Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

På Rybners Tekniske Skole har man, anført af to engagerede undervisere, med succes moderniseret både indholdet, miljøet og samarbejdet vedrørende skibsmontøruddannelsen.

For ikke så længe siden tegnede fremtiden ikke særlig lys for skibsmontør-afdelingen på Rybners Tekniske Skole.

Ikke fordi der ikke var behov for dygtige faglærte skibsmontører. De var og er meget efterspurgte i erhvervslivet. Men virksomhederne, der havde deres lærlinge gående på skolen, var utilfredse, blandt andet med skolens maskiner, som de ikke mente matchede det udstyr, lærlingene arbejder med ude i virksomhederne.

Og samtidig var læringskulturen heller ikke rigtig fulgt med tiden, hvilket var med til at tegne billedet af en lidt stiv og umoderne afdeling.

Nu er skuden blevet vendt - for nu at blive i skibsterminologien, og det skyldes ikke mindst underviserduoen Michael Ingeman Madsen og Thomas Bo Winkler.

- Vi har et fedt samarbejde og bestræber os på at være meget fleksible, konstaterer Thomas, der er uddannet plade- og konstruktionssmed og har solid erfaring som skibsbygger og værkfører, udtaler han i en pressemeddelelse.

- Undervisningen skal være så praksisnær som muligt for at skabe mere sammenhæng mellem skoleopholdene og læretiden ude i virksomhederne, og så behandler vi de unge på samme måde, som de bliver behandlet ude i erhvervslivet. Det indebærer for eksempel, at vi underviser ud fra princippet om ”frihed under ansvar”, fortæller han videre.

Michael, der i en årrække sejlede på Esvagts vagtskibe, inden han blev ansat på skolen i januar ’17, er i gang med at udforme et helt nyt undervisningsmateriale - en længerevarende proces på en fireårig uddannelse, der veksler mellem praktiske værkstedsfag og teori, herunder teknisk tegning - både i hånden og ved computeren, motorlære, el og hydraulik, luftstyring, pneumatik, dansk, engelsk, naturfag, svejseøvelser og rapportskrivning.

Inden længe vil Michael og Thomas i øvrigt selv sætte sig på skolebænken for at videreuddanne sig - henholdsvis til maskinmester og i form af en pædagogisk diplomuddannelse.

Det rigtige udstyr

Med baggrund i virksomhedernes store utilfredshed med skibsmontøruddannelsen inviterede Interessegruppen for Søfart og Fiskeri (ISF) i august 2017 den dynamiske lærerduo på Restaurant Sydvesten, for at de to lærere kunne redegøre for, hvordan de havde tænkt sig at fremtidssikre skibsmontøruddannelsen fagligt og teknisk.

Læs også: Bunker Holding (op)dyrker talenterne

- Vi fortalte dem om alle de tiltag og ændringer, vi var i gang med at indføre på uddannelsen, og det blev heldigvis positivt modtaget, beretter Thomas.

Det tættere samarbejde og dialogen med virksomhederne har blandt andet resulteret i, at skibsmontørafdelingen har indkøbt to nye maskiner, som virksomhederne har efterspurgt på skolen, til særdeles fornuftige priser. Den ene maskine stammer fra Thyborøn-fiskekutteren Sonja Grønberg, mens den anden er hentet hos det esbjergensiske skibsværft Smedegaarden, som nu i øvrigt overvejer at få en lærling. Dertil kommer, at det globalt førende C. C. Jensen har sponsoreret et dyrt smøreoliefiltersystem og et brændstoffiltersystem til skolen.

- Det er nogle af de mest avancerede filtersystemer, der findes. De er monteret på næsten alle skibe. Det gør det blandt andet muligt at foretage komplicerede analyser til svendeprøverne, og på hovedforløbet har vi en aftale om, at der kommer en repræsentant fra firmaet ud og underviser i systemerne en hel dag, fortæller Michael.

Ris vendt til ros

Også afdelingens turbo er blevet renoveret, og underviserne venter på lov til at renovere hydraulikken - noget, der vil betyde, at undervisningen vil blive lagt om, så eleverne eksempelvis kan afprøve bukkede instrumentrør i hydraulikstandene.

- Når det hele kommer op at stå, er afdelingen virkeligt godt kørende, sammenfatter Thomas og Michael.

Læs også: Færgeansatte skal lære venlighed

Samme holdning har ISF-gruppen. For en måneds tid siden bad den vestjyske klynge af virksomheder om en rundvisning i skibsmontørafdelingen på teknisk skole, og det resulterede efterfølgende i stor ros fra deltagerne.

Fakta:

Den fireårige skibsmontøruddannelse, der også bliver kaldt ”den lille maskinmester-uddannelse”, består af et grundforløb på 20 uger, tre hovedforløb, der hver varer 10 uger, og en svendeprøve på fem uger.

Skibsmontøreleverne får lov at renovere alt ved store og små motorer. Hvis det hele skal skilles ad, kan det tage op til 14 dage på en enkelt maskine.

Flere og flere virksomheder har indset, at det giver mening at have skibsmontører. Faget dækker over mange ting: el, styring, smedetekniske opgaver, tegningslæsning, udskiftning af motordele, luftstyring, hydraulik, drejning og fræsning.

Skibsmontører er meget efterspurgte - alene i Esbjerg mangler 12 lærerpladser at blive besat. Værfterne i Thyborøn, Hvide Sande og Hanstholm mangler også skibsmontører.


Kilde: Rybners Tekniske Skole


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Weco Shipping tabte 73 mio sidste år

Ærøxpressen bekræfter nybygning

Revisor sår tvivl om J. Poulsens fremtid

Usikkerhed om fortsat finansiering af 'Thunder Bird' fører til påtegning fra revisor, fortæller Finn J. Poulsen efter milliontab i 2017.

Plus

"Man skal kunne tåle et blink"

Efter den seneste debat om sexchikane gik Søfart om bord på ’Crown Seaways’ for at tale med to kvindelige søfolk om emnet. Her reflekterer de over skillelinjerne mellem flirt og venlige tilnærmelser og den helt og aldeles uacceptable chikane

Nyhedsbrev

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Online Avis Arkiv

Mærsk-familien satser milliarder på geotermi

A.P. Møller Holding er parat til at investere stort i geotermi, der har potentiale til at dække 30 pct. af fjernvarmebehovet i Danmark.

Jarlov bliver søfartens minister efter Mikkelsen

De Konservatives forsvarsordfører Rasmus Jarlov overtager posten som erhvervsminister efter Brian Mikkelsen.

Plus

Kalundborg Havn vil have flere containere

Skønt Kalundborg Havn kun anløbes af en enkelt containerfeeder om ugen er der nu brug for hele 48.000 m2 til oplagring af containere

Plus

Danske søopmålere på hårdt arbejde i Skagerrak

GALLERI: Der findes blot 11 danske søopmålere - Søfart gik om bord på ’Jens Sørensen’ for at møde Klaus Thomsen, der forbereder en række nye sejlruter i Skagerrak og Kattegat

Skibskreditten opretter ny enhed

Danmarks Skibskredit vil fokusere mere på den digitale omstilling. Derfor rykker analysechef Christopher Rex til en ny enhed, og Henriette Brent-Petersen støder til.

Mærsk henter kvindelig finansdirektør

Svenske Carolina Dybeck Happe bliver ny finansdirektør i Mærsk-koncernen med virkning fra senest 1. januar 2019.

Udflytning forsinker grønlandske søkort til 2020

Først i 2020 vil Geodatastyrelsens produktion af grønlandske søkort være tilbage på sporet

VIDEO
Brand er slukket på containerskib ved Indien

Plus

Kunstig intelligens skal give flere containere om bord

Kunstig intelligens skal være navigatørens forlængede øjne i nyt forsøg på Baltic Feeder-nybygning. På sigt skal sensorer give plads til flere containere på skibene

Nordea ser nye muligheder i shipping

Styrelse henter hjælp til sagsbehandlingspukkel

Miljøstyrelsen vil nu gøre brug af eksterne konsulenter, så havnevirksomheder ikke længere skal vente i månedsvis på at få godkendt eksport og import af affald

CBS' shippingstuderende får job uden kandidatgrad

Fjord Line vil bygge ny havn ved Sandefjord

Plus

Forandring forude, men hvordan?

SYNSPUNKT: Det Blå Danmark har store muligheder for at udnytte moderne teknologi til at skabe nye forretningsmuligheder - men det kræver, at vi begynder at samarbejde på helt nye måder

Plus

Bunker Holding (op)dyrker talenterne

Med et nyt ambitiøst talentudviklingsprogram håber det hurtigt voksende bunkerselskab i Middelfart at fastholde de dygtigste medarbejdere

Plus 1

Danpilot og Maersk tester lodsning fra land

Som led i et forsøg med kunstig intelligens på en Maersk-feeder skal Danpilot afprøve lodsning uden en lods om bord. Udviklingen kommer ikke til at koste jobs, lyder det fra lodschef

Omstilling kostede hos i Weco A/S i 2017

Imens Weco Bulk kom godt ud af 2017, har nedlukningen i andre segmenter kostet i Wedellsborgs Weco A/S.

Trump truer Kina med nye toldsatser for 200 milliarder dollar

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Færgen-veteran fylder 60

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Mærsk-brandet falder i værdi

Her er Jakob Stausholms nye lønpakke

Containerrater falder efter kort optur

Kolding Havn henter Lotte G. Lundberg

Plus

Maritim lobbyist i Folketinget

Ny bestyrelse i MDC

OW's Lars Møller idømt 1,5 års fængsel

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Nyt katalog fra Elma - Instrumentbogen 2018-2019

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Siemens SIRIUS ACT trykknapper - robuste, smarte og fleksible

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Sommerferien står for døren!

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Højtryks nåleventil med mikrometer håndtag

Magnetkoblinger

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Kobbernitter garanterer fastgørelse i høj kvalitet.

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Geopal sikrer mennesker og materiel worldwide

Vores dygtige smede i Aalborg producerer hele tiden nye løfteåg.

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Legat til afholdt seniormedarbejder

Sådan reduceres tidsforbruget for Motion-programmering!

Opnå sikkerhed med Roxtec og beskyt dine gennemføringer mod EMI/EMP

Har du en dokning af et skib i den nærmeste fremtid, hvor du er sikker på a...

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Konference: Kolding - De store projekter

Det er ikke altid størrelsen… 

Send til en kollega

0.256