23948sdkhjf

Leder Ocean Infinity efter MH370 eller forsvundne skatte?

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Ocean Infinity bruger avanceret subsea-udstyr til at lede efter det forsvundne fly MH370, og får kun betaling, hvis de finder noget. Måske er de i virkeligheden på skattejagt, siger kilder til South China Morning Post.

Det Texas-registrerede selskab Ocean Infinity har siden midten af januar i år ledt efter flyet MH370, som styrtede ned på vej fra Australien til Malaysia i 2014.

Ocean Infinity tilbød at undersøge et 25.000 kvadratkilometer stort område, der af de australske myndigheder er blevet udpeget som det sted, hvor vraget efter MH370 med størst sansynlighed ligger. 

Det særlige ved aftalen er, at Ocean Infinity kun skal have betaling, hvis det lykkes at finde flyet. I så fald skal de malaysiske myndigheder hoste op med imellem 20 og 70 mio. dollar. Ellers er det gratis. Det skriver South China Morning Post.

Stor financiel risiko

Aftalen vækker undren hos Paul-Henri Nargeolet, der har været med til at lede efter både Titanic og Air France-flyet AF447, som styrtede ned i Atlanterhavet i 2009.

- Jeg kan ikke se, hvordan eller hvorfor noget selskab skulle påtage sig sådan en financiel risiko, siger han til South China Morning Post og skønner, at det koster mellem 70.000 dollar og 100.000 dollar om dagen at drive Ocean Infinitys efterforskning.

Ocean Infinity har skibet 'Seabed Constructor' på en seks-årig charteraftale fra norske Swire Seabed, et datterselskab til Swire Pacific Offshore. Det 115 meter lange skib er fra 2012, kan løfte 250 ton fra en dybde på 4000 meter og er forsynet med DP2-udstyr.

Om bord har Ocean Infinity seks (måske ni) autonome undervandsfartøjer af typen Hugin 6000, som i teoerien kan operere ned til 6000 meters dybde. Dertil kommer otte ubemandede fartøjer, som samler data fra undervandsfartøjerne og sender dem videre til moderskibet.

På den måde kan Ocean Infinity scanne omkring 1.000 kvadratkilometer på bare 24 timer, skriver South China Post.

Slukkede transponder

I februar blev Seabed Constructors AIS slukket i 80 timer. Det fyrede op under mistanken om, at Ocean Infinity måske ikke bare er på jagt efter et forsvundet fly, men måske også efter sunkne skatte.

Da Seabed Constructor forsvandt fra kortet, var den i nærheden af to skibsvrag, som de australske myndigheder havde lokaliseret i deres langvarige søgning efter MH370. Ifølge Daily Mail skulle det ene af vragene være det peruvianske skib SV Inca, som forsvandt på vej til Sydney for mere end 100 år siden. 

Ifølge den amerikanske oceanograf David Gallo er det et klassik træk at slukke for AIS'en, når man arbejder over et vrag. Og flere af de pengestærke folk bag Ocean Infinity kan på forskellig vis kædes sammen med skattejagt, fremgår det af South China Morning Post.

Det ville ikke være første gang, at Seabed Constructor leder efter sunkne skatte. Så sent som i 2017 var skibet med til at finde fire ton guld ud for Island, som sank sammen med det tyske fragtskib SS Minden i 1939.

I 2012 og 2013 var søsterskibet Seabed Worker desuden med til at bjerge 110 ton sølv, som lå på 4700 meters dybde ud for Irland i det sunkne SS Gairsoppa.

Indtil videre har Ocean Infinity gennemgået 33.000 kvardratkilometer havbund. Officielt uden at finde hverken MH370 eller andet spændende.

Videoen herunder præsenterer Ocean Infinity.

Mere om: Skattejægeren


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Marina klager over grønt lys til ophug på Assens Skibsværft

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Containerrater står og falder med oplagte 2M-skibe

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

Nyhedsbrev

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Online Avis Arkiv

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Miljøminister vil afsætte 12 mio kroner til svovlkontrol

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Plus

Ganzhorns hjerte banker for de søfarende

Fritz Ganzhorn var overrasket over at blive opsagt som direktør fra Søfartens Ledere efter 19 år på posten. Nu ser han frem og er åben for muligheder både i og udenfor den maritime branche

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Plus

Torm sælger handysize’er

TANK: Hong Hong-interesser har været på secondhand-indkøb blandt Torms mindste skibe

Plus

Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

CO-Søfart har sendt en protest til Norges regering over forslag, der vil lade færgerederiet Color Line hyre billig udenlandsk arbejdskraft til Kiel-færgerne

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Plus

Søfarten bør være afgørende Brexit-tema for Danmark

Ugens maritime synspunkt

Plus

Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job hos det norske færgerederi risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Fritz Ganzhorn fratræder

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med en waterbag på hele 100T

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

SITECH ansætter ny sælger til Nord- og Vestjylland

Send til en kollega

1.359