Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Scandlines øgede som ventet omsætningen og lønsomheden i 2017, hvor rederiet udnyttede den udvidede kapacitet på Gedser-Rostock-ruten og reducerede investeringsniveauet efter en betydelig styrkelse af flåden og infrastrukturen i de foregående år. Det skriver Scandlines i en pressemeddelelse.

- Koncernen skabte de bedste økonomiske resultater hidtil og opretholdt den gode og stabile drift, der understreger trafikmaskines position som en afgørende del af den europæiske infrastruktur, skriver Scandlines.

Den samlede omsætning steg 4 procent til 487 mio. euro i 2017 fra 470 mio. euro i 2016. Væksten var primært drevet af den positive udvikling på Gedser-Rostock-ruten. Omsætningen fra trafikmaskinerne på begge ruter steg 6 procent til 352 mio. euro fra 333 mio. euro året før. Det skete med afsæt i den udvidede kapacitet, en styrket markedsføringsindsats og en særlig stærk udvikling i fragtsegmentet, som skabte 12 procent vækst i trafikvolumen.

Omsætningen fra Scandlines’ Bordershops var på niveau med året før på 135 mio. euro.

Scandlines’ færger gennemførte flere end 42.000 afgange og transporterede 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og over 0,6 mio. fragtenheder i 2017.

Læs også: ”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster (EBITDA) steg 7 pct. til 194 mio. euro mod 180 mio. euro i 2016 svarende til en overskudsgrad på 40 procent . Fremgangen var ifølge selskabet primært drevet af vækst i både trafikvolumen og omsætning, mens driftsomkostningerne kun steg moderat.

- Der er en vedvarende stærk efterspørgsel efter vores ydelser både til vands og til lands, da vi har fået positioneret Scandlines som et særdeles effektivt og konkurrencedygtigt stykke infrastruktur. Vi er ikke kommet let til markedspositionen og vores rekordresultater i 2017. Vi har investeret betragtelige ressourcer og hårdt arbejde i at skabe en stærk og lønsom virksomhed. Mens andre diskuterer mulighederne for at forbinde Skandinavien og Europa, gør vi netop dét hver eneste dag. Og vi har tænkt os at fortsætte i årtier, da vores langsigtede strategi er bæredygtig også efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen, siger adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen.

Læs også: Norden i plus trods tørke i tank

Han vurderer på den baggrund, at Scandlines fremtid tegner lys og peger på, at rederiet i årets løb gennemførte en omfattende refinansiering, som reducerer de langsigtede omkostninger til servicering af vores gæld betragteligt.

- Derudover bød vi i marts 2018 infrastrukturfondene First State Investments og Hermes Investment Management velkommen som nye ejere sammen med 3i, der fortsætter som minoritetsaktionær. Det er bevis for den styrke, som vores forretningsmodel og konkurrenceevne har på langt sigt. Vi vil fortsætte med at skabe en grønnere trafikmaskine i de kommende år – og vi vil helt sikkert fortsætte med at sejle, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

For 2018 forventer Scandlines moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed baseret på forventet fremgang i kapacitetsudnyttelsen på Gedser-Rostock-ruten og stabil drift på Rødby-Puttgarden-ruten samt i koncernens BorderShops.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Nyhedsbrev

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Online Avis Arkiv
Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Kommuner raser over Canal Tours

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Vard skal bygge autonomt skib for Yara

To døde efter VLCC-eksplosion

Analysehus: Containerrederier klokker i kapaciteten

Opkøb øger vækst hos DFDS

SHORTSEA: Tyrkisk kursfald øger usikkerheden, mens de nye aktiviteter samme sted booster omsætningen

DFDS nu oppe på seks mega-ro/ro-skibe fra Jinling

SHORTSEA: Endnu en option løftet i Kina, hvormed DFDS fra midten af 2020 råder over seks 6.700 lanemeter-skibe til Nordsøen og Middelhavet

Mærsk rygtes klar til at udskille Drilling

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Salg og udlejning går hånd i hånd

Kundespecifikke produkter

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Trimble Roverløsninger

DMT gentager succesen

Militær viden og præcision kan (også) bruges i det civile

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Send til en kollega

0.223