre racks, hvori der i hver kan placeres en pumpe-unit. Hver pumpe-unit kan kobles på to. Skal der bunkres mere end de op til 120 tons LNG, de seks tanktrailere kan rumme tilsammen, vil processen foregå anderledes.

Den vil i så fald ske kun med tre tanktrailere ad gangen, så der kan skiftes tre/tre løbende - og igen, så der sikres et kontinuerligt flow og dermed også en kontinuerlig nedkøling af systemet. Den mindre container indeholder automationen, kompressor og generator. Det containeriserede system medbringer også hele fremføringen hen til skibets bunkermanifold.

Ideen bag anlægget er, at havne uden store dedikerede bunkerfaciliteter til LNG, alligevel kan tilbyde højkapacitetsbunkring med op til 210 kubikmeter i timen ved hjælp af det mobile anlæg og tanktrailere med LNG, som er tilgængelige langt de fleste steder.

Mere om: Kosan Crisplant


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nu kommer scrubber-leveringerne fra ME Production

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Tre savnet efter VLCC-eksplotion

Norden i plus trods tørke i tank

Nyhedsbrev

Øresundsbron melder om øget trafik

Online Avis Arkiv

Rønne Havn A/S forventer ny krydstogtrekord i 2019

Plus

Mad til søs
Mærsk-søfolk kritiserer maden

For ti år siden fyrede Maersk Line 200 hovmestre og ansatte billig asiatisk arbejdskraft. Det kan mærkes, forlyder det fra søen. Mærsk søger forbedring - men påpeger, at flertallet er glade

Bunker-giganter i strid efter motorstop på 'Thorco Lineage'

Det motorstop, som førte til grundstødningen af 'Thorco Lineage', kan være forårsaget af dårlig bunker. Mærsk har ikke oplevet problemet endnu

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Flere studerende ind på de maritime uddannelser

De maritime professionsuddannelser har samlet set vendt den negative udvikling og optager efter sommer flere studerende end i 2017. Der er dog stadig et stykke vej til niveauet fra 2016, viser nye tal. Danske Rederier glæder sig over udviklingen

Plus

Mad til søs
Rederier: Vi mærker pres for øget madfokus

Esvagt, Mærsk, Norden og DFDS rapporterer om større fokus fra søfolkene på god og sund kost til søs

Mærsk deltager i københavnsk LGBT-festival

Deltagelse i Copenhagen Pride skal være med til at skabe trivsel i Mærsk, fortæller koncernens chef for diversitet og inklusion.

Rolls-Royce og Svitzer i nyt samarbejde med britiske havne

Landstrøm: Der findes en standard – nu mangler blot velviljen

Manglen på internationale standarder er ikke en undskyldning for at afvise landstrøm, lyder det fra virksomheden Powercon efter debat i Aarhus.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Mangel på navigatører bekymrer

Der uddannes for få skibsførere i forhold til fremtidens behov, mener Søfartens Ledere

Containerrater i højeste niveau i et år

Plus

"Jeg elsker lange søpassager"

Efter en årrække på Torms tankskibe er Mathilde Olsen nu maskinmester på det nyrenoverede ’Georg Stage’. Hun opfordrer andre kvinder til at se muligheder i maskinrummet

Schlumberger skærer 100 stillinger i Esbjerg

DFDS's aktier hårdt ramt af tyrkisk uro efter opkøb

Det danske rederi DFDS købte i juni et stort, tyrkisk rederi. Med landets finansielle krise rammer det aktien.

Plus

Ny Thyborøn-færge skiller sig ud

NYBYGNING: Fartområdet på kanten af Nordsøen og høje kapacitetskrav gør ’Kanalen’ unik – ud over, at den er Danmarks første nybyggede hybride genvejsfærge

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
MARTEC vil øge optaget

Nordjyllands store uddannelsescenter inden for søfart satser på at øge optaget på de maritime uddannelser

Plus

Endnu ikke dato på indsættelse

NYBYGNING: ’Kanalen II’ tager en allersidste tørn, mens den nye hybridfærges elektromotorer undersøges i Finland

Plus

Få gratis højaktuelle tekniske input i efteråret

KONFERENCER: Emner som reduktion af drivhusgasser, dekommissionering og nyt ro/ro-tonnage programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond

Positionsbillede

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Hydraulik løsninger igen

BS specialslanger udstiller instrumentering på Automatik 2018

Geopal søger teknisk sælger til eksternt salg

Legionella - udfordringer og løsninger

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

RS Components lagerfører nu energibesparende SylSmart-belysning

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Friktionshængsler – En simpel og stærk løsning!

Prysmian INSIGHT 2.udgave 2018 er nu online

Send til en kollega

0.197