Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Idéen til en færgerute over Femern Bælt har mange år på bagen.

Allerede i 1454 udtrykte den danske Kong Christian I ønske om at etablere en færgeforbindelse mellem Danmark og Tyskland, da han fandt rejsen via landevejen over Fyn og Jylland "grumme langweilig".

Der skete dog ikke rigtig noget. Der var masser af skibstrafik over bæltet, men en formaliseret færgeforbindelse lod vente på sig.

I 1863 dukkede ideen op igen, da den 37 årige kongelige danske bygmester, civilingeniør G.V.A. Kröhnke fra Glückstadt i Holsten, fremsatte et projektforslag for en jernbane- og vejforbindelse fra København til Hamborg via Rødby.

Stort projekt
Planen indebar udbygning af veje og jernbaner på Sjælland, Falster og Lolland, anlæggelse af en færgehavn ved Rødby og på Femern, en dæmningsforbindelse over Femernsund og en udbygning af vej og jernbaneforbindelsen gennem Wagrien videre til Hamborg.

Og denne gang var de bevilgende politikere så lydhøre, at de også var klar til at investere penge i projektet.

Allerede i 1866 fik Kröhnke koncession af den danske regering til at etablere en færgehavn ved Syltholm nær Rødby og en tilsluttende jernbaneforbindelse.

Kröhnke kan således betegnes som værende den egentlige ophavsmand til det, vi kender som Fugleflugtslinjen, der giver en direkte vej- og jernbaneforbindelse mellem København og Hamborg, og hvor færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden spiller en nøglerolle.

Og i sidste uge - 14. maj 2018 - kunne vi fejre, at færgeruten på Femern Bælt mellem Rødby og Puttgarden har eksisteret i 55 år.

Siden 1963 har rederiet, der i dag hedder Scandlines, forbundet Skandinavien og det europæiske fastland.

Svær fødsel
Det blev dog ikke nogen let fødsel.

De oprindelige vejforbindelser mellem København og Rødby var alt andet end prangende og der skulle bevilges penge til enorme anlægsprojekter både i Danmark og Tyskland, hvis visionen skulle blive til virkelighed.

Derfor gik arbejdet også hurtigt i stå igen.

Først i 1920’erne tog De tyske Rigsbaner og DSB Kröhnkes planer om en jernbanefærgeforbindelse over Fermernbælt mellem Rødby og Puttgarden op igen.

I planerne indgik nu også en broforbindelse over Femernsund.

Krig i Europa
I 1940 genfremsatte tyskerne forslaget og ved "Lov om Anlæg af en Motorvej fra Rødby Havn til Storstrømsbroen, herunder Bygning af en Bro over Guldborgsund" blev vejdelen af anlægget vedtaget.

Arbejdet på den danske side blev påbegyndt den 14. september 1941 med Teknisk Central som bygherre og Monberg & Thorsen som hovedentreprenør.

Men så var den pludselig gal igen.

I 1946 gik arbejdet i stå på et tidspunkt, hvor der var udført jordarbejde på 10,5 km motorvej fra Rødbyhavn til Majbølle og på 14 km jernbane.

Først i 1955 blev Tyskland og Danmark så enige om at oprette det afgørende element i Fugleflugtslinjen - nemlig færgeruten mellem Rødby og Puttgarden-

Skred i udviklingen
Så kom der endelig skred i udviklingen.

14. maj 1963 blev både jernbane- og færgeforbindelsen indviet af Kong Frederik den 9. og den tyske forbundspræsident Heinrich Lübke.

Præcis klokken 11:27 sprængte M/F Kong Frederik det bånd, der var spændt ud mellem havnemolerne i Rødby. Det samme skete klokken 13:38 i Puttgarden. Dermed var den lige linje til kontinentet åbnet, og porten mellem Skandinavien og Vesteuropa en realitet.

Hver halve time, døgnet rundt, året rundt, afgår der en færge - både fra Rødby og Puttgarden. Det bliver til over 34.000 afgange om året på Femern Bælt - i det første år på Fugleflugtslinjen lå antallet af afgange på noget mere beskedne 8.524.

I alt vurderes det, at 294 mio. passagerer er blevet transporteret over Femern Bælt i løbet af de seneste 55 år.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Endnu et Kosan-skib til DIS

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Nyhedsbrev

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Online Avis Arkiv
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

To døde efter VLCC-eksplosion

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Kommuner raser over Canal Tours

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Send til en kollega

0.285