Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

På Rybners Tekniske Skole har man, anført af to engagerede undervisere, med succes moderniseret både indholdet, miljøet og samarbejdet vedrørende skibsmontøruddannelsen.

For ikke så længe siden tegnede fremtiden ikke særlig lys for skibsmontør-afdelingen på Rybners Tekniske Skole.

Ikke fordi der ikke var behov for dygtige faglærte skibsmontører. De var og er meget efterspurgte i erhvervslivet. Men virksomhederne, der havde deres lærlinge gående på skolen, var utilfredse, blandt andet med skolens maskiner, som de ikke mente matchede det udstyr, lærlingene arbejder med ude i virksomhederne.

Og samtidig var læringskulturen heller ikke rigtig fulgt med tiden, hvilket var med til at tegne billedet af en lidt stiv og umoderne afdeling.

Nu er skuden blevet vendt - for nu at blive i skibsterminologien, og det skyldes ikke mindst underviserduoen Michael Ingeman Madsen og Thomas Bo Winkler.

- Vi har et fedt samarbejde og bestræber os på at være meget fleksible, konstaterer Thomas, der er uddannet plade- og konstruktionssmed og har solid erfaring som skibsbygger og værkfører, udtaler han i en pressemeddelelse.

- Undervisningen skal være så praksisnær som muligt for at skabe mere sammenhæng mellem skoleopholdene og læretiden ude i virksomhederne, og så behandler vi de unge på samme måde, som de bliver behandlet ude i erhvervslivet. Det indebærer for eksempel, at vi underviser ud fra princippet om ”frihed under ansvar”, fortæller han videre.

Michael, der i en årrække sejlede på Esvagts vagtskibe, inden han blev ansat på skolen i januar ’17, er i gang med at udforme et helt nyt undervisningsmateriale - en længerevarende proces på en fireårig uddannelse, der veksler mellem praktiske værkstedsfag og teori, herunder teknisk tegning - både i hånden og ved computeren, motorlære, el og hydraulik, luftstyring, pneumatik, dansk, engelsk, naturfag, svejseøvelser og rapportskrivning.

Inden længe vil Michael og Thomas i øvrigt selv sætte sig på skolebænken for at videreuddanne sig - henholdsvis til maskinmester og i form af en pædagogisk diplomuddannelse.

Det rigtige udstyr

Med baggrund i virksomhedernes store utilfredshed med skibsmontøruddannelsen inviterede Interessegruppen for Søfart og Fiskeri (ISF) i august 2017 den dynamiske lærerduo på Restaurant Sydvesten, for at de to lærere kunne redegøre for, hvordan de havde tænkt sig at fremtidssikre skibsmontøruddannelsen fagligt og teknisk.

Læs også: Nyborg Søfartsskole lukker efter 40 år

- Vi fortalte dem om alle de tiltag og ændringer, vi var i gang med at indføre på uddannelsen, og det blev heldigvis positivt modtaget, beretter Thomas.

Det tættere samarbejde og dialogen med virksomhederne har blandt andet resulteret i, at skibsmontørafdelingen har indkøbt to nye maskiner, som virksomhederne har efterspurgt på skolen, til særdeles fornuftige priser. Den ene maskine stammer fra Thyborøn-fiskekutteren Sonja Grønberg, mens den anden er hentet hos det esbjergensiske skibsværft Smedegaarden, som nu i øvrigt overvejer at få en lærling. Dertil kommer, at det globalt førende C. C. Jensen har sponsoreret et dyrt smøreoliefiltersystem og et brændstoffiltersystem til skolen.

- Det er nogle af de mest avancerede filtersystemer, der findes. De er monteret på næsten alle skibe. Det gør det blandt andet muligt at foretage komplicerede analyser til svendeprøverne, og på hovedforløbet har vi en aftale om, at der kommer en repræsentant fra firmaet ud og underviser i systemerne en hel dag, fortæller Michael.

Ris vendt til ros

Også afdelingens turbo er blevet renoveret, og underviserne venter på lov til at renovere hydraulikken - noget, der vil betyde, at undervisningen vil blive lagt om, så eleverne eksempelvis kan afprøve bukkede instrumentrør i hydraulikstandene.

- Når det hele kommer op at stå, er afdelingen virkeligt godt kørende, sammenfatter Thomas og Michael.

Læs også: Konservative vil tiltrække flere kvinder til søfarten

Samme holdning har ISF-gruppen. For en måneds tid siden bad den vestjyske klynge af virksomheder om en rundvisning i skibsmontørafdelingen på teknisk skole, og det resulterede efterfølgende i stor ros fra deltagerne.

Fakta:

Den fireårige skibsmontøruddannelse, der også bliver kaldt ”den lille maskinmester-uddannelse”, består af et grundforløb på 20 uger, tre hovedforløb, der hver varer 10 uger, og en svendeprøve på fem uger.

Skibsmontøreleverne får lov at renovere alt ved store og små motorer. Hvis det hele skal skilles ad, kan det tage op til 14 dage på en enkelt maskine.

Flere og flere virksomheder har indset, at det giver mening at have skibsmontører. Faget dækker over mange ting: el, styring, smedetekniske opgaver, tegningslæsning, udskiftning af motordele, luftstyring, hydraulik, drejning og fræsning.

Skibsmontører er meget efterspurgte - alene i Esbjerg mangler 12 lærerpladser at blive besat. Værfterne i Thyborøn, Hvide Sande og Hanstholm mangler også skibsmontører.


Kilde: Rybners Tekniske Skole


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Nyhedsbrev

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Online Avis Arkiv

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Droner sænker prisen på offshore-vind

Hver dag er ny under overfladen

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Globalt energi know-how til lokale kunder

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Send til en kollega

0.482