Gigantisk retrofit-ordre fra Hurtigruten

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Ordre på helt nye LNG/hybrid-elektriske hovedmaskinerier til ni skibe fra Hurtigruten på vej til Rolls-Royce Marine

Rolls-Royce Marine skal angiveligt retrofitte op til ni af Hurtigrutens skibe til kombineret LNG- og batteridrift. Ordren indebærer, at hvert af de op til ni skibe får udskiftet deres eksisterende dieselmekaniske hovedmaskineri med to nyudviklede Rolls-Royce Marine (Bergen Diesel B36:45L6PG) LNG-motorer, der er udviklet til at fungere i et LNG-elektrisk hybridsystem, hvori der også indgår en batteripakke.

Læs også: Kongsberg køber Rolls-Royce Marine i mia-handel

Det britiskejede, men norskbaserede Rolls-Royce Marine oplyser til det norske medie E24.no, at det er selskabets største ordre længe, og at der indtil videre er tale om en intentionsaftale, hvorfor antallet af skibe heller ikke ligger fast endnu. Kilder til det norske medie vurderer, at ordren kan have en værdi af op til en mia. norske kroner.

Skibe fra 1990’erne

Selskabet Hurtigruten, der i dag trafikerer den norske vestkyst fra Bergen i syd til Kirkenes i nord med 11 skibe og i alt 34 havneanløb, mistede i marts kontrakten på fire skibe fra 2021 til det nystiftede norske selskab Havila Kystruten. I koncessionen var der krav om en række miljøtiltag til operatørerne fra 2021, bl.a. om en væsentlig nedbringelse af CO2-udledningen.

Rolls-Royce Marine spiller i forvejen en hel central rolle som teknologi- og systemleverandør til to meget avancerede nybygninger, Hurtigruten i øjeblikket har under bygning ved Kleven-værftet. Disse skal dog primært anvendes i rederiets ekspeditionskrydstogtaktiviteter ved Syd- og Nordpolen.

Hurtigruten udmeldte i forbindelse med koncessionsafgørelsen i marts, at de syv skibe, rederiet ville bruge fra 2021, skulle være fra den del af flåden, der blev leveret i 1990’erne, mens et antal af de nyere skibe også skal forsætte på kystruten. Dog uden for kontrakten og dermed også kun med anløb af de havne, der kommercielt set anses som mest interessante som et rent turistprodukt.

Læs også: Hurtigruten mister fire skibe til offshorerederi på ikonisk kystrute



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Mærsk-aktien skruet ned

Online Avis Arkiv

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

M/S Isefjord kom i mål med overskud

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.29