23948sdkhjf

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

Den udfordring, som shipping står over for i form af det nye IMO-krav om en halvering af CO2-udledningen frem mod 2050, kan ikke løses med LNG.

Det skriver mediet Splash på baggrund af en rapport fra det østrigske analysehus JBC Energy. 

Rapporten når frem til, at selv hvis den samlede globale handelsflåde skiftede til LNG, vil der stadig blive udledt 350 mio. ton CO2 for meget til, at shipping kan nå 2050-målet.

Branchen må i stedet ty til andre midler som øget effektivitet, opsamling og lagring af CO2 samt hybrid- og batteridrift, konkluderer JBC.

LNG udgør en markant forbedring af luftforureningen i forhold til traditionel bunker, men er muligvis endnu værre end heavy fuel, når det kommer til udledningen af drivhusgasser, da det indeholder den kraftige drivhusgas methan. 

Læs også: Nødpas skal hjælpe skibe uden lovligt brændstof

- LNG er et fossilt brændstof, der ligesom olieprodukter skaber omtrent tre ton CO2 for hvert ton brændstof, der bliver anvendt. Derfor er det en blindgyde på vejen mod CO2-reduktioner, siger Dr. Tristan Schmidt fra UCL Energy Institute til Splash.

Som Søfart har skrevet tidligere denne uge, ser danske brancheorganisationer meget forskelligt på den aftale, der blev indgået i IMO i London i sidste uge. 

Hvor direktør i Danske Redere Maria Skipper Schwenn udtrykker stor tilfredshed med aftalen, efterlyser underdirektør i Danske Maritime Michael Prehn et større ambitionsniveau.

Michael Prehn mener, at det er muligt at nå det nye IMO-mål ved hjælp af teknologiske opgraderinger af flåden, som vi allerede kender i dag. Her nævner han blandt andet naturgas, batteriteknologi og Flettner-rotorer. Han vurderer, at hvis shippingsektoren fortsætter på samme niveau af udvikling inden for energioptimering, som det er tilfældet i dag, ville branchen helt af sig selv lande tæt på en reduktion af det samlede CO2-udslip, der svarer til målet i IMO’s nye aftale. 

- Målet burde i stedet have været en reduktion på 70-100 pct. i 2050, siger han.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Nyhedsbrev

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Online Avis Arkiv

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Voldsomt dyk i Esvagts overskud

Et svagt marked i 2018 sender Esvagts overskud for året så tæt på 0, som man kan komme i runde tal

Plus

’Ørnen’ landede i København

Den amerikanske kystvagts skoleskib, tremasteren ’USCG Eagle', lagde i weekenden til kaj ved Ofelia Plads i København

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Send til en kollega

0.39