23948sdkhjf

Autonom havnebus vigtigt skridt nærmere

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Søfartsstyrelsen har netop godkendt Limfjorden som testområde for Danmarks første førerløse havnebus

Drømmen om en førerløs havnebus mellem Aalborg og Nørresundby er kommet et skridt tættere på, for Søfartsstyrelsen har netop godkendt Limfjorden som testområde. Hvis alt går efter planen, kan det i 2020 blive muligt at komme fra Stigsborg Havnefront til Musikkens Hus på fem minutter – til bens eller cykel. 

Det skriver Aalborg Havn i en pressemeddelelse.

Den maritime branche er midt i en transformationsproces, hvor digitalisering og automatisering spiller en hastigt voksende rolle. Derfor har en arbejdsgruppe bestående af en række virksomheder og organisationer igangsat et projekt om etablering af Danmarks første førerløse havnebus over Limfjorden, der blandt andet skal supplere den offentlige transport. Søfartsstyrelsen har nu officielt godkendt projektet, der hermed går ind i fase to: testfasen.

- Det er meget positivt, at Søfartsstyrelsen nu har givet grønt lys til fortsættelsen af projektet, siger borgmester og bestyrelsesformand hos Aalborg Havn A/S, Thomas Kastrup-Larsen, og fortsætter.

- Ruten mellem Stigsborg Havnefront i Nørresundby og Musikkens Hus i Aalborg er en fysisk sammenkobling af byen, men også et vigtigt element i den regionale udviklingsstrategi. Vi vil være en Smart City, der ligger i den internationale top inden for nytænkende og bæredygtig byudvikling. Havnebussen er endnu et skridt i den rigtige retning.

Toårig forsøgsfase

De nordjyske passagerer bliver dog ikke bare kastet ud på dybt vand. I den kommende testfase sejler færgen nemlig med to besætningsmedlemmer om bord. De skal gennemteste teknologien, så der er garanti for, at passagererne kommer tørskoede over fjorden, når færgen i fremtiden skal sejle autonomt.

Læs også: Limfjorden spænder ben for cruise

- Der bliver arbejdet målrettet på at kunne sætte forsøgsfærgen med bemanding i fjorden allerede i løbet af sommeren. Og hvis alt går vel, håber vi på at have den førerløse havnebus klar til sin jomfrutur med 12 passagerer allerede i 2020, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Limfjorden som maritimt kraftcenter

Udover at bidrage til den offentlige transport ligger der to bevæggrunde bag projektet. Dels handler det om at øge tilgængeligheden til Stigsborg Havnefront – Nørresundbys nye, attraktive bydel.

- Integrationen af boliger, erhverv og grønne områder, der kan bruges fleksibelt, er en frontløber for fremtidens multifunktionelle og bæredygtige byområder, fortæller Thomas Kastrup-Larsen.

En anden, og mindst ligeså vigtig bevæggrund, er ønsket om at sætte Aalborg på verdenskortet inden for højteknologisk, maritim udvikling.

- Vi har i Nordjylland et hav af virksomheder, organisationer og forskningscentre, der sidder på en masse viden inden for det maritime område. Dét skal vi udnytte. Og samtidig vil de selvsamme aktører profitere af et større regionalt fokus på området. Det giver mulighed for vækst både i den enkelte virksomhed og i branchen generelt, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Læs også: Rolls-Royce Marine flytter i Aalborg

Visionerne i Aalborg er et stærkt bidrag til regeringen vækststrategi om at gøre Danmark til globalt maritimt kraftcenter, der går forrest inden for udviklingen af teknologi, materialer, digitalisering, autonomi m.m. på området.

Stærkt fundament

Bevidstheden om de uudnyttede maritime ressourcer i Nordjylland er omdrejningspunktet for arbejdsgruppen, som består af en række virksomheder og organisationer med ypperlige kompetencer inden for det maritime område – lige fra forskning, projektstyring og mandskab til udvikling af intelligente systemer til autonom færgedrift, navigation og skibssikkerhed.

Projektet bliver forankret i Center for Logistik og Samarbejde, og derudover omfatter aktørerne bl.a. Den Selvejende Erhvervsdrivende Fond Stigsborg Havnefront, Aalborg Havn, Aalborg Universitet, Wärtsilä/Lyngsoe Marine Systems, MARCOD, Martec, TUCO Group, Beredskab Nordjylland, Aalborg Kommunes brovagt, advokatfirmaet HjulmandKaptajn, revisionsfirmaet BDO, MYdefence, LB Consult, Tall Ships Aalborg Fonden og Logimatic.

- Det maritime område er meget kompliceret, men med denne sammensætning af virksomheder og organisationer råder vi over kompetencer i verdensklasse. Så jeg tror virkelig på, at vi kan søsætte Danmarks første havnebus i Limfjorden i 2020, afslutter Thomas Kastrup-Larsen.

Foreløbig tidsplan

I øjeblikket er det arbejdsgruppens hensigt at stifte en erhvervsdrivende fond. I første omgang søges der regionale udviklingsmidler til forprojektet i 2018. Derefter skal der skaffes yderligere 20-30 mio. kr. over de resterende tre år, som projektet er anslået til at vare ifølge den foreløbige tidsplan:

2018: Forsøg med mindre, bemandet færge
2019: Forsøg med mindre, førerløs færge
2020: Mindre, førerløs færge sættes i drift
2022: Større, førerløs færge sættes i drift

Kilde: Aalborg Havn



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Nyhedsbrev

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Online Avis Arkiv
Plus

Skou: Mærsks transformation i god gænge

Efter et tredje kvartal med pæn vækst på toplinjen og plus på bundlinjen, glæder Mærsks topchef sig over, at koncernens transformation er på skinner

Analytiker: Mærsks største frygt lurer i horisonten

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Brexit-aftale skaber ro for rederier

Sådan klarede de mindre Mærsk-selskaber tredje kvartal

Mærsk tjener penge i tredje kvartal

Trods stigende brændstofpriser er Mærsk kommet ud af tredje kvartal med plus på kontoen

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Team Tankers flytter mere men tjener mindre

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe

Mærsk venter, at striden mellem Kina og USA vil mindske den globale containerhandel med op mod to procent

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Tre Oslo-færger deltog i eftersøgning af mand over bord

Plus

DFDS udfordret på to fronter samtidigt i tredje kvartal

Det blev et rekordkvartal for DFDS med nyt marked i Middelhavet, men fortsat Brexit-usikkerhed i det gamle nordpå

EU nærmer sig vigtig frihandelsaftale med Japan

Plus

Desmi med til scrubber-fest efter IMO's heavy-forbud

Nørresundby-virksomheden Desmi mærker øget efterspørgsel på pumper, som er centrale komponenter i scrubbere

DFDS’ nordeuropæiske marked higer efter Brexit-afklaring

Middelhavet præsterer som forudset i DFDS' tredje kvartal, mens Nordeuropa har lavere markedsvækst som følge af langtrukken britisk EU-exit

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.294