23948sdkhjf

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

Den udfordring, som shipping står over for i form af det nye IMO-krav om en halvering af CO2-udledningen frem mod 2050, kan ikke løses med LNG.

Det skriver mediet Splash på baggrund af en rapport fra det østrigske analysehus JBC Energy. 

Rapporten når frem til, at selv hvis den samlede globale handelsflåde skiftede til LNG, vil der stadig blive udledt 350 mio. ton CO2 for meget til, at shipping kan nå 2050-målet.

Branchen må i stedet ty til andre midler som øget effektivitet, opsamling og lagring af CO2 samt hybrid- og batteridrift, konkluderer JBC.

LNG udgør en markant forbedring af luftforureningen i forhold til traditionel bunker, men er muligvis endnu værre end heavy fuel, når det kommer til udledningen af drivhusgasser, da det indeholder den kraftige drivhusgas methan. 

Læs også: Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

- LNG er et fossilt brændstof, der ligesom olieprodukter skaber omtrent tre ton CO2 for hvert ton brændstof, der bliver anvendt. Derfor er det en blindgyde på vejen mod CO2-reduktioner, siger Dr. Tristan Schmidt fra UCL Energy Institute til Splash.

Som Søfart har skrevet tidligere denne uge, ser danske brancheorganisationer meget forskelligt på den aftale, der blev indgået i IMO i London i sidste uge. 

Hvor direktør i Danske Redere Maria Skipper Schwenn udtrykker stor tilfredshed med aftalen, efterlyser underdirektør i Danske Maritime Michael Prehn et større ambitionsniveau.

Michael Prehn mener, at det er muligt at nå det nye IMO-mål ved hjælp af teknologiske opgraderinger af flåden, som vi allerede kender i dag. Her nævner han blandt andet naturgas, batteriteknologi og Flettner-rotorer. Han vurderer, at hvis shippingsektoren fortsætter på samme niveau af udvikling inden for energioptimering, som det er tilfældet i dag, ville branchen helt af sig selv lande tæt på en reduktion af det samlede CO2-udslip, der svarer til målet i IMO’s nye aftale. 

- Målet burde i stedet have været en reduktion på 70-100 pct. i 2050, siger han.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

Plus

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Oliekrisen lagde hurtigt en dæmper på ’Selandia’

Høj fart blev hurtigt afløst af lavere bunkerforbrug i halvfjerdsernes linjefart, men udviklingen af hurtige containerskibe fortsatte ind i det nye årtusinde

Plus

Rederiformand: Betinget ja til dansk flådebidrag

Danske Rederier støtter op om et dansk bidrag i Hormuzstrædet - men kun under visse betingelser, fastslår formand Jacob Meldgaard

Nyhedsbrev

8.336 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Online Avis Arkiv
Plus

Kanonjollen ’Corsør’ søsættes på lørdag

Maritim kultur og folkemøde i Korsør danner rammen på søsætning af en tro kopi af en kanonjolle fra 1809

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Plus

Tredje nye MR-tanker leveret til Torm

’Torm Solution’ er leveret og følges ind i flåden hos regnskabsaktuelle Torm i den kommende tid af fire second hand MR-tankskibe

Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Se billederne af 'Ellens' første anløb i Fynshav Færgehavn

VIDEO: MSC-nybygning slår Mærsks TEU-rekord

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

USA-rederi åbner kontor i København

Gibraltar har frigivet det iranske tankskib 'Grace 1'

Nye USA-ruter giver travlhed i Hamborg Havn

Tidligere Storebælts-færge beværter gratis operationer i Senegal

Verdens største civile hospitalsskib, 'Africa Mercy' – den tidligere Storebæltsfærge 'Dronning Ingrid' – har netop lagt til kaj i Dakar.

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Plus

Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Tørlast- og tankrederiet fik røde tal på bundlinjen i andet kvartal, efter rederiet fejllæste efterspørgslen i tørlastmarkedet. Men topchef Jan Rindbo tror stadig på overskud i 2019. Nye svovlregler vil nemlig give tankmarkedet et gevaldigt skub, forudser han

1

'Mercendia IV' skal konverteres til godsfærge

Medie: Iransk olietanker bliver frigivet i dag

Norden på det forkerte tørlastben i andet kvartal

Særligt aktiviteterne med lejede skibe trak ned i resultatet, men tørlast- og tankrederiet fastholder forventningerne til det samlede resultat for hele året

Norden lander store kontrakter på kul og træpiller

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Efter sit bedste halvårsresultat i tre år er tankrederiet godt positioneret til at høste fordelene ved en forventet efterspørgsel på produkttankskibe, når IMO's 2020-regler træderi kraft 1. januar, vurderer Torms topchef Jacob Meldgaard

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Data i skyen med Siemens

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

Technoflex Akkumulatorer

EN 50110

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Online Vibration Monitoring

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Mød Rubow Arkitekter på BIM Forum 2019 d. 17/9

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Hurtig fremstilling og udskiftning af hydraulikslanger

En nyhed der batter- IBIX TWIN

Gravlund Industrigummi leverer gummidele til bølgeenergianlæg

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Mød det billige alternativ – uden så mange dikkedarer

Mirit Glas tilbyder displayglas til skærme og touch screens

IBIX besøger Slagelse

Send til en kollega

0.184