23948sdkhjf

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

IMO-ja til udvidelse af skibsruterne, så trafikken bedre kan opdeles efter de største vanddybder. Om to år skal det hele være på plads

Det dansk-svenske forslag til nye ruter i Kattegat og Skagerrak er netop blevet vedtaget af IMOs søsikkerhedskomité. Det skriver Søfartsstyrelsen på sin hjemmeside.

De nye skibsruter skal efter planen træde i kraft den 1. juli 2020.

Baggrund er udviklingen i skibsfarten. De skibe, der i dag sejler gennem farvandene, er større, end de eksisterende rutesystemer blev lavet til. 

De nye skibsruter omfatter:
• To anbefalede ruter mellem Hanstholm og Skagen benævnt rute A og rute B, Trafiksepareringssystem ved Skagen
• Dybvandsruter mellem Læsø og Anholt og øst for Grenå
• Et nyt Precautionary area (forsigtighedsområde) nordøst for Læsø
• En ny rute S langs den svenske kyst
• Tre nye trafiksepareringssystemer langs rute S. Det ene i den nordlige del af Øresund

Omkring 70.000 skibe sejler årligt gennem Kattegat og Skagerrak på vej til eller fra Østersøen, mange med stor dybgang. Derfor er der for at udvide de eksisterende skibsruter, så trafikken bedre kan holdes adskilt og placeres efter de største vanddybder. 

Frem mod de nye skibsruters ikrafttrædelse den 1. juli 2020 skal dele af disse søopmåles. Dette arbejde varetager Søfartsstyrelsen for Geodatastyrelsen, og Søfartsstyrelsens inspektionsskib 'Jens Sørensen' er derfor sat i søen for at klare arbejdet. Søopmålingerne foretages for at blandt andet søkort og sejladshåndbøger kan opdateres til de præcise forhold inden ruterne træder i kraft.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109