Autonom havnebus vigtigt skridt nærmere

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Søfartsstyrelsen har netop godkendt Limfjorden som testområde for Danmarks første førerløse havnebus

Drømmen om en førerløs havnebus mellem Aalborg og Nørresundby er kommet et skridt tættere på, for Søfartsstyrelsen har netop godkendt Limfjorden som testområde. Hvis alt går efter planen, kan det i 2020 blive muligt at komme fra Stigsborg Havnefront til Musikkens Hus på fem minutter – til bens eller cykel. 

Læs også: Rolls-Royce Marine flytter i Aalborg

Det skriver Aalborg Havn i en pressemeddelelse.

Den maritime branche er midt i en transformationsproces, hvor digitalisering og automatisering spiller en hastigt voksende rolle. Derfor har en arbejdsgruppe bestående af en række virksomheder og organisationer igangsat et projekt om etablering af Danmarks første førerløse havnebus over Limfjorden, der blandt andet skal supplere den offentlige transport. Søfartsstyrelsen har nu officielt godkendt projektet, der hermed går ind i fase to: testfasen.

- Det er meget positivt, at Søfartsstyrelsen nu har givet grønt lys til fortsættelsen af projektet, siger borgmester og bestyrelsesformand hos Aalborg Havn A/S, Thomas Kastrup-Larsen, og fortsætter.

- Ruten mellem Stigsborg Havnefront i Nørresundby og Musikkens Hus i Aalborg er en fysisk sammenkobling af byen, men også et vigtigt element i den regionale udviklingsstrategi. Vi vil være en Smart City, der ligger i den internationale top inden for nytænkende og bæredygtig byudvikling. Havnebussen er endnu et skridt i den rigtige retning.

Toårig forsøgsfase

De nordjyske passagerer bliver dog ikke bare kastet ud på dybt vand. I den kommende testfase sejler færgen nemlig med to besætningsmedlemmer om bord. De skal gennemteste teknologien, så der er garanti for, at passagererne kommer tørskoede over fjorden, når færgen i fremtiden skal sejle autonomt.

Læs også: Aalborg Havn bygger mere lager

- Der bliver arbejdet målrettet på at kunne sætte forsøgsfærgen med bemanding i fjorden allerede i løbet af sommeren. Og hvis alt går vel, håber vi på at have den førerløse havnebus klar til sin jomfrutur med 12 passagerer allerede i 2020, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Limfjorden som maritimt kraftcenter

Udover at bidrage til den offentlige transport ligger der to bevæggrunde bag projektet. Dels handler det om at øge tilgængeligheden til Stigsborg Havnefront – Nørresundbys nye, attraktive bydel.

- Integrationen af boliger, erhverv og grønne områder, der kan bruges fleksibelt, er en frontløber for fremtidens multifunktionelle og bæredygtige byområder, fortæller Thomas Kastrup-Larsen.

En anden, og mindst ligeså vigtig bevæggrund, er ønsket om at sætte Aalborg på verdenskortet inden for højteknologisk, maritim udvikling.

- Vi har i Nordjylland et hav af virksomheder, organisationer og forskningscentre, der sidder på en masse viden inden for det maritime område. Dét skal vi udnytte. Og samtidig vil de selvsamme aktører profitere af et større regionalt fokus på området. Det giver mulighed for vækst både i den enkelte virksomhed og i branchen generelt, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Læs også: Aalborg Havn gaflede MAN Diesels garvede motormand

Visionerne i Aalborg er et stærkt bidrag til regeringen vækststrategi om at gøre Danmark til globalt maritimt kraftcenter, der går forrest inden for udviklingen af teknologi, materialer, digitalisering, autonomi m.m. på området.

Stærkt fundament

Bevidstheden om de uudnyttede maritime ressourcer i Nordjylland er omdrejningspunktet for arbejdsgruppen, som består af en række virksomheder og organisationer med ypperlige kompetencer inden for det maritime område – lige fra forskning, projektstyring og mandskab til udvikling af intelligente systemer til autonom færgedrift, navigation og skibssikkerhed.

Projektet bliver forankret i Center for Logistik og Samarbejde, og derudover omfatter aktørerne bl.a. Den Selvejende Erhvervsdrivende Fond Stigsborg Havnefront, Aalborg Havn, Aalborg Universitet, Wärtsilä/Lyngsoe Marine Systems, MARCOD, Martec, TUCO Group, Beredskab Nordjylland, Aalborg Kommunes brovagt, advokatfirmaet HjulmandKaptajn, revisionsfirmaet BDO, MYdefence, LB Consult, Tall Ships Aalborg Fonden og Logimatic.

- Det maritime område er meget kompliceret, men med denne sammensætning af virksomheder og organisationer råder vi over kompetencer i verdensklasse. Så jeg tror virkelig på, at vi kan søsætte Danmarks første havnebus i Limfjorden i 2020, afslutter Thomas Kastrup-Larsen.

Foreløbig tidsplan

I øjeblikket er det arbejdsgruppens hensigt at stifte en erhvervsdrivende fond. I første omgang søges der regionale udviklingsmidler til forprojektet i 2018. Derefter skal der skaffes yderligere 20-30 mio. kr. over de resterende tre år, som projektet er anslået til at vare ifølge den foreløbige tidsplan:

2018: Forsøg med mindre, bemandet færge
2019: Forsøg med mindre, førerløs færge
2020: Mindre, førerløs færge sættes i drift
2022: Større, førerløs færge sættes i drift

Kilde: Aalborg Havn



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

'Express 1' ramte fender i Rønne Havn

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Nyhedsbrev

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Globalt energi know-how til lokale kunder

Ørsted sælger halvdelen af Hornsea 1 for 37 milliarder

Et delvist frasalg af Hornsea 1, der er under opførelse, indbringer Ørsted 37,5 mia. kroner

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

Droner sænker prisen på offshore-vind

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Hver dag er ny under overfladen

Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og prod...

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Send til en kollega

0.282