23948sdkhjf

Knud I. Larsen lukkede med en gæld på knap 1 mia. kr.

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

TILBAGEBLIK: I anden del om historien om rederiet Knud I. Larsen beretter Niels Storinggaard, hvordan han arbejdede som befragter på rederiets mange tankskibe - og om hvordan det var at arbejde sammen med den karismatiske skibsreder Hr. Larsen

Rederiet Knud I. Larsen var i sin levetid aktiv inden for flere forskellige segmenter i skibsfarten.

I sidste uge beskrev jeg, hvordan rederiet blev etableret, og hvordan rederiet satsede på coastere og containerfeedere.

Men rederiet havde også store aktiviteter indenfor tankskibe, hvilket vi her skal bruge lidt plads på i dag.

Japanske tankere
Knud I. Larsen startede i tankfart med at eje tre japansk byggede tankskibe på 3.700-6.000 tdw.

Selv var jeg befragter for skibene i 1984, og beskæftigede dem i lokalfart i Vestafrika.

Mobil Oil var med et raffinaderi i Abidjan på Elfenbenkysten hovedleverandør af benzin, gasolie og jetfuel til de vestafrikanske lande.

Da langtidsplanlægning ikke var disse landes spidskompetence, opstod der ofte panik, når et land som f.eks. Cameron engang var ved at løbe tør for benzin.

Når vi ikke havde beskæftigelse til et skib, lagde vi det som regel for anker uden for Mobil’s rafinaderi, og i sådan en paniksituation, kunne der normalt opnås en fragt, som lå betydeligt over markedsniveauet.

Olie og melasse
Da jeg i 1995 startede min anden periode i rederiets tankafdeling, bestod flåden af 13 japansk byggede tankskibe 6.700 tdw. Det var lidt spartanske skibe, og vi kaldte dem ’Toyotaerne’. Skibene sejlede aldrig med traditionelle olieprodukter, men blev udelukkende beskæftiget med transport af vegetabilsk olie, palmeolie, melasse, UAN (flydende gødning), ethanol og lette kemikalier.

En vigtig fart var sejlads med soyabønne-olie fra Argentina og New Orleans til Algeriet, hvor import-kajen i Algier havn havde en længde-restriktion på 120 meter.

Dette gjorde at kun mindre skibe kunne bruges i denne trafik, hvilket var til rederiets fordel.

Engang havde vi ’Kilchem Bothnia’ på 7.000 tdw udlosset en fredag aften i Sydney, Australien med vegetabilsk olie fra Argentina.

Læs også: Rederiet Knud I. Larsen knækkede halsen på container-feedere

Der var ingen givtige laster at finde i Fjerne Østen, så vi sendte skibet 32 dage i ballast via Panama Kanalen til New Orleans for at laste soyabeanoil til Algeriet. Kaptajnen må have rystet på hovedet over dem hjemme på kontoret.

Sidste tankskibe
I 1993/94 blev ’Anne Sif’, Nathalie Sif’ og ’Malene Sif’ på 9.000 tdw leveret fra Korea.

De sidste tankskibe som blev leveret til rederiet inden konkursen, blev ’Kilchem America’ og ’Kilchem Asia’ på 14.000 tdw, som blev leveret fra Kina i 1999 med en længde på 120 meter for at møde restriktionen i Algier Havn.

Dette gav en dybgang på 9,50 meter, hvilket er meget for en 14.000 tonner.

Skibene blev senere solgt til Brostrøm.

Kom vidt omkring
Rederiets tankskibe kom vidt omkring, og var i meget varieret fart. Blandt andet sejlede vi med slackwax (paraffin) fra Puerto Rico til Hamburg. Denne last skal opvarmes til 70 grader celsius, så når skibet ankom til Hamburg om vinteren, var der ikke meget sne på det varme dæk.

Produktet blev brugt til fremstilling af stearinlys, hvor IKEA var hovedmodtager.

I 1997 var høsten af vin slået fejl i Spanien, hvilket resulterede i at ’Malene Sif’ fik fire rejser med rødvin fra Buenos Aires til Spanien. Det blev hårdt stof for skibets tanke, hvor garvesyre fra rødvinen åd sig ind i tankenes epoxy coating.

I en anden forretning, fik søsterskibet ’Nathalie Sif’ til opgave at forsyne de små samfund i Arktisk Canada med benzin og flybenzin, som vi lastede fra en Mærsk tanker langs kaj i Nuuk, Grønland. Vi var også aktive i sejlads med melasse, som kan være problematisk, idet dette produkt kan være klæbrigt især fra områder som Fiji, Queensland og Columbia. Melasse er et overskudsprodukt fra sukkerrør, som bruges til kreaturfoder. Det kræver den rigtige type pumper, for ellers kan det være vanskeligt at losse især i koldt vejr.

Den gamle skibsreder
I Tankafdelingen havde jeg den fornøjelse at sidde ved siden af skibsreder Knud I. Larsen indtil dennes bortgang i 1997 i en alder af 80 år.

Vi var fælles om befragtning af rederiets flåde af 23 tankskibe, hvilket gav mange interessante oplevelser. Herr Larsen (man var De’s med Knud I. Larsen) var en meget karismatisk person, og som ikke var kedelig at arbejde sammen med. Skibsmæglere kunne have en vis frygt for at ringe til herr Larsen, idet han som en del af sit image kunne virke lidt hård. Hvis en skibsmægler f.eks. ringede og spurgte ’hvordan har De det herr Larsen?’ kunne han finde på at svare ’hvad i alverden vedkommer det Dem’. Det var dog med et glimt i øjet, for herr Larsen var bestemt ikke uden humor.

Rederiet lukker
50 år efter at første skib blev leveret, og 4 år efter Knud I. Larsens bortgang, lukkede rederiet i 2001 med en gæld på nær en milliard kroner.

De to største kreditorer Danmark Skibskreditfond og Unibank solgte tank og gastankskibene til Tschudi & Eitzen. Attraktive lånevilkår fra Danmarks Skibskreditfond skulle vise sig ikke at kunne retfærdiggøre en høj kontraheringssum for nogle af container-feeder skibene fra Ørskov. Efter udløb af en grace periode på 4 år, blev skibenes finansieringsomkostninger for stor en byrde for rederiet, som ellers gennem årene har været professionelt drevet af stifteren.








Mere om: Knud I. Larsen
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Celsius køber endnu en produkttanker

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Livbåde til bygninger

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Preparation is key in cable service

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Plus

Endnu et Kina-værft ind i ro/pax

RO/PAX: Nu har Kina 17 ordrer på færger til vestlige kunder i bøgerne. TT-Line har netop meldt sig i feltet med nybygning til Østersøen

Bunker Holding-direktør vinder pris

Scandlines forbereder nyt sagsanlæg mod Femern A/S

Det er ikke i orden, at Femern A/S i tiden op til gårsdagens dom i EU-Domstolen sikrede sig ekstra lån med statsstøtte, lyder det fra Scandlines

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Maersk Broker i opkøbsræs

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

Maersk Drilling får påtale i Norge

Mærsk-chef åben for e-fuel

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Send til en kollega

0.316