23948sdkhjf

Liberia og Hong Kong skal opklare Storebælt-havari

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

To containere ligger stadig i Storebælt efter et containerskib og en tørlaster stødte sammen i marts. Nu skal Liberia og Hong Kong undersøge sagen, siden skibene er indflaget her

- Vi har stort set indsamlet alle oplysninger om havariet.

Sådan lyder meldingen til Søfart fra undersøgelseschef i Den Maritime Havarikommission, Øssur Hilduberg, torsdag d. 5. april. Han uddyber:

- Nu forhandler vi med flagstaterne (Liberia og Hong Kong, red.) om, hvem der skal foretage analysen og skrive en rapport. Hvis ikke de vil gøre det, må vi jo handle, men det er deres ansvar, fastslår Øssur Hilduberg og tilføjer, at han da forventer, at de to landes maritime myndigheder lever op til deres ansvar.

- Det er jo sådan, det skal foregå ifølge konventionerne. Så vi forhandler pt. med dem om, hvem der skal gøre hvad. Havariet er sket i dansk farvand, så hvis de nægter at gøre noget, kan vi træde til, men det regner vi bestemt ikke med bliver nødvendigt, fastslår Øssur Hilduberg og understreger, at IMO fastlægger minimumskrav til undersøgelserne.

Civil bjærgning

Det er ikke hver dag, der sejler sydfrugter rundt i Storebælt, men en stor mængde avocadoer strandede helt oppe på Samsø i sidste uge. Mens to containere pt. ligger på 35 meters dybde efter containerskibet ’Delphis Gdansk’ og tørlasteren ’BBC Neptune’ kolliderede 30 kilometer nord for Storebæltsbroen d. 27. marts 2018.

Læs også: Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

Ifølge Forsvarets Operationscenter ligger containerne dog så dybt, at de umiddelbart ikke udgør en fare for skibstrafikken i området. Og nu skal Liberia og Hong Kongs myndigheder i aktion, når de har fået alt materialet fra de danske myndigheder.

Læs også: Kolliderede bananer bliver til fjernvarme

De to skibe havde kurs mod henholdsvis Sankt Petersborg i Rusland og Göteborg i Sverige. De var på vej i hver sin retning gennem Storebælt, da de tørnede sammen, og ved kollisionen røg to containere fra containerskibet over på tørlasteren. En brød i brand, mens andre containere faldt i vandet. Men på nær de to, der gik til bunds, er de alle bjerget. Og siden containerne ikke udgør nogen fare, er sagen for lukket fra Forsvarets side, fortæller vagtleder ved Forsvarets Operationscenter, Jesper Lyngholm til Ritzau.

- Nu sker der rent praktisk det, at rederierne, som har ansvaret for de her containere, går i gang med at finde et civilt bjærgningsselskab, som ved hjælp af dykkere kan komme ned og sætte trosser og wirer i containerne og få dem hevet op igen, siger Jesper Lyngholm ifølge Ritzau.
Mere om: Storebælt


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Søfolk sejler 1.800 km for at fragte Thy-malt til Rusland

Her er Danmarks nyeste - og mindste - færgeoverfart...

Ugens skib

Nye opgaver til ’Hammershus’s byggeværft

Godt to måneder efter levering af bornholmerfærge er der nu nye opgaver i pipelinen til finsk værft

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Nyhedsbrev

Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Online Avis Arkiv
1

Chefredaktør i hårdt angreb på Molslinjen - politikere bakker rederiet op

Bornholmernes utilfredshed med Molslinjen ulmer, og Bornholms Tidende er nu ude med riven. Rederiet bakkes delvist op af øens politikere, som henviser til udbudsrunden.

En fossilfri fremtid i vente

Plus

Jarlov går ind i Color Line-sag

Erhvervsministeren advarer mod løndumping for søfarende i Skandinavien i kølvandet på kontroversielt norsk forslag

HH Ferries er klar til batteridrift

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Olie fra Middelhavs-kollission lukker franske strande

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Semco Maritime satser

Nu er 600 meter flydebom klar til at samle plastik

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

VIDEO: Se 'Venta Maersk' sejle under nordlys

For mange besætningsmedlemmer bød 'Venta Maersk's tur nord om Rusland på det første møde med nordlys

Plus

Smyril Line hjemtager godshåndtering i Hirtshals

HAVNE: Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Den nye Masnedsundbro

Besætningsmedlem over bord fra Finnlines-skib

En 53-årig mand blev reddet op efter mindst to timer i havet mellem Gedser og Warnemünde

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Stena Bulk bestiller scrubbere til 15 skibe

Color Line: Ingen beslutning om udflagning endnu

Fritz Ganzhorn fratræder

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

Send til en kollega

0.267