Leder Ocean Infinity efter MH370 eller forsvundne skatte?

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Ocean Infinity bruger avanceret subsea-udstyr til at lede efter det forsvundne fly MH370, og får kun betaling, hvis de finder noget. Måske er de i virkeligheden på skattejagt, siger kilder til South China Morning Post.

Det Texas-registrerede selskab Ocean Infinity har siden midten af januar i år ledt efter flyet MH370, som styrtede ned på vej fra Australien til Malaysia i 2014.

Ocean Infinity tilbød at undersøge et 25.000 kvadratkilometer stort område, der af de australske myndigheder er blevet udpeget som det sted, hvor vraget efter MH370 med størst sansynlighed ligger. 

Det særlige ved aftalen er, at Ocean Infinity kun skal have betaling, hvis det lykkes at finde flyet. I så fald skal de malaysiske myndigheder hoste op med imellem 20 og 70 mio. dollar. Ellers er det gratis. Det skriver South China Morning Post.

Stor financiel risiko

Aftalen vækker undren hos Paul-Henri Nargeolet, der har været med til at lede efter både Titanic og Air France-flyet AF447, som styrtede ned i Atlanterhavet i 2009.

- Jeg kan ikke se, hvordan eller hvorfor noget selskab skulle påtage sig sådan en financiel risiko, siger han til South China Morning Post og skønner, at det koster mellem 70.000 dollar og 100.000 dollar om dagen at drive Ocean Infinitys efterforskning.

Ocean Infinity har skibet 'Seabed Constructor' på en seks-årig charteraftale fra norske Swire Seabed, et datterselskab til Swire Pacific Offshore. Det 115 meter lange skib er fra 2012, kan løfte 250 ton fra en dybde på 4000 meter og er forsynet med DP2-udstyr.

Om bord har Ocean Infinity seks (måske ni) autonome undervandsfartøjer af typen Hugin 6000, som i teoerien kan operere ned til 6000 meters dybde. Dertil kommer otte ubemandede fartøjer, som samler data fra undervandsfartøjerne og sender dem videre til moderskibet.

På den måde kan Ocean Infinity scanne omkring 1.000 kvadratkilometer på bare 24 timer, skriver South China Post.

Slukkede transponder

I februar blev Seabed Constructors AIS slukket i 80 timer. Det fyrede op under mistanken om, at Ocean Infinity måske ikke bare er på jagt efter et forsvundet fly, men måske også efter sunkne skatte.

Da Seabed Constructor forsvandt fra kortet, var den i nærheden af to skibsvrag, som de australske myndigheder havde lokaliseret i deres langvarige søgning efter MH370. Ifølge Daily Mail skulle det ene af vragene være det peruvianske skib SV Inca, som forsvandt på vej til Sydney for mere end 100 år siden. 

Ifølge den amerikanske oceanograf David Gallo er det et klassik træk at slukke for AIS'en, når man arbejder over et vrag. Og flere af de pengestærke folk bag Ocean Infinity kan på forskellig vis kædes sammen med skattejagt, fremgår det af South China Morning Post.

Det ville ikke være første gang, at Seabed Constructor leder efter sunkne skatte. Så sent som i 2017 var skibet med til at finde fire ton guld ud for Island, som sank sammen med det tyske fragtskib SS Minden i 1939.

I 2012 og 2013 var søsterskibet Seabed Worker desuden med til at bjerge 110 ton sølv, som lå på 4700 meters dybde ud for Irland i det sunkne SS Gairsoppa.

Indtil videre har Ocean Infinity gennemgået 33.000 kvardratkilometer havbund. Officielt uden at finde hverken MH370 eller andet spændende.

Videoen herunder præsenterer Ocean Infinity.

Mere om: Skattejægeren


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Positionsbillede

Forsvaret vinker farvel til russiske skibe i dansk farvand

Dansk skibsdesign til Canada

2

Minister: Skoleskibe er supervigtige

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

Nyhedsbrev

Atomdrevet russisk ubåd sejler i dansk farvand

En russisk ubåd sejler syd for Langeland. Den forventes at være ude af landet torsdag aften.

Online Avis Arkiv

Mærsk drosler ned i efteråret

Færre Mærsk-skibe mellem Asien og Nordeuropa i lavsæson.

Gamle boreplatforme laver kunstige rev i Nordsøen

Derfor opfordrer et internationalt hold af forskere nu til at lade flere af dem blive.

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Plus

Sommerferie på Søfart

Total sælger ud af Mærsks tidligere oliefelter

De første skibsmontører stævner ud fra Skjern

Plus

Danish Maritime Fair til udbryder: Vi holder øje med dig

Danish Maritime Fair vil holde øje med, hvorvidt manden bag en ny, konkurrerende messe ikke ulovligt gør brug af sin viden fra dengang han arbejdede for Danish Maritime Fair

Endelig: Hybridfærge er klar

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Folketinget går ind i Mærsk-salg

Udvalget får adgang til emails relateret til Mærsks salg til Total.

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

VIDEO
Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'

Nyt maritimt topmøde i København

Kongsberg køber Rolls-Royce Marine i mia-handel

Norske Kongsberg overtager de kommercielle aktiviteter i Rolls-Royce i en handel til 4,2 mia. kroner.

Stort tankevent indtog København

Plus

Diplomaten og den forlorne skildpadde

PORTRÆT: Mød manden, der skal gøre rederierne mere digitale

Med USA's straftold er handelskrig mellem USA og Kina i gang

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Ny bestyrelse i Erria

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Plus

Norges maritime industri står sammen om elfærger

Mærsk-formand gør status: Har fuld tillid til strategi

Containerrater falder op til højsæson

Plus

Frygt for radioaktivt lager i Frederikshavn

Ny chef i A. Henriksen Shipping

Plus

Fra Lolland til maskinchef i DFDS

Forsvarsadvokat: OW Bunker-hovedsæde burde have vidst alt

Nyt fald i containerrater

Søfartens Ledere siger ja til sammenlægning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Lille speciallås stor fleksibilitet

Pålidelig vakuumforsyning til plasma nitrering

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Om en uge går det løs!

Prysmian investerer i dets offshore kapacitet

VM-konkurrence fra Scankab

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Vi har lige nu tre nye test-lastbiler under opbygning hos Fyns Karosseribyg A/S

Ny adsorptionstørrer til lave serviceomkostninger

Vinder af konkurrencen om en tur til TRIMBLE DIMENSION

Ajos bruger CRM-system til præcis kundebetjening

RS Components introducerer nyt trådløst tilbehør til brug med PELTOR-høreværn

Lær AutoCAD og AutoCAD LT fra bunden – deltag på grundkursus fra d. 29/8

Præstmark har TEPRA® låse til Jeres projekt!

NOS A/S overtages af Jensen Offshore Holding A/S

TEMAR - Prysmians serie af skibskabler

TESS gør klar til TSR 18

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d....

Sommerferien nærmer sig!

Nyt container Linecard

Slap bare af ... og nyd solen

PRODUKTNYHED – Vores mandskabskurv type FKU fås nu i en ny model med låge

Send til en kollega

0.215