23948sdkhjf

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Scandlines øgede som ventet omsætningen og lønsomheden i 2017, hvor rederiet udnyttede den udvidede kapacitet på Gedser-Rostock-ruten og reducerede investeringsniveauet efter en betydelig styrkelse af flåden og infrastrukturen i de foregående år. Det skriver Scandlines i en pressemeddelelse.

- Koncernen skabte de bedste økonomiske resultater hidtil og opretholdt den gode og stabile drift, der understreger trafikmaskines position som en afgørende del af den europæiske infrastruktur, skriver Scandlines.

Den samlede omsætning steg 4 procent til 487 mio. euro i 2017 fra 470 mio. euro i 2016. Væksten var primært drevet af den positive udvikling på Gedser-Rostock-ruten. Omsætningen fra trafikmaskinerne på begge ruter steg 6 procent til 352 mio. euro fra 333 mio. euro året før. Det skete med afsæt i den udvidede kapacitet, en styrket markedsføringsindsats og en særlig stærk udvikling i fragtsegmentet, som skabte 12 procent vækst i trafikvolumen.

Omsætningen fra Scandlines’ Bordershops var på niveau med året før på 135 mio. euro.

Scandlines’ færger gennemførte flere end 42.000 afgange og transporterede 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og over 0,6 mio. fragtenheder i 2017.

Læs også: "Færgerne bidrager til vækst, beskæftigelse og grøn omstilling"

Driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster (EBITDA) steg 7 pct. til 194 mio. euro mod 180 mio. euro i 2016 svarende til en overskudsgrad på 40 procent . Fremgangen var ifølge selskabet primært drevet af vækst i både trafikvolumen og omsætning, mens driftsomkostningerne kun steg moderat.

- Der er en vedvarende stærk efterspørgsel efter vores ydelser både til vands og til lands, da vi har fået positioneret Scandlines som et særdeles effektivt og konkurrencedygtigt stykke infrastruktur. Vi er ikke kommet let til markedspositionen og vores rekordresultater i 2017. Vi har investeret betragtelige ressourcer og hårdt arbejde i at skabe en stærk og lønsom virksomhed. Mens andre diskuterer mulighederne for at forbinde Skandinavien og Europa, gør vi netop dét hver eneste dag. Og vi har tænkt os at fortsætte i årtier, da vores langsigtede strategi er bæredygtig også efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen, siger adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen.

Læs også: Politikere bag Femern-tunnel står fast trods dom

Han vurderer på den baggrund, at Scandlines fremtid tegner lys og peger på, at rederiet i årets løb gennemførte en omfattende refinansiering, som reducerer de langsigtede omkostninger til servicering af vores gæld betragteligt.

- Derudover bød vi i marts 2018 infrastrukturfondene First State Investments og Hermes Investment Management velkommen som nye ejere sammen med 3i, der fortsætter som minoritetsaktionær. Det er bevis for den styrke, som vores forretningsmodel og konkurrenceevne har på langt sigt. Vi vil fortsætte med at skabe en grønnere trafikmaskine i de kommende år – og vi vil helt sikkert fortsætte med at sejle, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

For 2018 forventer Scandlines moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed baseret på forventet fremgang i kapacitetsudnyttelsen på Gedser-Rostock-ruten og stabil drift på Rødby-Puttgarden-ruten samt i koncernens BorderShops.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Virksomheder: Lukning af Kolding Havn er ulovlig

Omkring 20 virksomheder, som lejer jord på havnen i Kolding, klager nu til transportminister Ole Birk Olesen for at få stoppet planerne, skriver Børsen

DP World vil revolutionere containerhavne

Mærsk indsætter seks skibe mere på Asien-Europa

Pirater frigiver søfolk fra Mærsk-chartret skib

11 besætningsmedlemmer, som blev kidnappet fra containerskibet 'Pomerenia Sky' ud for Nigeria i oktober, er nu i sikkerhed

Plus

Politikere begejstrede for Nyholm-plan

Politikerne bag forsvarsforliget 2018-23 ser positivt på alternativ plan om at indrette flådens gamle ø som maritimt oplevelsescenter

Preparation is key in cable service

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

VIDEO
Sådan vil private give Holmen nyt liv

Plus 1

Overblik: Årets mest spektakulære kollision

Kollisionen mellem fregatten 'Helge Ingstad' og tankskibet 'TS Sola' er spektakulær på mange måder. Søfart giver her et overblik over, hvad vi ved og hvad vi ikke ved

Politikere bag Femern-tunnel står fast trods dom

Plus

"I det her marked tænker vi højst et halvt år frem"

Peter Borup overtog for nylig roret som øverste chef for den vækstivrige canadiske tørlastoperatør Norvic Shipping. En af de store udfordringer for den garvede shippingmand med en fortid hos både J. Lauritzen, Norden og Mærsk er nu at skabe forudsigelighed i et marked præget af handelskrig og hård konkurrence

Plus

Verdens første maritime venturefabrik er i støbeskeen

Innovative techentreprenører skal sammen med den maritime branche løse konkrete industriproblemer i nyt ventureprojekt, som støttes af Den Danske Maritime Fond

Plus

Skal Nyholm være et maritimt oplevelsescenter?

I forsvarsforliget fremgår det, at Søværnet skal væk fra Nyholm - eller Holmen - og at man vil sælge dele af øen fra. Men hvilke dele? Og kan det overhovedet lade sig gøre at bygge på området, når store dele er fredet? En anden plan har nu taget form, og politikerne er positive

Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

VIDEO
Se undervandsoptagelser af 'Helge Ingstad'

Den norske minedykkerkommando har filmet skaderne på den havarerede fregat 'Helge Ingstad'

Politikere vil tvinge transport over på skibe

USA-rater trækker containerindeks ned

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Maritim fond uddeler nye millioner

Den Danske Maritime Fond har bevilget i alt 16 mio. kroner fordelt på en række forskellige projekter. Se de største her

Endnu et Esvagt-skib på vej til MHI Vestas

Samarbejdet mellem MHI Vestas og Esvagt fortsætter med udnyttelse af option på SOV-skib til levering i februar 2021

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Så er DMTonline i luften med ny hjemmeside!

Scankab holder åbent mellem jul og nytår

Digitalisering på fremtidens Agenda

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas?

'Busch Innovation in Vacuum Award' anno 2018 går til Lapierre Equipment Inc

CENTA Transmissioner ønsker glædelig jul

Hold en glædelig jul med Ajos

IKKE SÅ POPULÆR, OG alligevel helt uundværlige: VÆGKROGEN!

Årets nye HF Jensen produkt

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

AVN Gruppen ønsker en glædelig jul & et godt nytår!

PMC Hydraulics vil gerne ønske jer alle en rigtig glædelig jul, samt et lykkebringende nytår.

Har du tilmeldt dig ONE?

Hold buffeten varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Send til en kollega

0.311