23948sdkhjf

Søfarten har intet teknologisk quick fix

| Af Hans Otto Kristensen | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

Efter vedtagelsen på MEPC 72 i sidste uge om at reducere CO2-udledningen i 2050 i absolutte tal med 50 pct. har flere parter tilkendegivet deres synspunkter.

De har indikeret, hvilke veje der bedst - og mest sandsynligt - fører til målet.

Michael Prehn fra Danske Maritime har således udtalt, at han mener, at målet nemt kan nås med eksisterende teknologier og at målet derfor ikke er særligt ambitiøst.

Desværre tyder meget på, at målet ikke kan nås med eksisterende teknologier, hvilket jeg ønsker at begrunde med dette indlæg.

Lavere fart

Alle nye skibe har efter 1. januar 2013 skullet være forsynet med et Energi Effektivitets Design Indeks, EEDI certifikat, der dokumenterer, at de ikke udleder mere CO2 per ton dødvægt per nautisk mil end en given grænseværdi, der er afhængig af skibstype og dødvægt og byggeår.

Reglerne kræver endvidere, at EEDI-grænseværdien i 2015, 2020 og 2025 skal være reduceret med henholdsvis 10, 20 og 30 pct.

For de nye skibe, der er bygget efter 2013, ser det ud til, at 2020 relativt nemt kan nås og at eksempelvis containerskibe nemt kan opfylde 2025 kravene.

At containerskibe klarer EEDI-opfyldelsen så fint, skyldes mere effektive skibe og det faktum, at skibenes gennemsnitsstørrelse (målt i dødvægt) er blevet forøget voldsomt siden basislinjen for EEDI blev fastlagt på basis at skibe bygget i perioden 1999 - 2009. I den periode sejlede containerskibene relativt hurtigt, men deres fart er siden reduceret med 1 - 3 knob, størst for de store containerskibe. Fartreduktionen har haft den væsentligste betydning for reduktionen af EEDI.

Overopfyldelse

En anden grund til overopfyldelsen af EEDI-kravene skyldes, at motorernes specifikke olieforbrug (SFOC) er ca. 10 pct. lavere end den værdi, der blev brugt ved fastlæggelse af EEDI basislinjen, så på forhånd var man dermed næsten sikret 10 pct. klar gevinst.

Efter fokus på energieffektiviteten er der af naturlige grunde udvist større omhu i designet af skibene, så eksempelvis fremdrivningsmodstanden er blevet mindre samtidig med brugen af eksempelvis bedre propellere. Disse forbedringer kan meget være ca. 10 pct. Dette adderet til de 10 pct. på grund af lavere SFOC giver de godt 20 pct. overopfyldelse af EEDI grænsen, som man typisk observerer for tank- og bulkskibs området.

Manglende realisme

Der kan stadig hentes ca. 10 pct. forbedringer eksempelvis ved at udnytte motorernes spildvarme bedre end i dag til el-produktion, som kan omsættes til øget effekt til propelleren via en el-motor. Muligheden for yderligere tekniske forbedringer nærmer sig herefter en asymptotisk grænse, da effektiviteten af såvel motor(anlæg) samt propellere samt skibsskrog med mindre fremdrivningsmodstand formentlig kun kan øges marginalt fremover.

Derfor vil det næppe være realistisk at mindske det absolutte CO2-udslip med 50 pct. i 2050 med tekniske løsninger, som vi kender i dag.

Man skal i den sammenhæng tænke på, at frem til 2050 vil transportbehovet på globalt plan formentlig vokse, alene på grund af den øgede befolkningstilvækst, så derfor skal de tekniske forbedringer for det enkelte skib være højere end 50 pct.

For at nå en teknisk forbedring for det enkelte skib på mere end 50 pct. er man nødt til at se i øjnene, at det kun løses med helt andre brændstoftyper, hvor CO2 udledningen per kg brændstof er reduceret drastisk. De nye brændstoffer bliver i virkeligheden det felt, som industrien skal satse på fremover, så CO2 udslippet per produceret kilo watt time bliver reduceret drastisk. Her kan dansk forskning for alvor få stor betydning specielt set i lyset af en række aktører, der allerede er på banen på det kemisk-fysiske område, men også på motor siden, hvor vi heldigvis allerede ser, at MAN Diesel & Turbo som en af verdens førende motorproducenter, er med i fronten i afprøvning af en række alternative brændstoffer allerede i dag.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

'Sola TS' advarede forgæves fregat inden kollision

Hverken vagtcentral eller krigsskib reagerede på advarsler fra tankskib om forestående kollision

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skaibstrafik

Nyhedsbrev

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Online Avis Arkiv

Stabile rater forud for straftold

Torm går sammen med ME Production i Kina

Plus

Regeringen på vej med strategi mod pirateri

De overordnede strategiske prioriteter for en ny dansk strategi mod pirateri vil blive offentliggjort inden årets udgang, oplyser udenrigsministeren

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Godt indhug i oplagte offshoreskibe

OFFSHORE: Mindst to af Maersk Supply Services oplagte skibe er solgt til videre drift i dansk rederi

HH Ferries skifter navn og indvier verdens største batteridrevne færger

OPDATERET: HH Ferries Group skifter navn i forbindelse med dagens indvielse af de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' til fuld eldrift

60 års jubilæum midt i den nordjyske maritime klynge

VÆRFTER: Orskov Yard fejrede, at det i år er 60 år siden, at familievirksomheden Ørskov Christensens Stålskibsværft blev etableret i Frederikshavn

Plus 1

Sådan blev rederiet Dannebrog et af Danmarks største

Det legendariske rederi var i mange år det førende tramprederi i Danmark. Efterfølgende blev der satset stort på tankskibe, som efterhånden blev rederiets hovedaktivitet

Dannebrog satsede stort på tankskibe

Dannebrogs gyldne epoke. Anden del...

Nyt kuld udklækket fra SIMAC

Plus

’Finlandia Seaways’ klar igen efter brand

VIDEO: Norsk fregat er tæt på at synke efter kollision med tankskib

Fregatten 'Helge Ingstad' havde vigepligt, da den kolliderede med 250 meter lang aframax med lods om bord

Viking Supply sælger sidste PSV'ere i flåden

Fregat-kollision betød lukkede oliefelter

En tiendedel af Norges olieproduktion måtte indstilles, da den norske fregat 'Helge Ingstad' torsdag morgen kolliderede med aframax

Positionsbillede

Plus

Rindbo: Svovlregler er jokeren i tankmarkedet

Oven på et tredje kvartalsregnskab, hvor et svagt tankmarked trak kraftigt ned i resultatet, ser Nordens CEO Jan Rindbo bedring forude både i tank- og tørlast

Plus

Første enhed fra Sanmar med ny LNG-feature til Svitzer

BUGSER: Svitzer opgraderer London-området med 18. nybygning fra Sanmar-værftet. Den nye bugserbåd styrker besætningens sikkerhed ved LNG-lækage

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

Kom og besøg os på stand J 7216

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Kemisk hærdet glas er tyndt, stærkt og hårdt

Technoflex afbalancering

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen på besøg hos NOS A/S

Kranmontør hos Ajos bliver bredere

Hos Fyns kran Udstyr sælger vi forskellige typer af mandskabskurve - også med låge

Nye Siemens Simatic Apps til MindSphere

Ny app vil oversætte mellem døve og hørende

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Mangler du overblik over udstyr og lovpligtige eftersyn?

Glasrør og glasstænger efter kundens specifikationer? Kontakt Mirit Glas

Crack Testing Agent - Spray Kit

Ny Salgschef ansat hos TESS Danmark

68 ton load test af transportrammer

Send til en kollega

0.286