Søfarten har intet teknologisk quick fix

| Af Hans Otto Kristensen | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

Efter vedtagelsen på MEPC 72 i sidste uge om at reducere CO2-udledningen i 2050 i absolutte tal med 50 pct. har flere parter tilkendegivet deres synspunkter.

De har indikeret, hvilke veje der bedst - og mest sandsynligt - fører til målet.

Michael Prehn fra Danske Maritime har således udtalt, at han mener, at målet nemt kan nås med eksisterende teknologier og at målet derfor ikke er særligt ambitiøst.

Desværre tyder meget på, at målet ikke kan nås med eksisterende teknologier, hvilket jeg ønsker at begrunde med dette indlæg.

Lavere fart

Alle nye skibe har efter 1. januar 2013 skullet være forsynet med et Energi Effektivitets Design Indeks, EEDI certifikat, der dokumenterer, at de ikke udleder mere CO2 per ton dødvægt per nautisk mil end en given grænseværdi, der er afhængig af skibstype og dødvægt og byggeår.

Reglerne kræver endvidere, at EEDI-grænseværdien i 2015, 2020 og 2025 skal være reduceret med henholdsvis 10, 20 og 30 pct.

For de nye skibe, der er bygget efter 2013, ser det ud til, at 2020 relativt nemt kan nås og at eksempelvis containerskibe nemt kan opfylde 2025 kravene.

At containerskibe klarer EEDI-opfyldelsen så fint, skyldes mere effektive skibe og det faktum, at skibenes gennemsnitsstørrelse (målt i dødvægt) er blevet forøget voldsomt siden basislinjen for EEDI blev fastlagt på basis at skibe bygget i perioden 1999 - 2009. I den periode sejlede containerskibene relativt hurtigt, men deres fart er siden reduceret med 1 - 3 knob, størst for de store containerskibe. Fartreduktionen har haft den væsentligste betydning for reduktionen af EEDI.

Overopfyldelse

En anden grund til overopfyldelsen af EEDI-kravene skyldes, at motorernes specifikke olieforbrug (SFOC) er ca. 10 pct. lavere end den værdi, der blev brugt ved fastlæggelse af EEDI basislinjen, så på forhånd var man dermed næsten sikret 10 pct. klar gevinst.

Efter fokus på energieffektiviteten er der af naturlige grunde udvist større omhu i designet af skibene, så eksempelvis fremdrivningsmodstanden er blevet mindre samtidig med brugen af eksempelvis bedre propellere. Disse forbedringer kan meget være ca. 10 pct. Dette adderet til de 10 pct. på grund af lavere SFOC giver de godt 20 pct. overopfyldelse af EEDI grænsen, som man typisk observerer for tank- og bulkskibs området.

Manglende realisme

Der kan stadig hentes ca. 10 pct. forbedringer eksempelvis ved at udnytte motorernes spildvarme bedre end i dag til el-produktion, som kan omsættes til øget effekt til propelleren via en el-motor. Muligheden for yderligere tekniske forbedringer nærmer sig herefter en asymptotisk grænse, da effektiviteten af såvel motor(anlæg) samt propellere samt skibsskrog med mindre fremdrivningsmodstand formentlig kun kan øges marginalt fremover.

Derfor vil det næppe være realistisk at mindske det absolutte CO2-udslip med 50 pct. i 2050 med tekniske løsninger, som vi kender i dag.

Man skal i den sammenhæng tænke på, at frem til 2050 vil transportbehovet på globalt plan formentlig vokse, alene på grund af den øgede befolkningstilvækst, så derfor skal de tekniske forbedringer for det enkelte skib være højere end 50 pct.

For at nå en teknisk forbedring for det enkelte skib på mere end 50 pct. er man nødt til at se i øjnene, at det kun løses med helt andre brændstoftyper, hvor CO2 udledningen per kg brændstof er reduceret drastisk. De nye brændstoffer bliver i virkeligheden det felt, som industrien skal satse på fremover, så CO2 udslippet per produceret kilo watt time bliver reduceret drastisk. Her kan dansk forskning for alvor få stor betydning specielt set i lyset af en række aktører, der allerede er på banen på det kemisk-fysiske område, men også på motor siden, hvor vi heldigvis allerede ser, at MAN Diesel & Turbo som en af verdens førende motorproducenter, er med i fronten i afprøvning af en række alternative brændstoffer allerede i dag.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Skib genoptager sejlads efter evakuering af 130 gæster

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Samsø-færge har motorproblemer: Aflyser sejlads i en uge

Arriva vinder færgeudbud og skal skifte til el

Esvagt runder 20 år på Siri-feltet

Nyhedsbrev

Royal Arctic Line bestiller to nye bygdeskibe

Online Avis Arkiv

Stena Line flytter færgehavn

Esbjerg-virksomhed køber Hanstholm Elektronik

Overtager 100 procent af aktierne og fordobler medarbejderstaben.

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Mærsk-aktien skruet ned

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Farlig dille: Unge springer ud foran færge

Kommune sætter forbudsskilte op for at stoppe livsfarlig leg.

M/S Isefjord kom i mål med overskud

Scandlines masseaflyser afgange midt i ferietrafikken

Daglig farlig sejlads foran Molslinjen i Aarhus Havn

Næsten hver eneste dag må kaptajnen på Molslinjen tude i hornet ved ind- og udsejlingen til Aarhus Havn.

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Positionsbillede

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

Plus

Sommerferie på Søfart

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Nyt maritimt topmøde i København

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Vind en Powertex Håndkædetalje WLL 1 ton

Tall Ships Races fejres hos TESS!

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Nyt high flow filterhus i glasfiber

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Maritime job market booming in Denmark

TESS-Tall-Ship-Tilbud!

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg...

Send til en kollega

0.207