23948sdkhjf

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Idéen til en færgerute over Femern Bælt har mange år på bagen.

Allerede i 1454 udtrykte den danske Kong Christian I ønske om at etablere en færgeforbindelse mellem Danmark og Tyskland, da han fandt rejsen via landevejen over Fyn og Jylland "grumme langweilig".

Der skete dog ikke rigtig noget. Der var masser af skibstrafik over bæltet, men en formaliseret færgeforbindelse lod vente på sig.

I 1863 dukkede ideen op igen, da den 37 årige kongelige danske bygmester, civilingeniør G.V.A. Kröhnke fra Glückstadt i Holsten, fremsatte et projektforslag for en jernbane- og vejforbindelse fra København til Hamborg via Rødby.

Stort projekt
Planen indebar udbygning af veje og jernbaner på Sjælland, Falster og Lolland, anlæggelse af en færgehavn ved Rødby og på Femern, en dæmningsforbindelse over Femernsund og en udbygning af vej og jernbaneforbindelsen gennem Wagrien videre til Hamborg.

Og denne gang var de bevilgende politikere så lydhøre, at de også var klar til at investere penge i projektet.

Allerede i 1866 fik Kröhnke koncession af den danske regering til at etablere en færgehavn ved Syltholm nær Rødby og en tilsluttende jernbaneforbindelse.

Kröhnke kan således betegnes som værende den egentlige ophavsmand til det, vi kender som Fugleflugtslinjen, der giver en direkte vej- og jernbaneforbindelse mellem København og Hamborg, og hvor færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden spiller en nøglerolle.

Og i sidste uge - 14. maj 2018 - kunne vi fejre, at færgeruten på Femern Bælt mellem Rødby og Puttgarden har eksisteret i 55 år.

Siden 1963 har rederiet, der i dag hedder Scandlines, forbundet Skandinavien og det europæiske fastland.

Svær fødsel
Det blev dog ikke nogen let fødsel.

De oprindelige vejforbindelser mellem København og Rødby var alt andet end prangende og der skulle bevilges penge til enorme anlægsprojekter både i Danmark og Tyskland, hvis visionen skulle blive til virkelighed.

Derfor gik arbejdet også hurtigt i stå igen.

Først i 1920’erne tog De tyske Rigsbaner og DSB Kröhnkes planer om en jernbanefærgeforbindelse over Fermernbælt mellem Rødby og Puttgarden op igen.

I planerne indgik nu også en broforbindelse over Femernsund.

Krig i Europa
I 1940 genfremsatte tyskerne forslaget og ved "Lov om Anlæg af en Motorvej fra Rødby Havn til Storstrømsbroen, herunder Bygning af en Bro over Guldborgsund" blev vejdelen af anlægget vedtaget.

Arbejdet på den danske side blev påbegyndt den 14. september 1941 med Teknisk Central som bygherre og Monberg & Thorsen som hovedentreprenør.

Men så var den pludselig gal igen.

I 1946 gik arbejdet i stå på et tidspunkt, hvor der var udført jordarbejde på 10,5 km motorvej fra Rødbyhavn til Majbølle og på 14 km jernbane.

Først i 1955 blev Tyskland og Danmark så enige om at oprette det afgørende element i Fugleflugtslinjen - nemlig færgeruten mellem Rødby og Puttgarden-

Skred i udviklingen
Så kom der endelig skred i udviklingen.

14. maj 1963 blev både jernbane- og færgeforbindelsen indviet af Kong Frederik den 9. og den tyske forbundspræsident Heinrich Lübke.

Præcis klokken 11:27 sprængte M/F Kong Frederik det bånd, der var spændt ud mellem havnemolerne i Rødby. Det samme skete klokken 13:38 i Puttgarden. Dermed var den lige linje til kontinentet åbnet, og porten mellem Skandinavien og Vesteuropa en realitet.

Hver halve time, døgnet rundt, året rundt, afgår der en færge - både fra Rødby og Puttgarden. Det bliver til over 34.000 afgange om året på Femern Bælt - i det første år på Fugleflugtslinjen lå antallet af afgange på noget mere beskedne 8.524.

I alt vurderes det, at 294 mio. passagerer er blevet transporteret over Femern Bælt i løbet af de seneste 55 år.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Last af calciumhypochlorit eksploderer på containerskib

Plus

Molslinjen kræver ændringer af Bornholmer-kontrakt

Rederiet har i kølvandet på endnu en bod fra Transportministeriet sendt en række forslag til ændring til færgekontrakten

Tysk politifartøj fra Tuco til specialenhed

Norsk politifartøj fra nyerhvervet Viking-selskab

Plus

The Hales Trophy - Atlanterhavets vandrepokal

Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser

Nyhedsbrev

Mærsk-boss: Handelskrig vil få betydning

Online Avis Arkiv
Plus

Gennembrud på dualfuel-firetakt og ny totakter i pipelinen

Nye krav til faciliteter i havne

Positionsbillede: Offshoreskibe i Esbjerg

Plus

Her er hovedstadens nye beredskabsfartøj

NYBYGNING: Tuco Marine har opgraderet Hovedstadens Beredskab med nybygning, der øger sikkerheden for de stadig flere, der bruger havnefronten

Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skab tillid med klima ikon

Produktfokus: YellowLine

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

HF indgår partnerskab

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern 2018 Bæredygtighedsrapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Send til en kollega

0.17